خبرهای داغ:
فعالیت مرکز شیرازشناسی با هدف شناساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیراز به شهروندان دنبال می‌شود تا به تدریج از میزان مشکلات شهری در تمام ابعاد شهر کاسته شود.
کد خبر: ۸۹۷۱۵۵۵
|
۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

بسیاری از مشکلات شهری به علت عدم شناخت و آگاهی شهروندان از اصالت‌ها و ریشه‌های بومی سرچشمه می‌گیرد. فعالیت مرکز شیرازشناسی با هدف شناساندن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیراز به شهروندان دنبال می‌شود تا به تدریج از میزان مشکلات شهری در تمام ابعاد شهر کاسته شود.

مدیر مرکز شیرازشناسی با اشاره به اهداف این مرکز به خبرنگار فارس می‌گوید: این مرکز با هدف معرفی ظرفیت‌های شیراز در حوزه‌های گردشگری، شناخت شیراز، توجه به حسن خاطر مردم شیراز و ... فعالیت خود را آغاز کرده است.

علی نیری ادامه می‌دهد: فعالیت‌های مرکز شیرازشناسی در سال 96 پررنگ تر شده و حوزه کاری خود را در مرحله اول روی مردم شیراز و در مراحل بعد در کشور و حوزه بین‌الملل متمرکز کرده است.

وی اعلام می‌کند: برای معرفی شیراز از سال 95 برنامه 10 ساله‌ای در نظر گرفته‌ایم که از طریق تبلیغات شهری، برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها و بزرگداشت‌ها دنبال می‌شود.

نیری با تاکید بر استفاده از گروه‌های شیرازی در حوزه آواها و نواها بیان می‌کند: باید در این حوزه فعالیت جدی‌تری داشته باشیم تا با وجود کمبود گروه‌های شیرازی در این زمینه، بتوانیم اصالت نواهای شیرازی را به مردم بشناسانیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شیرازشناسی از سال 94 می‌گوید: در سومین جشنواره که در شهریور 96 برگزار شد از اساتید حوزه موسیقی شیراز، بازیگران مطرح شیرازی و پزوهشگران برتر شهر تجلیل و تقدیر شد.

تلاش در حوزه محتوایی
مدیر مرکز شیراز شناسی، فعالیت این مرکز در حوزه محتوایی را در رشد شهری را قابل توجه می‌داند و بیان می‌کند: طرح دپارتمان شیراز شناسی که در 9 دپارتمان با عناوین تاریخ، جامعه شناسی، آداب و رسوم، گردشگری و ... انجام می‌شود اتاق فکرهایی هستند که با حضور کارشناسان هر حوزه برگزار می‌شوند.

نیری می‌افزاید: نتایج این رویدادها به استانداری و شورای اسلامی شهر شیراز ارائه می‌شود تا در حوزه‌های مختلف شهری با نگاه کارشناسانه تجویز شود زیرا زمانی اجرای یک رویداد یا تصمیم شهری موفق می‌شود که با نظر کارشناسان هر حوزه بررسی شده باشد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های شیراز شناسی می‌گوید: دوره شیراز شناسی 6 سطح دارد که در سطح اول فرد به نام شیرازآموز وارد می‌شود و با 40 ساعت شیرازگردی در بخش عملی با تاریخ، معماری، مشاهیر و سایر شاخصه‌های شهری آشنا می‌شود.

نیری تاکید می‌کند: هزینه این دوره 120 ساعته حدود 2 میلیون تومان تمام می‌شود اما از افراد علاقمند مبلغی کمتر از 100هزار تومان دریافت می‌شود.

وی با تشریح سایر سطوح این دوره ادامه می‌دهد: سطوح در 5 مرحله دیگر پس از شیراز آموز دنبال می‌شود تا به سطح شیرازشناس برسد و فرد به عنوان مدرس و دریافت حق‌التدریس می‌تواند در مرکز شیراز شناسی به آموزش دانش خود به افراد شرکت‌کننده در دوره شیراز شناسی خواهد پرداخت.

این مقام مسوول با عنوان کردن شعار دوره‌های شیراز شناسی بیان می‌کند: «شهروندان حافظ، با شناخت بیشتر شهر حافظ شیراز باشیم» شعار انتخابی این دوره است زیرا یکی از مشکلات ما در شیراز عدم شناخت شیراز به ویژه در حوزه میراث ناملموس است که باید تقویت شود.

نیری به طرح این مرکز برای سال آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: در نظر داریم تا سال 97 در تمام فرهنگسراهای شیراز یک آموزش همگانی شیرازشناسی داشته باشیم تا روز به روز از میزان مشکلات فرهنگی شهر کاسته شود.

وی ادامه می‌دهد: برای برگزاری هفته فرهنگی شیراز در قشم و شرکت در نمایشگاه گردشگری کیش نیز در حال رایزنی هستیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها