عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته است که آشوب‌های اخیر در ایران، این امکان را برای آمریکا فراهم می‌کند تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند.
کد خبر: ۸۹۷۱۹۴۱
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، «بن کاردین» عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در مصاحبه اختصاصی با «صدای آمریکا» درباره آشوب‌های پراکنده در شهرهای ایران گفت: «مردم پارسی، ایرانیان، مردم بزرگی هستند، آنها خواستار آزادی هستند، آنها خواستار فرصت‌های اقتصادی هستند. وعده‌های زیادی به آنها داده شد و عملی نشد بنابراین دلزدگی زیادی در بین مردم ایران از این مطلب شده است که چرا وضعیت آنها بهتر نیست و به چه دلیل فرصت‌های بهتری ندارند و آنها حاکمیت، دولت خود، را مسئول عقب‌ نگه داشتن خود می‌دانند و بنابراین خواسته‌های خود را ابراز می‌کنم و فکر می‌کنم ما باید به شجاعت آنها افتخار کنیم».

کاردین درباره واکنش دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به آشوب‌ها در ایران گفت: «مسئله‌ای که مطرح است این است که چه کاری می‌توان انجام داد. منظور من این است که این اتفاقات به طور مشخص مسائل داخلی است و سخت است که ما به صورت مستقیم وارد این مسائل شویم. اما مادامی که مقامات ایرانی استانداردهای تثبیت شده مربوط به حقوق بشر بین‌المللی را نقض می‌کنند، ما نیز باید وارد عمل شویم. ما ابزاری داریم که می‌توانیم برای اقدام علیه نقض‌های حقوق بشر به کار ببریم. مردم از حقی برای برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز علیه دولت‌هایشان برخوردارند. آنها باید این حق را داشته باشند که بتوانند بدون رعب و وحشت و هراس نظرات خود را ابراز کنند. در ایران، این اصل در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین این حق را برای ما ایجاد می‌کند تا تحریم‌هایی را علیه موارد نقض حقوق بشر ایران اعمال کنیم. ما اخیرا نیز قانون جدیدی را به تصویب رساندیم که بر اساس آن می‌توانیم افراد را در رابطه با نظام بانکداری و یا سیستم صدور روادید در آمریکا تحریم کنیم. بنابراین، اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم علیه کسانی که نقض فاحش حقوق بشر انجام می‌دهند صورت دهیم و باید در این خصوص با جامعه بین‌المللی همکاری کنیم.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «این اقدامات و وضع تحریم‌های جدید چقدر زمان می‌برد؟» گفت: «این اقدامات می‌تواند بسیار سریع انجام شود. به این معنا که در حال حاضر نیز اقدامات آماده‌ای به طور مشخص وجود دارد...زمانی که با مسائل مربوط به بانکداری مواجه هستید، روند مشخصی وجود دارد که باید دنبال شود و وزارت خزانه‌داری نیز این موضوع را به دقت زیر نظر دارد؛ اما ما می‌توانیم تحریم‌هایی که علیه ایران در نظر داریم را به سرعت وضع کنیم. ما قبلا نیز تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر مسائل حقوق بشری وضع کرده‌ایم که می‌توانیم آن را تقویت کنیم».

این سناتور آمریکایی درباره مخالفت واشنگتن با برجام گفت: «به چندین دلیل مخالف این توافق هستیم، اول اینکه، این توافق اجازه غنی‌سازی که از نظر من نیازی به آن ندارند را به ایران می‌دهد، بنابراین این توافق با فرضیه‌ای آغاز می‌شود که به آنها اجازه می‌دهد که اورانیوم غنی‌شده داشته باشند که این اورانیوم می‌تواند روزی برای یک سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. دوم اینکه، این توافق، تعداد زیادی از اهرم‌هایی را که در رابطه با نقض موارد غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای و مربوط به موشک‌های بالستیک آنها، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر داشتیم، از بین برد».
وی در ارتباط با عقب‌نشینی آمریکا از برجام گفت: «فکر می‌کنم عقب‌نشینی آمریکا از برجام، اشتباه باشد. ما منزوی می‌شویم. در شرایطی که ایران بازیگر بد است و دولت این کشور قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، ما آدم‌های بدی می‌شویم. ما باید بر پایبندی ایران به این توافق و عمر این توافق توجه کنیم. آنها اجازه داشتن سلاح هسته‌ای یا تولید تسلیحات هسته‌ای را ندارند. ما هم اکنون باید اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز یک کشور با تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود».
کاردین در خصوص بازه زمانی 10 ساله برجام گفت: «محدودیت‌های متفاوتی در خصوص استانداردهای خاصی که ایران باید به آن پایبند باشد، وجود دارد اما برای مادام‌العمر آنها اجازه داشتن یک سلاح هسته‌ای را ندارند و بنابراین باید آنها را در این زمینه مسئول نگه داریم و می‌بایست آن را اجرا کنیم».

به گزارش فارس،این سناتور آمریکایی درباره میزان رضایت آمریکا در خصوص دسترسی‌هایی که از طریق برجام برای بازرسان آژانس فراهم آمده، گفت: «ما از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضور در کنگره دعوت کرده بودیم که در زمان حضور وی، از او درباره نیازهای بیشتر به انجام بازرسی‌ها پرسیدیم. وی معتقد بود که آژانس تمام دسترسی‌های لازم برای بازرسی از سایت‌های ایران را در اختیار دارد، بنابراین تا آن زمان هیچ شکایتی درباره عدم تأمین دسترسی مطرح نشده بود».

وی درباره پایبندی ایران به برجام نیز تأکید کرد: «تا جایی که به تعهدات هسته‌ای ایران (ذیل برجام) مربوط می شود، کسانی که مسئول اجرای این توافق هستند، معتقدند که ایران به این توافق پایبند بوده است. اینکه نقض‌های جزئی صورت گرفته، باید گفت بله وجود داشته و اصلاح شده اما تا جایی که به نقض فاحشی درباره مواد هسته‌ای مورد استفاده مربوط می‌شود، هیچ نقضی صورت نگرفته است».

خبرنگار صدای آمریکا در ادامه پرسید: «بنابراین دیگر نگرانی درباره ایران بواسطه مسائل مربوط تسلیحات هسته‌ای، نیمه شب شما را از خواب نمی‌پراند یا باعث نمی‌شود که خوابتان نبرد؟» که کاردین پاسخ داد: «امروز دیگر این اتفاق نمی‌افتد. من مدتهای طولانی درباره قابلیت آنها برای تبدیل شدن به یک کشور تسلیحات هسته‌ای به خاطر بند غروب، نگران بودم...حدود هشت سال یا بیشتر، محدودیت‌های خاص در رابطه با آنچه که می‌تواند در زمینه سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه یا مسائل شبیه آن صورت گیرد، باقیمانده است. بعد از آن زمان، اگرچه محدودیت‌های اعمال شده، مانع از تبدیل شدن این کشور به یک کشور تسلیحات هسته‌ای می‌شود اما به هر حال دیگر این محدودیت‌ها اعمال نمی‌شود.»

عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره اظهارنظرها در کاخ سفید در خصوص تأیید پایبندی ایران به برجام و آشوب‌های اخیر در ایران گفت: «من شخصا با مایک پن معاون رئیس جمهور درباره اعتراضات در ایران صحبت کردم و قطعنامه‌ای را نیز آماده کرده‌ام که امیدوارم مطرح شود...سناتور کورکر و من با همکاری دیگران این قطعنامه را تصویب خواهیم کرد تا نشان دهیم که سنای آمریکا از حقوق مردم ایران برای ابراز عقایدشان علیه دولت این کشور حمایت می‌کند. من دیداری نیز با نماینده دولت ترامپ درباره با تأیید پایبندی به برجام و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها داشته‌ام تا این مسئله روشن شود که کنگره تا چه حد می‌تواند امیدوار باشد که اقدامی صورت ندهد که در نقض توافق هسته‌ای باشد و در عین حال نیز همکاری نزدیکی با شرکای اروپایی داشته باشیم».

ارسال نظرات