خبرهای داغ:
ما دانشگاه نسل سوم نداریم. پایان نامه ها،تحقیقات و پژوهشها کاربردی نیستند. هرسال برای پژوهشگران برتر چه کاری انجام میدهیم؟
کد خبر: ۸۹۷۰۰۱۴
|
۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، امروزه استفاده از وسایلی که طراحی مناسبی ندارند و بر اساس نوع بدن انسان طراحی نشده اند، موجب بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در کارمندان شده است.

در حوزه سلامت در محیط کار و تطابق محیط کار با نیروی انسانی، بحث های بسیاری وجود دارد و ارگونومی علمی است که به تطابق محیط کار با انسان می پردازد.

گروه طراحی و ساخت محصولات ارگونومیک در صدد است تا متناسب با نوع و فیزیک بدن هر فرد، وسایل مورد نیاز در محیط کاری وی را تأمین و طراحی کند.

مصطفی وقاری مقدم کارشناس ارشد ارگونومی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، کارشناسی بهداشت حرفه ای را در سال 1388  از دانشگاه علوم پزشکی مازندران گرفته است.

این مخترع بسیجی مدیر مجموعه طراحی و ساخت محصولات ارگونومیک است و در راستای تامین سلامت کارمندان دست به اقداماتی زده است که در ادامه بیشتر آشنا می شویم.

 

1- چطور برای رفع این مشکل ایده ای در ذهن شما ایجاد شد؟

معمولاً روال بدین صورت است که در محیط کار، افراد خود را با شرایط محیطی وفق می دهند و با تجهیزات موجود از قبیل میز و صندلی و ... سازگار می شوند؛ اما ارگونومی به این موضوع می پردازد که چگونه می توان محیط را با توجه به خصوصیات فیزیکی بدن انسان به گونه ای تنظیم نمود که اسباب آسایش و راحتی را برای فرد فراهم نماید.

 

2-تاکنون چه اختراعاتی در این حوزه داشتید؟

تاکنون سه عدد اختراع را در زمینه ارگونومی به ثبت رسانده ام و سه اختراع دیگر در مرحله ثبت اختراع قرار دارد. گروه کاری ما متشکل از 4 نفر است که به صورت تخصصی در حیطه ساخت محصولات ارگونومیک فعالیت می کند. مقصود و هدف ما این است که سلامت را در محیط کاری ارتقاء دهیم و همچنین با ساخت محصولات ارگونومیک، اسباب آسایش را حتی در محیط زندگی شخصی افراد فراهم کنیم.

 

 3-چه فعالیت دیگری در راستای کار پژوهشی انجام می دهید؟

بخشی از کار ما مربوط به همکاری با سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری است که مخترعین و مبتکرینی که برای ثبت اختراع به سازمان مراجعه می کنند، به منظور طراحی نقشه های صنعتی و امور ثبت اختراع به ما ارجاع داده می شوند.

 تیم طراحی ما نقشه های فنی مورد نیاز را تهیه و ایده های خام را با استفاده از نرم افزار طراحی می کند. پس از آن تا جایی که امکان داشته باشد، نمونه اولیه با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی ساخته می شود. طرح در صورتی که کارایی و استقبال لازم را داشته باشد، برای تولید انبوه از طریق سازمان بسیج علمی و پژوهشی اقدام می شود.

 

4-مهمترین انتظارات شما برای گسترش کارتان از مسئولین را بیان کنید؟

انتظار من و سایر همکاران در این زمینه تقریبا مشابه است. حقیقت این است که اگر بخواهیم به صحبت های رهبر انقلاب جامه عمل بپوشانیم باید دست از شعار دادن و تظاهر کردن به انجام سیاست های اقتصاد مقاومتی برداریم.

 اقتصاد مقاومتی یعنی بها دادن به مخترعین، مبتکرین و کارآفرینان جوان در راه توسعه  کشور و ایجاد اشتغال. در کشور ما تنها کاری که انجام نمی شود همین کار است.

برای ایده های مخترعین بودجه های ناچیز درنظر گرفته می شود و آن هم حدود است  و یک سال طول می کشد تا پرداخت شود. یک مخترع جوان که از لحاظ مالی در مضیقه است با مواجه شدن با این شرایط دلسرد می شود. مسئولین محترم چطور انتظار دارند که با این شرایط به خودکفایی برسیم؟ برای گسترش کسب و کارهای نوپا پرداخت وام به تنهایی کافی نیست و شاید برای یک کارآفرین جوان اصلا مقدور نباشد که از پس پرداخت اقساط سنگین بانک ها برآیند. بنابر این نیاز به اقدامات عملی و اجرایی در این زمینه است.

 

5- چه برنامه ای برای آینده دارید؟

کار ما به ارمغان آوردن سلامت به خصوص کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی در محیط های کاری  و ارتقاء راندمان کار از طریق آموزش، مداخلات ارگونومیک، تولید و ارائه محصولات ارگونومیک در این زمینه می باشد. البته به فکر راه حلی برای رفع مشکلات معلولین و دانش آموزان از طریق اختراع محصولات مرتبط هم هستیم.

 

6 - پیشنهادات شما به مخترعین جوان چیست؟

یک مخترع نباید ایده ی خود را در ذهن نگه دارد. اول ایده را روی کاغذ آورده و سپس اقدامات عملی برای ساخت و تجاری سازی آن انجام دهد. میدانم کار سختی است به خصوص در استان خراسان جنوبی، ولی شرایط همین است، نباید نا امید شد.

اگر خالصانه برای رفع مشکلات مردم و برای رضای خدا کار کنید بی شک موفق خواهید شد. خداوند در آیه ی 277 سوره ی بقره می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ ، همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده‌اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته‌اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مى‌شوند.

 

7- چرا امروز علم و دانش در جهت گسترش اشتغال و تولید بکار برده نمی شود؟

امروز علم و دانش در جهت گسترش اشتغال و تولید بکار برده نمی شود چون دانشگاه های ما در نسل اول و دوم دانشگاه ها مانده اند و از تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم از زمین تا آسمان فاصله دارند. پایان نامه ها و مقالاتی که نتوانند به صورت عملی مشکلات مردم جامعه را حل کنند و فقط در کنج قفسه های کتابخانه خاک بخورند به چه دردی می خورند؟ دانشگاهی که با صنعت و صنعتی که با دانشگاه ارتباط ندارد چه سودی حاصل می شود؟ هر موقع توانستیم این مشکلات را حل کنیم تازه کار اصلی شروع شده است.

 

8- مهمترین مشکلات پژوهشگران در حوزه اشتغال و کارآفرینی چیست؟

ما دانشگاه نسل سوم در معنی واقعی کلمه نداریم. پایان نامه ها و تحقیقات و پژوهش های ما کاربردی نیستند. ما هرسال برای پژوهشگران برتر خود چه کاری انجام می دهیم؟ یک مراسم صوری میگیریم و چند تا عکس و لوح تقدیر....

 در پایان جا دارد از سازمان علمی پژوهشی بسیج استان و مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکر کنم که در حد بضاعت به مخترعین و پژوهشگران کمک میکنند. ولی این هنوز آغاز راه است.

به امید روزهای بهتر و آبادانی کشور

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها