خبرهای داغ:
متولی بهداشت استان قزوین:

باید شیوه زندگی سالم را در مدارس به دانش آموزان یاد دهیم

بنا به اظهار متولی بهداشت استان قزوین، در صورتیکه شیوه زندگی سالم را به مردم یاد ندهیم، با جمعیت سالمندی مواجه خواهیم بود که از بیماری های گوناگونی، مانند: دیابت، فشار خون، عوارض سکته های قلبی و مغزی و دردهای عضلانی، رنج می برند.
کد خبر: ۸۹۷۱۸۱۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

به گزارش خرگزاری بسیج از قزوین بیش از 80 درصد سلامتی به نوع زندگی ما بستگی دارد. می توان به نوعی زندگی کرد که عامل ایجاد و حفظ سلامتی باشد یا برعکس به گونه ای که بیماری زا باشد. شیوه زندگی سالم را باید به مردم یاد دهیم.
دکتر سید سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با بیان این مطلب در جمع کارشناسان سلامت و تندرستی مناطق 14 گانه آموزش و پرورش و کارشناسان سلامت نوجوانان و مدارس حوزه بهداشا استان قزوین عنوان کرد: با توجه به خدمات و مراقبت هایی که انجام شده، امید به زندگی(تعداد سال هایی که انتظار می رود هر یک از افراد جامعه در بدو تولد با در نظر گرفتن الگوی مرگ و میر خاص جامعه در آینده زنده بماند) از 55 سال قبل از انقلاب به 77.7 سال در سال 95 افزایش یافته است.
بنا به اظهار متولی بهداشت استان قزوین، در صورتیکه شیوه زندگی سالم را به مردم یاد ندهیم، با جمعیت سالمندی مواجه خواهیم بود که از بیماری های گوناگونی، مانند: دیابت، فشار خون، عوارض سکته های قلبی و مغزی و دردهای عضلانی، رنج می برند.
سلامت دانش آموزان در مدارس سلامتی زا
ایشان با گفتن اینکه مدارس را نیز می توان به دو دسته مدارس سلامتی زا و مدارس بیماری زا تقسیم کرد؛ گفت: دانش آموزی که شیوه زندگی و تغذیه سالم و انجام فعالیت بدنی مناسب را در مدرسه می آموزد، بعد از تحصیل در مدرسه می داند که چه طور باید زندگی کند تا زندگی همراه با سلامتی داشته باشد. وی ادامه داد که دانش آموزی که در مدرسه، این مطالب را نیاموخته، به جای استفاده از عذاهای سالم، غذای آماده (فست فود) مصرف می کند؛ به جای مصرف میان وعده های سالم، تنقلات و میان وعده های شور و شیرین مصرف می کند و به جای ورزش و فعالیت بدنی، اوقات فراغت خود را به بازی با رایانه و موبایل می گذراند.
مژگان عباسی، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین نیز به تشریح وظایف حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص اجرای برنامه بازنگری شده مدارس مروج سلامت و برنامه های جدید و انتظارات واحدهای مختلف معاونت از مناطق آموزش و پرورش و مدارس پرداخت.
ایشان همچنین به نواقص و اشکالاتی که در سال تحصیلی 96-95 در اجرای برنامه های سلامت محور در مدارس وجود داشت، اشاره کرد.
تامین نشان مدارس مروج سلامت در مدارس مجری برنامه بازنگری شده توسط آموزش و پروش، موافقت کارشناسان دو حوزه در انتخاب مدارس مروج سلامت مجری برنامه، آموزش و توجیه مجریان مدارس مروج سلامتی -که قرار است برنامه بازنگری شده در آنها اجرا شود- و سایر مدارس مروج سلامت توسط کارشناسان سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مراکز بهداشت شهرستان ها و مشارکت دو حوزه در اجرای جشنواره سفیران سلامت دانش آموز، از جمله تصمیماتی بود که در این نشست گرفته شد. نشست نحوه اجرای برنامه بازنگری شده مدارس مروج سلامت و جشنواره سفیران سلامت دانش آموز، روز 11 دی 1396 با حضور مسؤولان و کارشناسان حوزه های بهداشت و آموزش و پرورش ناحیه 2 قزوین برگزار شد. در این نشست اعلام شد که کسب مقاوم اول کشوری اداره کل آموزش و پرورش استان در حوزه سلامت، مرهون همکاری های دوجانبه معاونت بهداشتی دانشگاه و آموزش و پرورش بوده است. همچنین نحوه اجرای برنامه بازنگری شده در مدارس مروج سلامت استان و وظایف آموزش و پرورش، تشریح شد.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها