خبرهای داغ:
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین اذعان کرد:
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین عنوان‌کرد: طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال برای اولین بار در سطح کشور و شهر قزوین در حال اجرا می باشد
کد خبر: ۸۹۷۱۶۷۱
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

زهرا غلامرضایی معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال برای اولین بار در سطح کشور و شهر قزوین در حال اجرا می باشد.
وی گفت: در برنامه های پیشگیری از معلولیت ها با هدف تشخیص به موقع اختلالات شنوایی و مداخلات به هنگام جهت درمان و پیشگیری از سایر هزینه های مالی و غیره٬ غربالگری شنوایی برای اولین بار در سطح استان و بنا به پیشنهاد دفتر معاونت پیشگیری کشور انجام می شود و جمعیت تحت پوشش این برنامه٬ هزار و ۵۰۰ کودک در سطح شهر قزوین است که پیش بینی می شود هزار و ۲۰۰ کودک تحت معاینات غربالگری شنوایی قرار گیرند.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به نقش مهاد کودک در این طرح غربالگری افزود: بیشترین همکاری از سوی مهاد کودک می باشد چرا که بیشتر کودکان در سنین ۳ تا ۵ سال در مهاد کودک حضور دارند و در همین راستا جلسات درون بخشی با حوزه معاونت اجتماعی و حوزه پیشگیری بهزیستی استان قزوین انجام شده و مربیان مهاد کودک نیز جلسات توجیهی در این زمینه را گذرانده اند.
غلامرضایی در خصوص اختلالات شنوایی عنوان ‌کرد: افت شنوایی شایع ترین اختلال رشدی است که در دو برهه از زندگی انسان قابل درمان است یکی در بدو تولد و دیگری در سنین بین ۳ تا ۵ سالگی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: در بدو تولد٬ غربالگری شنوایی در تمام بیمارستان های دولتی سطح استان برای نوزادان تازه متولد انجام می شود و ۹۰ درصد نوزادان تحت سنجش قرار می گیرند.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: اگر اختلال شنوایی به موقع درمان نشود موجب افت شنوایی٬ افت دیر آغاز٬ افت پیش رونده می شود و با تشخیص به موقع درمان انجام می گیرد.
غلامرضایی ادامه داد: تمام سنجش ها بر پایه استانداردهای جهانی با دستگاه های پیشرفته شنوایی سنجی و توسط متخصصین شنوایی در مهاد کودک انجام می شود.
وی یادآور شد: غربالگری شنوایی در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام می شود و اگر کودک دچار مشکل و یا مشکوک به اختلال شنوایی باشد به متخصصین شنوایی معرفی می شوند و هزینه درمان این ‌کودکان برای مددجویان بهزیستی به صورت صد در صد پرداخت می شود و برای سایر اقشار در صورتی که نیاز به هزینه درمان داشته باشند٬ تحت حمایت درمانی و کمک هزینه درمان قرار می گیرند.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در ادامه گفت: هزینه اجرای این طرح برای اولین بار ۱۵ هزار تومان بوده و اشراف جامعه هدف به اهمیت این موضوع برای جلوگیری از اختلالات شنوایی بسیار مهم است و این طرح تا پانزدهم اسفندماه جمعیت مورد هدف را تحت پوشش سنجش قرار داده و نتایج ارزیابی می شود.
غلامرضایی بیان‌کرد: در طرح غربالگری در سال ۹۴ که به شکل پایلوت در شهر قزوین انجام شد ۱۹۲ کودک مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد ۴۵ نفر مشکوک به اختلالات شنوایی بودند و در مرحله دوم این طرح از بین ۴۵ نفر ۱۸ نفر به متخصصین ارجاع داده شده و ۹ نفر از این تعداد مورد مداخله درمانی و پزشکی قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: غربالگری شنوایی نوزادان جمعیت هدف در سال ۹۶٬ حدود ۱۷ هزار و ۴۹۵ نفر بوده که یک درصد از آنها مشکل شنوایی داشته و به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع داده شده اند.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در ادامه افزود: پیش بینی می شود یک تا ۳ درصد از نوزادان نیاز به درمان های تخصصی شنوایی دارند. تمامی مراکز شنوایی سنجی مجهز به دستگاه های پیشرفته شنوایی سنجی بوده و همچنین آزمون های فیزیولوژیک ABR کودک دقیق مورد معاینه قرار می گیرد.
غلامرضایی در پایان ضمن اشاره به اهداف این طرح عنوان کرد: در این طرح نوع و مقدار شنوایی هر دو گوش سنجیده می شود٬ اثر تخریبی احتمالی ناشی از افت شنوایی تعیین می شود٬ کودک برای ارزیابی های دقیق تر ارجاع داده می شود و همچنین تعیین مشاوره های تخصصی به خانواده ارائه می شود.
1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها