خبرهای داغ:
یادداشت/محرم محمدیان

ریشه وعلل اغتشاشات اخیر در کشور

اکثر تحلیل گران داخلی بر این باور هستند که اغتشاشات اخبر و آشوب‌هایی که به پا شده، کاری بود که دشمنان بیرونی از مدتها و سالها قبل برای آن برنامه ریزی کرده بودند.
کد خبر: ۸۹۷۱۶۶۰
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های معظم شهیدان، عزت و امنیت و پیشرفت ملت ایران را مدیون فداکاری و از جان‌گذشتگی شهدا دانستند و با اشاره به حوادث اخیر و تلاش دشمنان برای ضربه‌زدن به نظام اسلامی، گفتند: آنچه که مانع دشمن و اعمال دشمنیِ اوست، وجود روح شجاعت، فداکاری و ایمان در ملت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به این واقعیت که دشمن همواره منتظر فرصت و رخنه برای ورود و ضربه‌زدن به ملت ایران بوده است، افزودند: در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگونِ در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند.

معاون سیاسی سابق فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ،اعتراضات مردمی به دلیل پاره‌ای از مسائل و مشکلات ، یک امر عادی است و این امر در همه کشورها از جمله کشور ما در مقاطع مختلف وجود داشته است، گفت: به خصوص در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش برخی از مشکلات در حوزه مسائل اقتصادی، اعتراضاتی را در کشور شاهد بودیم، اعتراضاتی که مسئولان باید به آنها توجه و برای رفع آنها تلاش کنند.

سردار یدالله جوانی، با بیان اینکه اغتشاشاتی که به وجود آمده و آشوب‌هایی که به پا شده، کاری بود که دشمنان بیرونی از مدتها و سالها قبل برای آن برنامه ریزی کرده بودند، گفت: دشمنان در یکی دو سال اخیر نیز کارها و تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند تا بتوانند در یک نقطه‌ای که شرایط مناسب است، حرکت‌هایی را در ایران سازماندهی کنند و ثبات کشور را بر هم بزنند.

وی همچنین افزود: در مقطع فعلی ،وقتی که اعتراضات مردم به دلیل مشکلات ناشی از گرانی افزایش پیدا کرد، دشمن گمان کرد که آن شرایطی که مدتها به دنبالش بوده مهیا شده است،وقتی که دشمن شرایط را مهیا دید با توجه به عوامل‌ خود و زمینه‌هایی که از طریق فضای مجازی آن‌ها را چیده بود، در چندین نقطه کشور ناآرامی‌هایی را ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه در اتفاقات اخیر، حرکت‌های اولیه را جریان نفاق و گروهک‌های سلطنت طلب با سوءاستفاده از احساسات جوانانی که تحت تأثیر فضای مجاز قرار گرفته بودند انجام داد، عنوان کرد: فراموش نکنیم که ما در فضای جنگ نرم هستیم و در این فضا افراد گاهاً بسیار ساده فریب می‌خورند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران ، همچنین با اشاره به اینکه ،کشورهایی که دشمنی آنها با ملت ایران ثابت شده است، در ماه‌های گذشته شکست‌های سنگین راهبردی را در منطقه متحمل شده‌اند، اعلام کرد: این دشمنان تصور نکنند که با حمایت و پشتیبانی ازحرکت‌های اغتشاش گرایانه می‌توانند به خواسته‌های خودشان برسند و بدانند که قطعاً این حرکت آنها مثل گذشته با شکست سنگینی مواجه خواهد شد.

* سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سردار رمضان شریف، با تاکید بر این که شواهد نشان می دهد اغتشاش های چند روز اخیر اقدام و پروژه ای ضد انقلابی است که با حمایت پیدا و پنهان سرویس های جاسوسی و امنیتی دشمنان ملت ایران صورت پذیرفته است، گفت: مقامات آمریکایی و همنوایان کاخ سفید و رسانه‌های وابسته به امپریالیسم رسانه‌ای غرب قادر نخواهند بود، خللی به عزم و اراده ملت ایران در دفاع از انقلاب و کشور وارد سازند و به فضل الهی با برچیده شدن بساط فتنه‌گران و اغتشاشگران جبهه شکست‌خوردگان از ایران رسوا خواهند شد و مسئولان محترم در کمال امنیت و آرامش برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای بحق معترضان دنبال خواهند کرد.

* اکبر رنجبرزاده ،عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با تاکید براینکه دشمنان انقلاب اسلامی به ویژه آمریکا و چند کشور منطقه‌ای در فضای کنونی آرام نشسته و به دنبال برنامه‌ریزی‌های خود برای ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی هستند، افزود: برخی کشورهای منطقه با شکست‌های که در نبرد میدانی در سوریه و عراق متحمل شده‌اند امروز با تحریک برخی عوامل داخلی تلاش دارند اغتشاشاتی را در کشورمان ایجاد کنند تا از این طریق به اهداف شومی که داشتند دست‌یابند.

رنجبرزاده همچنین گفت: آمریکا و ایادی آنها در منطقه ، امروز تلاش دارند با سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی با ایجاد ناآرامی در کشورمان خواسته‌های به حق مردم را به نفع خود مصادره کنند.

آیت‌الله احمد جنتی ،دبیر شورای نگهبان

دبیر شورای نگهبان گفت: گرانی و ایجاد مشکلات اقتصادی عامل اغتشاشات بوده‌اند.

آیت‌الله احمد جنتی در نشست اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: در این اغتشاشات، شاهد بودیم که برخی اشرار در کنار افرادی که به مشکلات اقتصادی معترض بودند، قرار گرفتند و کار را به جایی کشاندند که دشمنان کشور و به‌خصوص برخی مسئولان آمریکا از این اغتشاشات حمایت کردند، این اغتشاشات از جمله منکراتی هستند که دلیل به‌وجود آمدن آنها عدم برخورد با منکرات دیگری بوده است، که عامل به‌وجود آمدن گرانی و ایجاد مشکلات اقتصادی بوده‌اند.

وی، ایرادات موجود در عملکرد مؤسسات مالی و بانک‌ها را از جمله منکرهایی دانست که در کنار منکراتی مانند قاچاق، باعث می‌شوند شرایط اقتصادی کشور دچار مشکل شود و چون دستگاه‌های نظارتی با این منکرات برخورد جدی و اثرگذار نکرده‌اند، اقتصاد کشور دچار مشکل شده و در بین مردم ایجاد نارضایتی کرده است.

*جعفرقنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه

وی با اشاره به نقش داشتن آل سعود در اغتشاش افرینی های اخیر در شهرهای کشور گفت: براساس بررسی ها و نتایجی که از پژوهشها در حوزه مجازی به عمل آمده مشخص گردیده که عربستان بیشترین تولیدات مربوط به اغتشاش افرینی را در ایران داشته است.

کارشناس مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه، بیشتر تولیدات بر هم زننده نظم عمومی درکشور در داخل عربستان و انگلستان صورت گرفته است افزود: بسیاری از پیامک های فارسی که به تلگرام راه پیدا کرده به نام های ایرانی از عربستان سرچشمه گرفته است.

وی همچنین با اشاره به کمک بلاعوض عربستان به اغتشاشگران گفت: عربستان به افرادی که در نقاط مختلف دنیا ارسال کننده پیام های تلگرامی و اینستاگرامی هستند کمک های بلاعوضی کرده و سعی کرده از لحاظ مالی انواع حمایت ها را از این گروه ها داشته باشد.

* عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی

وی ، در خصوص اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهوری پیرامون اینکه درتجمعات مسائل اقتصادی را بهانه کرده‌اند اما به نظر می‌آید پشت این قضیه مساله دیگری باشد،گفت: تحرکات پیش آمده هماهنگ شده و قطعا پشت پرده آن ،همان فتنه سال ۸۸ است.

وی افزود: این تحرکات باید خوب شناسایی شود تا مشخص شود ترکیبی که به خیابان‌ها آمدند عوامل مردم هستند یا همان جریان سال ۸۸؟

شیخی همچنین افزود: از طرف دیگر معاون آقای رئیس جمهور باید بداند مطالبات مردم را در این چند سال جواب نداده اند و تمام وعده هایشان در حوزه اقتصاد و فرهنگ پوچ از کار درآمده است. دولت در هیچ یک از عرصه‌های فوق عملکرد خوبی نداشت و باید پاسخگو باشد.

*احمد قدیری ابیانه، پژوهشگر رسانه و کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل

احمد قدیری ابیانه، با اشاره به نقش تلگرام در اغتشاشات اخیر گفت: کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب با دمیدن در بستر شبهات و دادن آدرس غلط به مردم، آنان را نسبت به وضع موجود خشمگین کردند.

وی افزود: کانال‌های تلگرامی معاند نظام اسلامی پس از حضور مردم در خیابان ها به دنبال ساماندهی و متصل کردن مردم به عوامل اصلی خط‌دهنده این اغتشاشات بودند و نقش اصلی را در اطلاع‌رسانی برای تجمعات، تخریب و اغتشاش داشتند.

قدیری ابیانه اظهار کرد: کانال «آمدنیوز» مردم را به شورش و نافرمانی مدنی تحریک و خط‌دهی می‌کرد، همچنین این کانال هماهنگی لازم را برای تعیین زمان و مکان حضور افراد در تجمعات انجام می‌داد البته این کانال این اطلاع رسانی را به اسم خود منتشر نمی کرد بلکه با قالب بیان شخص سوم، فرمان آشوب را منتشر می‌کرد.

این پژوهشگر رسانه بیان کرد: این کانال در تجمعات ۸ دی ، قبل از بستن شدن کانال مکرر تصاویری از توزیع بیانیه‌هایی در شهرهای مختلف منتشر می‌کرد و مدعی این بود که مردم این تصاویر و مطالب را برای کانال ارسال می کنند، در حالیکه واقعیت امر این بود که این کانال ضد انقلاب، خود از زبان مرم بیانیه منتشر می کرد.

قدیری ابیانه با اشاره به موج سواری کانال‌های ضد انقلاب بر اعتراضات مردمی گفت: در اغتشاشات اخیر این کانال، جهت اعتراضات مردمی از دولت را به سوی نظام و رهبری منحرف و شعارهای مطالبات اقتصادی مردم را، به شعارهای ساختارشکنانه تغییر داد.

این پژوهشگر رسانه افزود: با بایکوت اطلاع‌رسانی و سکوت رسانه‌ها در اعتراضات هفتم و هشتم دی‌ماه، در مدت ۴۸ ساعت ۵۰۰ هزار نفر عضو این کانال شدند.

رسانه‌های بیگانه؛ محور فتنه

قدیری ابیانه بیان کرد: رسانه عامل ایجاد فتنه نیست بلکه محور فتنه است، در فتنه ۸۸ مهم‌ترین رسانه خط‌دهنده به فتنه‌گران «B.B.C» بود و در اغتشاشات اخیر هم کانال ضدانقلاب «آمدنیوز» این نقش را بر عهده داشت.

پژوهشگر رسانه تصریح کرد: این تصور اشتباهی است که گمان می کنیم با مسدود شدن یک کانال ضد انقلاب باب اغتشاشات هم بسته می شود، چرا که دشمنان این نظام اگر امثال کانال «آمد نیوز» هم حذف شود، به رسانه دیگری روی می آورند.

زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی بومی کارآمد مهیا شود

وی با اشاره به سوء استفاده رسانه‌های غربی از اعتراضات اخیر خاطرنشان کرد: به طور قطع فتنه‌های جدید در عرصه فضای مجازی صورت می گیرد، دستگاه‌های مربوطه در اسرع وقت باید وارد عمل شده و با ارتقای زیرساخت شبکه‌های بومی در ارائه سرویس، شبکه‌های اجتماعی داخلی را کارآمد کنند.

* حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شکاف طبقاتی درکشور مشکل‌آفرین شده است، برخی ازافراد اغتشاشگر دستگیرشده در قم فرزندان سرمایه‌دارانی هستند.که با وجود بیشترین استفاده از سرمایه‌های نظام به این نظام سنگین‌ترین ضربه‌ها را نیز می‌زنند.

* غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

وی ، با اشاره به این مساله که ،تجمعات اخیر ،سازمان‌یافته بوده و ارتباطی به اعتراض‌های مردم درباره معیشت ندارد و دستگاه‌های حکومتی باید برخورد جدی با اغتشاشگران کنند، اظهار کرد: نباید از نارضایتی‌هایی که میان مردم به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی به وجود آمده غافل شد.

*علی اکبرولایتی ، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل

ولایتی با اعلام اینکه آشوب‌های پیش آمده از خارج کشور مدیریت می‌شود ابراز داشت: آن کسانی که از رزمندگان جبهه مقاومت در عراق، سوریه و یمن شکست خوردند در تلاش هستند تا انتقام شکستشان را از مردم ایران بگیرند.

وی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی را پرچمدار محور مقاومت معرفی کرد و افزود: سیاستمداران آمریکا گفته بودند که می‌خواهند ریشه ملت ایران را بسوزانند و آن کسانی که امروز پرچم ایران را آتش زدند ابزار دست همان افراد هستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکا و مزدورانش آرزوی نابودی جمهوری اسلامی و ملت ایران را به گور می‌برند اظهار داشت: فتنه‌گران و آشوب طلبان خیلی زودتر از گذشته ماهیت اصلی خود را نشان دادند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات آمریکا، عربستان و متحدانشان در کشور یمن خاطرنشان کرد: آنان باید بدانند که یمن به باتلاقی برای نابودیشان تبدیل می‌شود.

* محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اینستاگرام خود نسبت به حوادث اخیر و اعتراضات مردم واکنش نشان داد و در یادداشتی با عنوان «پاسخگویی عملی بجای حرف درمانی» نوشت مشکل گرانی و چالش موسسات مالی و اعتباری جدی است، اما با اتکا به توانمندی‌های درونی قابل‌حل است، دولت و مجلس نباید، با شعارهای منقضی شده، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

رضایی در این پیام تاکید کرده است: مردم معترض ما هوشیار هستند و صف خود را از معاندین جدا می‌کنند، در هر اعتراضی ممکن است، از منافقین گرفته تا فتنه گران وارد شوند ولی مردم شعارهای آن‌ها را تکرار نمی‌کنند، در مقابل هم دولتی‌ها و مجلسی‌ها، مشکلات را حل کنند، ناکارآمدی‌ها را با حرف نمی‌شود جبران کرد.

وی همچنین تصریح کرده است: گران سازی سوخت و دیگر اقلام بدون بالا رفتن درآمد مردم کار درستی نیست، دولت و مجلس به اعتراضات مردم پاسخ‌های قانع‌کننده بدهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دخالت های بیجای مقامات آمریکا در اغتشاشات اخیر در کشور تاکید کرد: زمامداران آمریکا باز هم مجبور به عذرخواهی از ملت بزرگ ایران بابت دخالت‌های خود در امور کشورمان خواهند شد؛ همانگونه که کلینتون مجبور به عذرخواهی از رفتار اسلاف خود شد.

* «استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی


نظریه پرداز آمریکایی ،با اشاره به توافقی که میان «ترامپ» و «نتانیاهو» برای برهم زدن اوضاع در ایران شده، اغتشاشات روزهای اخیر را امری سازماندهی شده از سوی موساد و سازمان سیا دانست.
*آن روس سکه

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا

رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در این باره ادعا کرد: ایران باید به خواسته های معترضین متهوری که به دنبال رفاه و حقوق خود هستند، توجه کند!

«نانسی پلوسی» با دخالت‌ در امور داخلی یک کشور مستقل در ادامه نوشت: این تنها راه در پیش (آن ها) است.

* اسکات مادل افسر امنیتی آمریکا و از متخصصان حوزه ایران

اسکات مادل افسر امنیتی آمریکا و از متخصصان حوزه ایران چندی پیش در کنگره آمریکا در نسخه‌ای ۷بندی «طرح مهار ایران» را اعلام می‌کند.

در بخشی از این سند 7 محوری آمده است که "رسانه‌های فارسی‌زبان باید توجهات را به‌سمت تظاهرات سوق دهند. از تظاهرات کارگران کارخانه‌ها و گروه‌های نژادی گرفته تا فعالان مدافع حقوق زنان و معلمانی که دچار فقر هستند. "، همان‌طور که اغتشاشات چند روز گذشته ابتدا برای دغدغه‌های اقتصادی بود اما از مسیر خود منحرف شد.

مادل ضمن اشاره به شاخص‌هایی درباره استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی را به دولت آمریکا برای مقابله با ایران در دوره جدید ارائه کرد که به‌نظر می‌رسد برخی رفتارهای ساختارشکنان که در روزهای گذشته در برخی نقاط کشور صورت گرفته، بدون شباهت با طرح 7 بندی "مهار ایران" توسط اسکات مادل نباشد.

 

بخش دیگری از این سند نحوه شبکه‌سازی معترضین را نشان می‌دهد که در روزهای گذشته به‌طور ملموس انجام شد و تأثیر شبکه‌های اجتماعی را در ساماندهی آشوب نشان داد. در بخشی از این سند به "چهل‌وچهار میلیون کاربران اینترنتی"، "بیست میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان امن"، "هجده میلیون دارنده تلفن‌های هوشمند" اشاره شده که باید با استفاده از آنها در کشور شبکه‌سازی صورت بگیرد.

 

بخش دیگر این سند به پخش کردن تظاهرات‌ها و اعتراضات به سطح کشور برمی‌گردد که در آن آمده است "هرچند این تظاهرات به‌صورت محلی (نه در سطح ملی) و گذرا برگزار می‌شوند اما ما باید کمک کنیم تا این «خوشه‌های نارضایتی از هم گسسته» به هم پیوند بخورند و منجر به رفتار قوی‌تر ضدرژیمی شوند".

 

*"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی

 

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به اغتشاشات در ایران، گفت: که این موضوع که اسرائیل پشت این اعتراضات است دروغ می باشد.

 

وی افزود: ایرانیان شجاع به خیابان‌ها آمده و خواستار آزادی هستند. متاسفانه بسیاری از کشورهای اروپایی سکوت پیشه کرده‌اند اما من ساکت نخواهم ماند.

 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: زمانی که نظام ایران ساقط شود و این یک روزی روی خواهد داد در آن زمان ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها یک بار دیگر دوست خواهند بود. من برای مردم ایران بهترین آزو را برای خواسته خود برای آزادی می‌کنم.

 

پیش از این نیز «ییسرائیل کاتز»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی از اغتشاشات پراکنده در برخی شهرهای ایران حمایت کرد و برای کسانی که به گفته وی «معترضان» هستند، آرزوی موفقیت کرد.

 

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، «کاتز» که با یک رادیو اسرائیلی مصاحبه می‌کرد گفت: اسرائیل دخالت نمی‌کند اما من مطمئناً برای مردم ایران در نبرد برای آزادی و دموکراسی آرزوی موفقیت می‌کنم.

 

 

 
ارسال نظرات