سی و هفتمین ساگرد حماسه هویزه روز جمعه با حضور خانواده‌های شهدای دانشجو از ۲۵ استان کشور و همچنین مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۷۱۸۴۰
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی،

مراسم بزرگداشت سی و هفتمین ساگرد حماسه هویزه روز جمعه با حضور پر شور عشایر منطقه و خانواده شهدای حماسه هویزه از سراسر کشور و همچنین مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

این مراسم با حضور خانواده های شهدای دانشجو از ۲۵ استان کشور و مسئولان کشوری و استانی همچون دکتر غلارضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدجواد نیک‌روش رئیس بسیج دانشجویی کشور، سردار داود عامری و دکتر محمد رضا زمانی سرپرست دانشگاه پیام نور کشور، سردار نادر ادیبی، دبیر ستاد راهیان نور کشور و سردار احمد حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج در آن حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمزه نژاد امام جمعه هویزه، به حاضران در این مراسم خیر مقدم گفت و پس از آن غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت: وظیفه خود می‌دانم یاد شهدای عزیز این سرزمین به ویژه شهدای سوسنگرد و هویزه را گرامی بدارم. شهدایی که در پانزدهم و شانزدهم دی ۵۹ حماسه آفریدند. شهید علم‌الهدی دانشجوی تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد بود که درس‌های تاریخ دانشگاه را رها کرد و تاریخ  دیگری را رقم زد. او درس‌خوانده تجربی و عملی این سرزمین بود و نام او در آثار تاریخی ما در کنار دیگر شهدا و فداکارانی که همواره در برابر ظالمان برای پاسداشت ارزش‌های دینی این سرزمین از جان خود مایه گذاشتند، باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد: نام و یاد شهدا حماسه هویزه در متون تاریخی این سرزمین نقش بسته است و این ما هستیم که باید تاریخ سراسر مجاهدت و حماسه آنها را بخوانیم. شهید علم‌الهدی و دیگر عزیزانی که دانشگاه را رها کردند و در دانشگاه دیگری حضور یافتند، جوانانی بودند که نگاه عدالت‌گرایانه و استکبارستیزی آنها نه تنها در جبهه‌های جنگ بلکه در همه حوزه‌ها مشهود است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه شهید علم الهدی  و همرزمانشهمواره الگویی برای نسل جدید بوده اند، اظهار داشت: حماسه هویزه در ۱۶ دی سال ۵۹ رخ داد و این نشان می دهد دانشگاه در همان ماه‌های اول جنگ حضور مؤثری در جبهه دارد و در کنار دیگر عزیزان و رزمندگان این سرزمین، دانشجویان از جان خود مایه گذاشتند. دانشگاه همواره در همه رخدادهای تاریخی، دفاع از کیان این سرزمین و ارزشهای دینی را وجهه همت خود قرار داده و با هوشمندی، تلاش و درایت توانسته است حضور مؤثر خود را نشان دهد.

غفاری افزود: برگزاری چنین برنامه‌ها و جلساتی اهیت بالایی دارد و نباید این برنامه‌ها صرفاً تجلیل باشد. در کنار این تجلیل باید تمام تلاش خود را به کار بندیم که شهیدان ما کسانی مثل شهید علم‌الهدی و همرزمانشان الگو و مرجع دانشجویان امروز قرار بگیرند، به آنها اقتدا کنند و توجه به عدالت و مبارزه با ظلم را در هر قامت و قالبی وجهه همت خود قرار دهند.

وی در پایان سخنان خود افزود: وفاق و انسجام کشور در گرو فداکاری، ایثار و از جان‌گذشتگی است و همین روحیه است که باعث شده در برابر تمام ناملایمات و فشارهایی که از جانب کشورهای خارجی در این چهار دهه اخیر به کشور ما وارد شده است، مقاومت کنیم. بن‌مایه‌های گرمابخشی به هر جامعه ای روحیه فداکاری، سعادت‌طلبی و ایثار است.

 در ادامه مراسم محمدجواد نیک روش، رئیس بسیج دانشجویی کشور با اشاره به پیام تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در سال 67 به دانشجویان گفت: این پیام به پیام تشکیل بسیج دانشجو و طلبه معروف است که در آن امام ویژگی‌های بسیجیان را می‌شمارند. جملاتی مثل «بسیج مدرسه عشق است» و «باید بسیجیان جهان اسلام به فکر تأسیس حکومت جهانی اسلام باشند»، در همین پیام آمده است.

وی افزود: شهادت‌طلبی یکی از ویژگی‌هایی است که امام در این پیام برای بسیجیان می‌شمارند و جرأت و جسارت حضور در عرصه نبرد در زمان آغاز جنگ تحمیلی شهامت خاصی بود که هر کسی از آن برخوردار نبود، جز آنان که این روحیه شهادت‌طلبی داشتند و شهید علم‌الهدی در این عرصه پیشتاز بود و توانست خیلی‌ها را با خود همراه کند. علم‌الهدی شهیدی است که امروز بسیار نامدار است و این خطه به او افتخار می‌کند اما در آن تاریخ واقعاً گمنام بود. وی با تعدادی جوان برای دفاع از انقلاب اسلامی و هر آنچه به آن وابسته است، در این منطقه حاضر شد. روحیه استقلال‌خواهی و استکبارستیزی از ویژگی‌های دیگری است که امام می‌فرماید ویژگی ذاتی بسیجیان است. این روحیه‌ای است که امروز به شدت به آن احتیاج داریم.

رئیس بسیج دانشجویی با اشاره به حوادث اخیر رخ داده در کشور گفت: این حوادث چیزی نبود جز دسیسه دشمنانی که نمی‌توانند استقلال این کشور را ببینند. مردم ما هر کمبود و مشکلی داشته باشند، قطعا مسأله آنها یک مسئله داخلی است و اجازه دخالت غریبه در آن را نمی‌دهند. راهپیمایی‌های چندروزه امت حزب الله در شهرهای مختلف نشان داد راهی که شهید علم‌الهدی در آن به شهادت رسید ادامه دارد.  استکبارستیزی یکی از جلوه‌های پیوند با حق و حقیقت است و امروز این روحیه به ویژه در عشایر غیور وجود دارد و تاریخ دفاع مقدس به آن شهادت می‌دهد.

نیک‌روش پیشگامی در آزادی‌طلبی و روشنگری را ویژگی دیگر بسیج از نگاه امام دانست و گفت: علم‌الهدی و همه دانشجویان همراه او در پیروی از حق پیشگام بودند. دشمنان امروز جرات ندارند با ادوات نظامی به کشور ما نزدیک شوند. این آب و خاک آنقدر زن و مرد غیور و مجاهد دارد که نمی‌توانند از این طریق وارد شوند. امروز ادوات دیگری دارند، سلاح آنها رسانه‌هایی است که شاید امروز تا خصوصی‌ترین محیط‌های زندگی ما نفوذ کرده است و موج‌آفرینی آنها امروز با این روش است و شاید عده‌ای را با همین شیوه فریب دهند. این مسئله هوشیاری بیشتر ما را می‌طلبد، هوشیاری تک تک بسیجیان را می‌طلبد که این پیشگامی را در روشنگری و تبیین حفظ کنند.

رئیس بسیج دانشجویی افزود: حضرت امام چند مأموریت را هم برای بسیج تعریف می‌کند که شهید علم‌الهدی چندین سال قبل از بیان این جملات آن را به منصه ظهور رسانده است. یکی از آنها دفاع از اسلام و انقلاب با تمام توان است. شهید علم‌الهدی همه چیز خود را برای دفاع از اسلام و انقلاب در طبق اخلاص گذاشت. امروز ما چه چیزی را می‌توانیم در طبق اخلاص بگذاریم؟ باید به خود رجوع کنیم. این علت ماندگاری شهید علم الهدی است. 

نیک روش با بیان اینکه گرامیداشت یاد شهید به نزدیک شدن رفتار ما به شهید و نزدیک شدن آداب و سبک زندگی ما به شهید بستگی دارد؛ اظهار داشت: تشکیل هسته‌های مقاومت برای رسیدن به حکومت بزرگ جهانی اسلام محور آخر است و شهید علم‌الهدی چه آن زمان که با گروهی از جوانان پای کار بود و چه امروز که مزارش پایگاه تأثیرگذاری در شکل‌گیری پایگاه مقاومت است در این زمینه بسیار نقش‌آفرین بود. مردم زیادی امروز می‌آیند روحیه و انگیزه می‌گیرند و برای دفاع از انقلاب منسجم می‌شوند. انس و مطابقت فکری شهید علم‌الهدی با امام باعث شده بود که سال‌ها پیش از آنکه امام این مطالب را بفرماید عملی را انجام دهد که به‌هنگام و مؤثر بود و بعد از چند دهه مایه برکات برای این منطقه، کشور و کل عالم شده است.

محمد فتاحی برادر شهید فتاحی از شهدای هویزه دیگر سخنران این مراسم بود که به نمایندگی از خانواده های شهدا گفت: از برگزاری چنین برنامه ای قدردانی می کنم و  مطمئنا هیچ کدام شما بدون دعوت این شهدا نیامده اید. این شهدا از ۲۵ استان کشور بودند. این شهدا اخلاص داشتند، به ما درس دادند، جبهه ها را متحول کردند. امروز جانمان را می دهیم تا دین بماند.

در ادامه سردار داود عامری نیز گفت: ما از شهدا آموختیم چگونه روی پای خود بایستیم و مقاومت کنیم. آنها زیست درست اسلامی را به ما آموختند. آنها به ما آموختند چگونه در مقابل هم تواضع کنیم. به ما آموختند چگونه جانمان را برای مسلمانان فدا کنیم.

وی تصریح کرد: آنها به ما آموختند ایران اسلامی را به گونه‌ای بسازیم که نه فقط برای خود که برای همه امت اسلامی باشد. به ما آموختند در دورترین مناطق جهان اسلام به گونه‌ای عمل کنیم که نمونه انسان مسلمان را تجسم کنیم.

سردار عامری در پایان گفت: آنها به ما آموختند در کوچه پس‌کوچه‌های دمشق و خطرناک‌ترین محیط‌های عراق و سوریه از جان و مال و ناموس مسلمانان دفاع کنیم.شهدا به ما آموختند در مقابل توطئه‌ها صبر پیشه کنیم و وحدت داشته باشیم تا آینده بهتری پیش رویمان باشد

http://iqna.ir/files/fa/news/1396/10/15/752123_755.jpg

در پایان این مراسم، از تمبر یادبود سی و هفتمین سالگرد شهدای هویزه رونمایی و از خانواده های شهدای و بازماندگان حماسه بزرگ هویزه تجلیل شد. همچین مهمانسرای چهار واحدی جدید زیارتگاه شهدای هویزه  رونمایی شد.

ارسال نظرات