خبرهای داغ:
در نشست کارگروه جمعیت عنوان شد:

رویکرد فرهنگی در سیاست افزایش جمعیت

موضوع فرهنگ سازی عامل مهم و موثر در افزایش نرخ باروری، افزایش تعداد ازدواج و سن مناسب ازدواج می باشد و عدم توزیع اقلام پیشگیری از بارداری راه حل مناسبی برای افزایش جمعیت نیست. چراکه این اقدام، سبب افزایش حاملگی های پرخطر و ناخواسته خواهدشد که با هدف برنامه باروری سالم که افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت است مغایرت دارد.
کد خبر: ۸۹۷۱۶۵۳
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین بمنظور هم اندیشی درخصوص دو بند اول سیاست های جمعیتی، یعنی: ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی و رفع موانع ازدواج، تسهيل و ترويج تشكيل خانواده و افزايش فرزند، كاهش سن ازدواج و حمايت از زوج‌هاي جوان و توانمندسازي آنان در تأمين هزينه‌هاي زندگي و تربيت نسل صالح و كارآمد و همچنین ارائه راهکارهای مداخله ای مناسب، دومین جلسه کارگروه جمعیت، توسط گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار گردید.
دکتر ناهید یزدی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این نشست پس از بیان مجدد سیاست های 14 گانه جمعیت و اهمیت هر یک، عنوان نمود، نقش صدا و سیما در زمینه فرهنگ سازی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که متاسفانه بنظر نمی رسد تاکنون فعالیت موثری در این خصوص از سوی این سازمان صورت گرفته باشد.
ایشان در ادامه اعلام نمود معرفی افراد موفق جامعه از اقشار مختلف از طریق رسانه ها ی مختلف از جمله صدا و سیما بطور مستمر صورت می گیرد ولی در این بین، معرفی خانواده ها و زنان موفقی که با درایت و صبوری به امر فرزندآوری و تربیت فرزندان شایسته و توانمند اقدام نموده اند؛ تاکنون کمرنگ دیده شده است.
دکتر یزدی عنوان کرد: با توجه به اینکه موضوع ازدواج به خیلی از حوزه ها مرتبط است، فعالیت های متعددی در زمینه آموزش ازدواج از سوی متولیان امر، انجام می گیرد که متاسفانه در اغلب موارد حوزه ها از فعالیت یکدیگر بی اطلاع بوده و به کرات مداخلات موازی صورت می گیرد و موجب اتلاف وقت و انرژی و ناهماهنگی خواهد شد که لازم است جهت ایجاد هماهنگی، مداخلات لازم صورت گیرد. ایشان افزود مراکز آموزش های هنگام ازدواج یکی از گلوگاه های مهم است که ارتقاء آن از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است.
در ادامه، شرکت کنندگان در جلسه، اظهار داشتند که گروههای هدف افزایش نرخ باروری کلی سه دسته اند:1- گروهی که فاقد آگاهی کافی در زمینه ازدواج و فرزندآوری بموقع و مناسب می باشند که آموزش جهت افزایش آگاهی و فرهنگ سازی را می طلبد. 2- گروهی که تمایل شدید به ازدواج و فرزندآوری دارند ولی شرایط لازم را ندارند که تصویب قوانین تسهیل آن از سوی مسؤولین کشور ضرورت دارد. 3- گروه سومی هم هستد که اقدام آنها موثر بر نرخ بارروی کلی می باشد که شامل خانواده هایی است که هم آگاهی و فرهنگ فرزند آوری دارند و هم دارای شرایط لازم می باشند و مشکل آنها در فرزند آوری، ترس از عدم امنیت (روند افزایشی آمار اعتیاد، طلاق، بیکاری، و ......) و آینده نامعلوم فرزندشان است که در این خصوص هم افزایش آگاهی و فرهنگ سازی و هم تصویب قوانین تسهیل کننده ضرورت دارد.

 

در ادامه، شرکت کنندگان اشاره داشتند به منظور پیشگیری از افزایش میانگین سن ازدواج و کاهش تعداد ازدواج بعنوان عوامل موثر در کاهش نرخ باروری کلی، برنامه های مخالف افزایش جمعیت باید از کانالهای مختلف رسانه ای از جمله صدا و سیما باید حذف شوند.
این نشست با حضور مریم ریاضی ،کارشناس امور بانوان استانداری و نمایندگان دستگاه های مختلف استان (صداو سیمای مرکز قزوین، تبلیغات اسلامی استان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، جهاد دانشگاهی، بسیج جامعه پزشکی زنان)، نماینده دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه و برخی از کارشناسان مسؤول واحدهای مرکز بهداشت استان، روز دوم دی ماه 1396 در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی برگزار گردید.
مصوبات این نشست، به شرح زیر است:
با توجه به اهمیت وضع معیشت و تاثیر آن بر افزایش نرخ ازدواج، برای نشست بعد، از مسؤولان شورای هماهنگی بانک ها برای اعلام نحوه اعطای وام ازدواج به جوانان دعوت شود.
راهکارهای ارائه شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش جمعیت دریافت گردد و از آن بهره برداری شود.
نشست های توجیهی و حساس سازی برای مدرسین دانشگاه ها در خصوص درس باروری سالم برگزار شده و یکسان سازی محتواهای مربوطه (تغییر سیاست های جمعیتی و ترغیب به فرزندآوری) برای آموزش به دانشجویان صورت پذیرد.
اعضای شرکت کننده در نشست، راهکارهای سازمانی دستگاه های ذیربط را در خصوص رفع چالش های موجود در بندهای یک و دو سیاست های جمعیتی، در نشست دوم بهمن ماه ارایه کنند.
9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار