رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس:

لزوم تبدیل صنایع دستی و گردشگری به مجموعه ی درآمدزا برای کشور

دولت باید مجموعه‌های صنایع دستی و گردشگری را با توجه به تاکیدات برنامه ششم توسعه در یک بازه زمانی مشخص تبدیل کنند.
کد خبر: ۸۹۷۲۱۷۰
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس با اشاره به سهم 10 میلیارد تومانی صنایع‌دستی از بودجه سال 97 در قالب بودجه تملکی و اینکه به هر هنرمند تنها 10هزار تومان می‌رسد، گفت: ایجاد 172 هزار شغل در سال 97  در حوزه صنایع دستی که توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی شده است، با این میزان اعتبار در نظر گرفته شده محقق نخواهد شد لذا افزایش اشتغال در بخش فرش و صنایع‌دستی نیازمند جدی گرفتن مسئله و تلاش برای تکمیل زیرساخت‌ها است هرچند با این بودجه‌ها تحولی صورت نخواهد گرفت.

علی وقف‌ چی افزود: مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 و صحن علنی با سهم 10 میلیارد تومانی صنایع‌دستی از بودجه سال 97 در قالب بودجه تملکی مخالفت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: درآمد غیرنفتی ایران بسیار پایین است که افزایش این سهم نیازمند توجه به گردشگری و صنایع دستی است اما متاسفانه مسئولان با وجود تاکیدات قانونی برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 97 هنوز این مهم را جدی نگرفته‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنایع‌دستی و معافیت مالیاتی برای این مهم در تمامی مراحل تولید، توزیع و فروش، تصریح کرد: در گذشته فرش از مالیات معاف بوده اما این معافیت باید کامل شده و تمامی مراحل تولید، توزیع و فروش آن را شامل شود.

علی وقف‌ چی گفت: دولت باید مجموعه‌های صنایع دستی و گردشگری را با توجه به تاکیدات برنامه ششم توسعه در یک بازه زمانی مشخص به مجموعه‌هایی درآمدزا برای کشور تبدیل کنند و ضمن ایجاد زیرساخت‌ها، زمینه درآمدزایی و خودکفایی آن‌ها را فراهم کند اما با وضعیت بودجه‌ریزی کنونی، به‌یقین در سال‌های دور نیز اهداف مشخص شده محقق نشده است.

 

ارسال نظرات