خاطرات دلنشین«محمدی کویر» از اجرا در محضر رهبر معظم انقلاب؛
در سالروز این سفر به سراغ دکتر «غلام رضا محمدی» شاعر و ادیب توانمند یزدی رفتیم تا خاطره آن روزها و اجرای خود در محضر مقام معظم رهبری را بازگو کند، گفتگویی خواندنی و لذت بخش که در متن خبر آمده است.
کد خبر: ۸۹۷۰۷۰۷
|
۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، 12 دی‌ماه، در تقویم یزد روز ویژه‌ای است، روز یزد، روز سفر مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای، سفری پر خیر و برکت و روزهایی سراسر خاطره از حضور ایشان در دارالعباده و دارالعلم یزد، آری 12 دی 1386 هیچ وقت از خاطر کویر نشینان پاک نمی‌شود.

در سالروز این سفر به سراغ دکتر «غلام رضا محمدی» شاعر و ادیب توانمند یزدی رفتیم تا خاطره آن روزها و اجرای خود در محضر مقام معظم رهبری را بازگو کند، گفتگویی خواندنی و لذت بخش که در ادامه آمده است.

دکتر غلام رضا محمدی در سالروز سفر مقام معظم رهبری به یزد گفت:10 سال مانند برق گذشت، سال 1386 در چنین روزی رهبر معظم انقلاب وارد یزد شدند و شور، معنویت، صفا و برکت بزرگی نصیب استان یزد چه از نظر عمرانی و اعتبارات و از نظر تغییر روحیه مردم و ایجاد معنویت در فضای جامعه شد.

 

وی با بیان اینکه سفر مردان بزرگ موجب شناخته شدن بیشتر یزد می‌شود اظهار کرد:  در این سفر مقام معظم رهبری لقب دارالعلم را که در تاریخ به یزد داده شده بود زنده کردند، این سفر میثاق دوباره مردم با ولایت بود، بسیاری از ذوق‌ها و استعدادها گل کرد و هنرمندان آثار خوبی ارائه دادند.

مشاور امور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد افزود: یزد از یکنواختی در آمد، مسئولین کشوری و اعضای هیئت دولت به یزد آمدند تصمیماتی برای یزد گرفته شد که هنوز آثار و برکات و نتایج آن پا بر جا است.

وی ادامه داد: در سفر حدود 6 روزه رهبری به یزد، حضرت آقا دیداری با نخبگان، پزشکان، هنرمندان و خلاصه برجستگان و صاحب نظران یزدی داشتند که از قبل توسط مسئولین استانی و عده‌ای از برجستگان تصمیم بر آن شده بود که مجری بنده باشم.

محمدی عنوان کرد: در آن جلسه نزدیک به 20 نفر باید در زمان برای هر نفر سه دقیقه و نیم صحبت می‌کردند و بقیه مطالب را کتباً به رهبری تحویل می‌دادند، من با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فقیه، مفسر، عالم اخلاق، قرآن شناس و خلاصه دارای دیگر صفات علمایی هستند و همچنین بسیار نقطه یاب، ادیب، هنرمند و فرهیخه، از قبل روی مطالب کار کردم و برای قبل و بعد سخنرانی هر نفر و دیگر فرصت‌ها بیت شعرها و متن‌هایی آماده کرده بودم تا بتوانم خلاصه و مفید ارائه دهم.

 

وی ادامه داد: آن روز من اجرا را با این بیت حافظ شروع کردم:

                                                 ای فروغ ماه حسن از روی رخشان شما            آبروی خوبی از چاه زنخدان شما

این بیت از تنها غزل حافظ است که نام یزد در آن آمده است که حافظ در این شعر می‌گوید:

                                                 ای صبا با ساکنان شهر یزد از ما بگو             قیصر حق‌ناشناسان گوی چوگان شما

محمدی گفت: حضرت آقا از همان اول مرا تحسین کردند و تا پایان ادامه داشت و این واقعا برای من ارزشمند بود و زمانی‌که نزد ایشان رفتم گفتند: «نکات زیبا و هنرمندانه‌ای گفتید، خیلی پر شور و خوب بود و خدا شما را حفظ کن و همچنین بسیار خوب اجرا کردید» با این جملات از من تعریف کردند که باعث افتخار من شد.

محمدی اظهار کرد: حضرت آقا هدف جلسه را تقدیر از نخبگان و قدرشناسی از آنان عنوان کردند و فرمودند نخبگان باید استقلال و عزت کشور را حفظ کرده و بدون ناامیدی در مسیر پیشرفت حرکت کنند.

شاعر توانمد یزدی اذعان کرد: نکته جالب دیگری که آن روز برای همیشه در ذهن من خواهد ماند این بود که من بیت‌هایی که می‌خواندم حضرت آقا سوال نمی‌کردند که از کیست تا اینکه نوبت به شاعر پر آوازه و برجسته کشوری آقای زکریا اخلاقی شد که بنا به درخواست خود مقام معظم رهبری در آن جلسه غزلی خواند، من قبل از شروع غرل خوانی آقای اخلاقی شعری خواندم که بعد از خواندن رهبری فرمودند این شعر از کیست و من آنجا فهمیدم تا چه اندازه ایشان بر ادبیات مسلط هستند و شاعر همه شعرها را می‌شناختند، من در جواب گفتم شاعر این شعر خود من هستم و ایشان مرا تشویق کردند.

آذر یزدی، جان تازه‌ای گرفت...

محمدی در ادامه بیان خاطرات آن روز گفت: سردار رشید اسلام و استاندار وقت یزد آقای فلاح‌زاده اسرار داشتند در آن جلسه آقای آذریزدی حضور داشته باشند و با اینکه مرحوم آذریزدی 85 ساله بود درست نمی‌توانست راه برود یا صحبت کند و خلاصه ایشان را آوردند در جلسه، من در همان جلسه خدمت حضرت آقا گفتم انسان اهل قلم،پیر عشق، داستان نویس، نویسنده قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب  نیز در جمع ما حضور دارند که نمی‌توانند صحبت کنند و من اردات ایشان را محضر شما عرض می‌کنم.

وی عنوان کرد: رهبری همان لحظه فرمودند خوب شد گفتید من دنبال موقعیتی بودم که مطالبی را برای این مرد بزرگ بازگو کنم، کتاب‌های ایشان خلاء فکری و فرهنگی آن زمان را پر کرد، من برای بچه‎‌های خودم از این کتاب استفاده میکردم و به همه آشنایان نیز توصیه می‌کردم و همیشه منتظر چاپ بعدی کتاب‌های ایشان بودم و در واقع این مرد آقای آذر یزدی حق بزرگی بر گردن ما دارد، و این طور بود که رهبری حدود 12 دقیقه در خصوص آذر یزدی صحبت کردند.

 

محمدی گفت: می‌توانم بگویم که آذر یزدی بعد از صحبت‌های رهبری جان تازه‌ای گرفت و اصلا دوباره زنده شد.

مشاور امور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد اذعان کرد: در تاریخ نصرآباد تفت نوشته دهقانیان خوانده بودم مادر مادر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای اهل نصرآبادتفت است و در آنجا دفن شده، من در آن جلسه به این موضوع اشاره کردم که مرحوم بی بی خدیجه میردامادی مادربزرگ شما اینجا دفن هستند و این افتخار یزدی‌ها است که مادربزرگ شما یزدی است، که حضرت آقا فرمودند بله درست است مادر مادر بزرگم یزدی است اما بی بی خدیجه میردامادی مادر من، رهبری ادامه دادند ما بچه بودیم به یزد و منزل مادر بزرگمان می‌آمدیم و آن زمان باقلوا و شیرینی یزدی می‌خوردیم که بعضی وقت‌ها خشک هم بودند.

محمدی ادامه داد: پانزده نفر صحبت کرده بودند، جلسه 3 ساعت و نیم طول کشید و من خدمت حضرت آقا گفتم اگر خسته شده‌اید همین جا تمام کنیم و شما سخنرانی کنید، آقا فرمودند چند نفر مانده‌اند و من گفتم چهار تا پنج نفر، حضرت آقا فرمودند:«همین...»، فهمیدم که ایشان نه تنها خسته نیستند بلکه می‌خواهند افراد بیشتری صحبت کنند، بقیه نیز آمدند صحبت کردند و هر کدام نزد حضرت آقا می رفتند و مطالب خود را ارائه می‌کردند.

وی گفت: من بعد از تمام شدن صحبت‌های همه خطاب به حضرت آقا گفتم:

                                                  هر کس بهانه‌ای که ببوست شمایلت               من بی‌بهانه ماندم و بسیار مایل است

آقا فرمودند تو بی بهانه بیا و من نزد ایشان رفتم و بعد از بوسیدن ایشان، ایشان از من تعریف کردند و مرا مورد دلجویی و لطف خود قرار دادند.

 

محمدی ادامه داد:  بعد از اینکه من مقدمه‌ای خوانده و از رهبری خواستم صحبت‌های خود را شروع کنند، عده‌ای از میان جمعیت بلند شده خواستند صحبت کنند که رهبری خیلی زیبا جلسه را مدیریت کردند.

وی افزود: یکی از حضار آقایی بود از عز آباد که در رابطه با انرژی خورشیدی صحبت‌های ارائه کرد، آقا اجازه دادند و من خواستم مانع شوم که ناگهان آن مرد گفت: «شاه می‌بخشه شیخ، علی شاه ...» که موجب خنده حضار شد و بعد از چند وقت دیدم که عده‌ای رفتند و با آن مردم صحبت کردند و اکنون می‌بینیم چقدر انرژی خورشیدی در یزد رونق گرفته است.

امروز تنها کسی که خیر ما را می‌داند و می‌فهمد، امام خامنه ای است

مشاور فرهنگی استاندار اظهار کرد: مردم باید قدردان ولایت باشند زیرا امروز تنها کسی که خیر ما می‌خواهد و خیر و صلاح ما را می‌داند، رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای کوثر پاک و زلال ولایت هستند و انشالله باید با تبعیت از ایشان آینده درخشانی برای کشور رقم بزنیم تا پرچم این انقلاب به دست صاحب اصلی خود امام زمان(عج) برسد و حکومت عدل جهانی تشکیل شود.

محمدی همچنین خطاب به مسئولان گفت: کشور با بر سه رکن اسلام، ولایت و مردم بنا شده است و از ضروریات است که قردان مردم باشیم و مشکلات آنها اعم از بی‌پولی، اشتغال و غیره را حل کنند و درواقع از هر جایی بزنیم تا مشکلات مردم حل شود.

 

 

 

 

منبع: دانا
ارسال نظرات