رییس سازمان بسیج اساتید کشور مطرح کرد:

هرمنوتیک فلسفی و رخنه منافقین اضلاع فتنه جدید است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: فتنه جدید ترکیبی از معرکه گردانی اهالی هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک سیاسی درآلمان علم سیاستِ مدرن، از نظر اجرایی و نیز پیاده نظامی از لشگر بیکاران و صدالبته رخنه منافقین و اشرار است.
کد خبر: ۸۹۶۹۵۰۸
|
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

 هرمنوتیک فلسفی، بدعملی تکنوکرات‌ها و رخنه منافقین اضلاع فتنه جدید استبه گزارش سرویس  بسیج اساتید کشور خبرگزاری بسیج،  دانشگاه تربیت مدرس میزبان بزگراری همایش ریزش ها و رویش ها به مناسبت گرامیداشت یوم الله 9 دی بود. در این مراسم که به همت بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس و  با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها برگزار شد، دکترمجتبی زارعی ریاست سازمان بسیج اساتید کشور به تبیین علمی از زمینه های شکل گیری فتنه 88 و پیش بینی آینده کشور در مسیر مدیریت اجتماعی، پرداخت.

دکتر زارعی در بخش اول صحبت ها به تبیین زمینه ها و عوامل فتنه سال 88 پرداخته و گفت: دو رکن اصلی از پایه های شکل گیری فتنه بودند؛ نخست علوم سیاسی مدرن در ایران که شامل مجموعه از مدرسان علوم سیاسی و برخی از گروه ها و لجنه های علوم سیاسی مدرن غربی است؛ و دوم، فقه خوانان متجدد و تجدیدنظرطلب و برخی کاندیداهای ریاست جمهوری و بعضی از رجال سیاسی-فقهی حوزه شامل می شدند. اینکه می گوییم شاگردان مکتب علوم سیاسی مدرن به این غائله دامن زدند برای فهمش، باید به تعاریف علوم سیاسی مدرن از سیاست و علم سیاست عنایت داشت: هنر استفاده از امکانات، سیاست مبارزه برای قدرت، دانستن اینکه چه کسی برنده است، چه چیز را می برد، چه موقع می برد و چگونه می برد و ... اینها همگی به برداشت و فهم مدرن از عالم سیاست بازمی گردد، این ادبیات و مجموعه ی این موارد در رفتار و گفتار صحنه گردانان فتنه 88 مشهود بوده است.

وی در این باره اظهار داشت: غایت سیاست مدرن، طبعاً کسب قدرت است. همه فعالیت های که مستقیم و غیرمستقیم با کسب قدرت و استفاده از قدرت دولت همراه است؛ بدین سخن، سیاست مبارزه ای برای کسب قدرت، حفظ قدرت، افزایش قدرت از طریق نمایش قدرت نمایی است. بخشی از فتنه 88 متاثر از دریافت های مدرن های کلاسیک و پست مدرن ها برای کسب قدرت بود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه در ادامه عنوان کرد: منظور از فقه خوانان ظاهرگرای عقل مآب یعنی آن بخشی از حوزویان که بعد از ارتحال امام(ره) از تفکر فقهی به نفع گزاره های مدرن فاصله گرفتند؛ فقه خوانانی که در نسبت سنت و تجدد، غلبه را بر تجدد گذاردند؛ آن بخشی از حوزه های علمیه که بعد از ارتحال امام(ره) اعلام کردند رابطه ای از موضع فقه سیاسی پویا و جامع با امام نداشتند! به عبارتی این دسته، در بهترین حالت رابطه مرید و مرادی داشتند؛ یعنی جدایی دین از سیاست، در عمل.

رئیس سازمان بسیج اساتید افزود: در دوران بعد از دفاع مقدس و ارتحال امام(ره) ظهور نظریه پردازان توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی را شاهد بودیم که نقطه اتصال اینان و فقه خوانان ظاهرگرا به یکباره در دولت سازندگی بعد از جنگ، نظاره کردیم؛ فقه خوانانی که به خاطر نحیفی فقه، دست خود را دربرابر تکنوکرات ها و نظریات توسعه بالا بردند و بازسازی کشور را به آنها سپردند. این فقه خوانان رفته رفته از ناتوانی فقه بر مدیریت امور کشور وجامعه و سیاست سخن ها گفتند؛ چرا که خود از حیث علمی و تفقه ناتوان بوده یا به آن باور نداشتند.

دکتر زارعی با تحلیل شرایط میان سال های84 تا 87 در زمینه سازی به شکل گیری فتنه 88 گفت: جریان اشاره شده طی سال های 84 تا 88 دستشان به کلی از قدرت و سیاست کوتاه شد و لذا در فکر طرحی جدید و تدارکی جدید افتادند. بستر انتخابات را از موضع جابجایی نظام و دستیابی به قدرت تفسیر کردند و همانند یک کارزار جنگ برای آن برنامه ریزی نمودند. نقطه ثقل گزاره های تحلیلی آن ها نیز، تکیه بر نظریات توسعه ای غرب برای تحلیل جامعه و مسائل جامعه ایران بود؛ و البته شکست شان نیز از همین نقطه رقم خورد. غایت گروه، عبور از حاکمیت دینی و سیاست دینی از معبر انتخابات بود.

وی با تبیین مراحل و عواملی که سران فتنه برای برپایی آشوب در میان مردم انتخاب کردند، اظهار داشت: تشدید مطالبات قومی در مشارکت، تمرکز بر مشارکت پوپولیستی که اعتقاد داشتند 70% آرای جامعه پوپولیستی باید گفتمان متناسب با آن را به صحنه بیاورد، تشدید جنبش های اجتماعی در جامعه همچون جنبش های زنان و عواملی از این دست، نقطه اتکای شروع آشوب ها و تحریک در انتخابات سال 88 بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فتنه گران که سالها در تدارک چنین وضعیتی بودند، با فراهم دیدن کلیه لوازم برپایی یک آشوب بزرگ و به اعتراف سرانشان انتخاب اسم رمز «تقلب» برای این آشوب، مرحله تبدیل «جشن» به «خشم و خیزش» در انتخابات را کلید زدند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به نقش برجسته آمریکا و اندیشکده های آمریکایی در این فتنه گفت: فتنه 88 اگرچه سرِ خارجی داشت و با کمک مستقیم آمریکایی ها و اروپایی ها از طریق بنیادها و موسسات جنگ های نرم و سفارتخانه های آنها در ایران شکل گرفت اما ضلعی داخلی نیز داشت؛ بنظرم کاندیداهای معترض، برنامه عمل بخشی از جریان علوم سیاسی مدرن را از معبر تحلیل های گفتمانی به مرحله اجرا درآوردند؛ متخصصین تحلیل های گفتمانی که در برخی لجنه ها و گردهمایی علوم سیاسی داخلی و خارجی به طراحی نزاع گفتمانی می پرداختند با بخشی از فقه خوانان از موضع حوزه علمیه تدارک گر فتنه 88 شدند. وقتی دست به تحلیل محتوای جملات و شعارهای تدارک دیده شده در آشوب های میدانی می زنیم، ردپای گفتمان تجددگرایی دینی که از حیث منطقی بی در و پیکر است، به خوبی رخ می نمایاند. گفتمانی که یک سوی آن فلسفه خوان شبه مدرن و فقه خوان ظاهرگرای اسلامی نشسته و سوی دیگرش در ید رقاصه و آوازه خوان شاهنشاهی است.

دکتر زارعی با تأکید بر این عنوان کرد: این جماعت ظاهرگرا و سطحی اندیش، می خواستند ادای تفکر امامت-امت را دربیاورند تا بگویند این گفتمان بی دروپیکر دارای ظرفیت وجودی بالاست اما در دامن تفکرات التقاطی و اسلام آمریکایی و زیسته ی مسیحیت پروتستان افتادند. آنها انتخابات را نه یک چارچوب ذاتی جمهوری اسلامی بلکه گفتمان مسلط در جمهوری اسلامی ایران می دیدند که باید جای خود را به گفتمانی دیگر بدهد.

وی افزود: در گفتمان طراحی شده بخشی از اهالی علوم سیاسی و متخصصین تحلیل های گفتمان، انتخابات با سازوکار نظام سیاسی از قابلیت اعتبار، خارج و باید در بستر «خیزش اجتماعی» و با رویکرد «مشارکت اعتراضی» در اقصاء نقاط کشور گسترده می شد؛ باید خیزش عمومی و از نوع جنبشی آن در لایه های مختلف بوجود می آمد، همچون جنبش زنان، دانشجویان، اقوام، روشنفکران، جنبش های رادیکال، طرافدار محیط زیست و ... . از سویی نیز الگوی مشارکت اقوام را از طریق طراحی مطالبات به پیش می راندند یعنی اعراب، بلوچ ها، ترکمن ها، کردها، آذری ها و ... . اما این ادعاهای گفتمان عمومی و برخوردار از شمولیت درحالی مطرح می شد که دستور به کشیدن چادر از سر زنان در خیابان های تهران می دادند، نوجوانان بسیجی را که فرزندان همین جامعه و مردم هستند کتک بزنند و برهنه کنند، به تصویر مرجع عالیقدر شیعه و بنیانگذار نظام جسارت کنند، عزاداران سیدالشهدا(ع) را سنگ باران کرده و کشتند و سوزاندند و در نهایت، شعار جمهوری ایرانی را سر دهند. ظاهرگرایی کار را به اینجا می رساند.

این استاد علوم سیاسی ادامه داد: البته که این کار حاصل بورسیه هایی برای تربیت برخی متخصصین علوم سیاسی از بنیادهای آمریکایی بود که کارشان براندازی حکومت ها و آشوب پراکنی در جوامع است؛ بنیاد سورس، بنیاد ملّی برای دموکراسی، آلبرت انیشتین، ویلسن و ... . علوم سیاسی از معبر تحلیل های گفتمانی در مانیفست اعلامی خود برای اینکه در گفتمان جمهوریت و انتخابات ایجاد خلل کند، بر «غیریت ها» و «خصومت ها» دمید و پس از ایجاد وضعیت شبه بحرانی، تلاش کرد نوعی بی قراری را برجسته کند که مثلا جامعه به فروپاشی نظم موجود تمایل پیدا کرده است.

دکتر زارعی در بخش دوم با تأکید بر ظرفیت عمومی و ملّی "الگوی امامت-امت" به عنوان راه و مسیر متعالی پیش روی مردم مسلمان و انقلابی ایران گفت: 9دی، تبلور گفتمان و مکتب امامت-امت در کالبد تفکر مترقی شیعی است. مکتبی که به پیروانش می آموزد در فتنه ها و بحران ها ضمن توجه به عقلانیت، تنها به یک نقطه توجه داشته باشند و آن، مسیر و جهت حرکت امام است. این بود که مکتب امامت-امت پس از 8 ماه صبوری در برابر آشوب ها و بحران آفرینی در اقصا کشور، مسیر حرکت مردم را به خود جلب کرد و بسیاری نیز که در این 8 ماه سرگردان شده بودند و در برابر سیل شبهات، در وضعیت تردید بودند، در 9 دی به فرایند امامت-امت پیوستند و گویی جانی تازه گرفتند و خونی تازه در رگ های کشور جریان یافت.

رئيس سازمان بسيج اساتيد با تأکید بر اینکه 9دی نمادی از بازگشت به دامن حق و پذیرش حقیقت است تصريح كرد: بعضي از افرادي كه در فتنه داخلي غفلت كردند حتي اگر از سران هم بوده باشند از ما هستند و با يك عذرخواهي مي‌توانند به دامان ملت بازگردند ولي اراده ی بنیادین فتنه نمي‌تواند اراده داخلي باشد. آنجايي كه بعد انتخابات 88 گفته شد: انقلاب بهمن به جاي ديكتاتوري پادشاهي، ديكتاتوري مذهبي ايجاد كرده و تئوري ولايت فقيه عين استبداد است. اين را سركردگان جريان مي‌گفتند و اسلام نباید در امر حکومت گری وارد شود.

وي گفت: الگويي كه توانست 8 ماه مدارا و صبر را در سطوح ملّی اتخاذ کند، الگوي امامت و امت بود، 8 ماه اقناع كرد و انتخابات را تعطيل نكرد؛ ما برای زیست جهان مدرن متاسفیم که همین دیروز رئیس جمهور ایتالیا دستور به تعطیلی مجلسین ایتالیا صادر کرد؛ این تعطیلی کجا و عاقبت فقاهت حکیمانه از جمهوریت کجا؟ چرا عالمان علوم سیاسی کشور از تعطیلی پارلمان ابراز ناراحتی نمی کنند؟! این مداراي فقاهت حكيمانه الگویی برای فتنه های جدید است.

دکتر زارعی گفت: كساني كه دل در گرو نظام امامت امت دارند، كساني كه طالب امنيت هستند، كساني كه يك كسب و كار آرام اقتصادي مي‌خواهند، كساني كه استبداد را برنمي‌تابند، دوستدار یوم الله 9 دی و زیسته این روز هستند. فقاهت حكيمانه از خوانش فقه بدست نمي‌آيد و علم سياست مدرن نمي‌تواند با قرار دادن غايت قدرت‌ طلبانه در هر بومي و هر زيست بومي موفق باشد.

وي ادامه داد: ما نيازمند فقاهت حكيمانه هستیم كه عقل و انتخابات را تعطيل نمي‌كند، جمهور مردم را پاس مي‌دارد و سياست مُدُنی كه سياست‌مدارانش نه براساس هوای نفس گام بردارد؛

سياست‌مداري كه به حرف امام(ره) توجه نكرد و در با پيوند با تكنوكرات‌ها بعد از دفاع مقدس نيروهاي متعهد را از صحنه بازسازي کشور بيرون كرد، يا سياستمداري كه در خانه مي‌نشيند و خيال مي‌كند با قهرش یک خيزش اجتماعي شكل مي‌گيرد! مصدق به حرف مرحوم کاشانی توجه نکرد و آن شد که اتفاق افتاد؛ وقتی رئیس جمهور وقت را در دانشکده فنی کفش باران کردند، تنها این معتقدین به تفکر "امامت-امت" بودند که از او مراقبت کردند.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: مگر مي‌شود بدون سير و سلوك و بدون دوري از شهوت قدرت و نفس ملتي را در تراز ايران اداره كرد؟ علوم سیاسی مدرن و خط مشی گذاران ایرانی باید به سنت سیاستِ مُدُن توجه کنند که اخلاق و تربیت و سیاست را با هم داشت. راه آينده ما از مسير الگوی امامت-امت مي‌گذرد كه يك فقيه حكيم بالاي سر آن است كه در مسير قدرت، سياست و اداره تلاش مي‌كند مطابق با قرآن، سيره و سنت عمل كند.

وي گفت: اگر با بدعملي مواجه شديم، عقبه تئوريك آماده است تا حوزه اجتماعي از منظر هرمنوتیک و زبان‌شناختي خيزش جديدي پيدا كند، تكنوكرات هم ممكن است با بدعملي خود اين فضا را تشديد كند.

دکتر زارعی اظهار داشت: به رئيس‌جمهور كه در دولت دوم دارند عقلاني عمل مي‌كنند و پاي ساختارشكنان را دارند از دولت جمع مي‌كنند؛ بايستي تفكر جهادي و بسیجی را در حوزه علم، فناوري و بخصوص اقتصاد مقاومتي به خود نزديك كند. نه مانند مرحوم هاشمي‌رفسنجاني كه حرف امام را گوش نكرد و آن اتفاقات در قزوین، اراک، مشهد و ... افتاد.

وي گفت: امروز ممكن است اعتراضات در برخي از شهرها نه يك دولت را بلكه كل حاكميت را ناكارآمد جلوه دهد و به گمانم اين با مشي رئيس‌جمهور هم‌خواني ندارد لذا بايد بدعمل‌ها و تكنوكرات‌هايي كه دست‌روي دست گذاشته و باز مدعي هستند را كنار بگذارد و از تفكر بسيجي استفاده كند، كه به داد ملت و كشور برسد. فكر مي‌كنم فتنه آينده را مي‌توان با تدبير از بين ببريم.

این استاد دانشگاه بر تشریح عقبه فکری جریان فتنه انگیز جدید، تأکید کرد: در تحلیل وضعیت اعتراضی موجود بنظر می رسد بخشی از متخصصین علوم سیاسی اما این بار از معبر الهیات سیاسی و هرمنوتیک طی سال های اخیر، زمینه ها و عقبه های شکل گیری یک وضعیت اعتراضی را ساماندهی کرده اند؛ دال مرکزی این وضعیت اعتراضی شورش علیه شریعت و دیانت است.

وی با تأکید بر این اظهار داشت: دسته ای از متخصصین هرمنوتیک که چند ضلع ایرانی آن در خارج کشور به سر می برند در پیوند با بعضی از لجنه های علوم سیاسی و زبان شناسی در تدارکی حداقل ده ساله تلاش کردند تا ضمن اعلام تعلق متون و نصوص دینی به تاریخ صدر اسلام، وحی و قرآن و سنت پیامبر اکرم و ائمه هدی علیهم السلام، پدیده های اجتماعی، حاصل اختراع ذهن معصومین(ع) و رفت و برگشتی مابین واقعیات اجتماعی و خودِ آن حضرات عالی مقام است.

دکتر زارعی این ریشه فکری را خطرناک و بحران آفرین دانسته و عنوان کرد: این هرمنوتیک فلسفی در سال های اخیر به نوعی به هرمنوتیک سیاسی و اجتماعی کشیده شده است؛ یعنی تلاش می شود تا جامعه منسجم ایرانی از وضعیت و نظم «امامت-امت» به جهان های کوچک معرفتی و اجتماعی تقلیل یابد. هرکسی از زاویه دید خود به قرآن و شریعت نگاه کرده و نوعی فردگرایی افراطی را ساماندهی کردند. رهاشدگی فضای مجازی در ایران، به اصحاب فتنه ی هرمنوتیکی کمک شایانی کرده است.

وی ادامه داد: از دیگر سو این ضلع فتنه با بدعملی گروهی از تکنوکرات های جاخوش کرده در دولت، پیوند خورده و سبب تولید نوعی سرخوردگی اجتماعی شده است؛ برخی تکنوکرات های سکولار که ذاتا با دینی بودن سیاست میانه ای ندارند، اگر در اجزای کسب و کار و معیشت مردم تدبیر نکنند این می تواند با ضلع دیگری از جامعه، تبدیل به گسل های فعال اجتماعی شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان اشاره کرد: با این که من تصور می کنم فتنه جدید ترکیبی از معرکه گردانی اهالی هرمنوتیک فلسفی و هرمنوتیک سیاسی در المان علم سیاستِ مدرن، به علاوه ی تکنوکرات های سکولار و یا کم رمق از نظر اجرایی و نیز پیاده نظامی از لشگر بیکاران و صدالبته رخنه منافقین و اشرار است، اما رئیس جمهوری محترم با صبغه دینی و انقلابی که دارند می توانند با دعوت از نیروهای جهادی و دارای تفکر انقلابی برای اداره امور کشور، فتنه جدید را به خوبی مدیریت کنند؛ چرا که فتنه پست مدرن آتی، با اضلاع سه گانه «هرمنوتیک فلسفی»، «بدعملی تکنوکرات ها» و «رخنه منافقین»، حاوی هیچ مدلی برای اداره کشور نیست و در صورت دست یابی به قدرت، صرفا راه را برای جولان اشرار و منافقین و خرابکاران هموار خواهد کرد که نتیجه ای جز هرج و مرج در کشور و تضییع حقوق آحاد ملّت نخواهد شد.

ارسال نظرات