دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش اعلام کرد
نویدادهم: موافقت با تعطیلات زمستانی مشروط به بازنگری در تقویم آموزشی است.
کد خبر: ۸۹۷۲۱۳۶
|
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان این مطلب  گفته است: «متاسفانه دیده می‌شود در برخی دبستان‌ها کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی به عنوان کلاس‌های فوق‌برنامه دایر می‌کنند و برای تشکیل این کلاس‌ها از اولیای دانش‌آموزان شهریه می‌گیرند که این تخلف است».

وی افزود: برنامه آموزش‌وپرورش در دوره ابتدایی تقویت زبان فارسی و فرهنگ ایرانی- اسلامی دانش‌آموزان است و آموزش زبان‌های خارجی در دوره ابتدایی به هیچ عنوان توصیه نشده و آموزش این زبان از دوره اول دبیرستان قابل اجراست.


ممنوعیت تأسیس مدارس نمونه دولتی


علاوه بر این نویدادهم به تأسیس مدارس نمونه دولتی و هیات امنایی اشاره کرد و گفت: تأسیس مدارس نمونه دولتی در شهر‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش ممنوع است و فعالیت این مدارس در شهر‌ها و مناطق برخوردار خلاف قانون است.

وی افزود: مدارس نمونه دولتی طبق قانون باید در مناطق محروم و روستایی و برای افزایش کیفیت خدمات آموزشی و برابری تحصیلی دانش‌آموزان روستایی با مناطق شهری و برخوردار تشکیل شود.

نویدادهم تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر برخی مدارس نمونه دولتی در شهر‌های بزرگ تأسیس‌شده و دانش‌آموز پذیرفته‌اند که این خلاف مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش است.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش همچنین به فعالیت مدارس هیات امنایی اشاره کرد و گفت: تنها اختلاف مدارس هیات امنایی با مدارس عادی نحوه مدیریت مدرسه به ‌صورت هیات امنا و برای افزایش کیفیت آموزشی است و دریافت هرگونه وجه در این مدارس در صورت ارائه نکردن کلاس‌های فوق‌برنامه در ساعات غیردرسی ممنوع است.

وی افزود: متأسفانه مدیران برخی مدارس هیات امنایی بدون تشکیل هیچ کلاس فوق‌برنامه و تنها به بهانه هیات امنایی بودن مدرسه از اولیا شهریه می‌گیرند که این خلاف مقررات آموزش‌وپرورش است.


اصلاح تقویم آموزشی کشور


همچنین دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه با بیان اینکه درباره تعطیلات یک‌ماهه زمستانی مدارس هنوز نظری نداده‌ایم، گفت: سازمان محیط‌زیست طرحی را از منظر «کاهش آلودگی هوا» برای ایجاد تعطیلات زمستانی آماده کرده است.

مهدی نویدادهم در این باره اظهار داشت: آموزش‌وپرورش به مساله تعطیلات زمستانی از منظر تعلیم و تربیت نگاه می‌کند؛ ما به تعطیلات زمستانی تنها برای کاهش آلودگی هوا نمی‌اندیشیم، بلکه به تمام یک سال تحصیلی برای مدیریت بهینه آموزشی و تربیتی نگاه می‌کنیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش خواهان اصلاح تقویم آموزشی کشور است و ما با تعطیلات زمستانی به شرطی موافقیم که مصوبه مجلس برای آغاز سال تحصیلی در مهرماه و پایان آن در اردیبهشت‌ماه اصلاح‌شده و اختیار اعمال تغییر در تقویم آموزشی به شورای عالی آموزش‌وپرورش واگذار شود تا بتواند زمان آغاز سال تحصیلی را تغییر دهد.

نویدادهم اضافه کرد: طرحی که تعطیلات یک‌ماهه زمستانی را مطرح می‌کند مربوط به سازمان محیط‌زیست است اما قطعاً از آموزش‌وپرورش هم ‌نظر خواهند خواست کما اینکه سال گذشته هم این اتفاق افتاد و طرحی به مجلس فرستاده شد که البته رد شد.


تشکیل کارگروه مشترک دولت و مجلس


 دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره تعطیلات یک‌ماهه زمستانی مدارس هنوز نظری نداده است، گفت: ما هم قبول داریم که تغییر تقویم آموزشی در کلان کشور تأثیرگذار است و راه‌حل‌های گوناگونی می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد اما پیش‌شرط آن، این است که مجلس بپذیرد مصوبه‌اش برای زمان آغاز سال تحصیلی اصلاح شود.

وی بیان داشت:‌ اگر کارگروه مشترکی با حضور نمایندگانی از دولت و مجلس برای بررسی مساله اصلاح تقویم آموزشی تشکیل شود، می‌تواند کار را بهتر پیش ببرد.

نویدادهم درباره نقل‌قولی از وی مبنی بر اعلام موافقت آموزش‌وپرورش با تعطیلات زمستانی گفت: موافقت با تعطیلات زمستانی مشروط به بازنگری در تقویم آموزشی و مصوبه مجلس است و بیان موافقت کلی بدون این شرط درست نیست.

گفتنی است، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست روز چهارشنبه 13 دی‌ماه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن عنوان کرده بود: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شود تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

ارسال نظرات