رئیس ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر قوچان گفت: آیات الهی وظیفه‌ای بر عهده مسؤولین و حاکمان گذاشته و آن فراهم کردن بستر و زمینه ایجاد امر به‌معروف و نهی از منکر در جامعه است.
کد خبر: ۸۹۶۹۳۹۶
|
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی در جلسه ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر قوچان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با تأکید بر اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر وجوب در مسائل شرعی است، اظهار داشت: جوامع بشری این اصل را پذیرفته‌اند که این اصل پایه‌یک جامعه بوده و نبود آن موجب سست شدن پایه‌های اصلی جامعه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه آیات الهی وظیفه‌ای بر عهده مسؤولین و حاکمان گذاشته و آن فراهم کردن بستر و زمینه ایجاد امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه است، گفت: برخی از فروع دین مثل نماز و روزه یک وجوب دارند، اما امربه‌معروف و نهی از منکر علاوه بر وجوب فردی دارای وجوب حاکمیتی است.

امام‌جمعه قوچان با اشاره به این موضوع که در وجوب حاکمیتی باید ستاد و تشکیلاتی برای انجام این فریضه در جامعه تشکیل شود همانند زکات، بیان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر یک اصل مهم عقلانی، شرعی و حاکمیتی است که بر اساس گفته جامعه شناسان اگر این فریضه در جامعه وجود نداشته باشد زندگی آرام ندارد.

دستجردی بابیان اینکه باید برای انجام این فریضه برنامه‌ریزی توسط مسؤولین صورت بگیرد و پس از اجرا نیز خروجی آن در جامعه دیده شود، یادآور شد: گاهی جلسات برگزارشده و برنامه‌ریزی وجود دارد، اما خروجی مناسبی حاصل نمی‌شود که باید به این موضوع توجه شود.

وی تأکید کرد: خروجی امربه‌معروف و نهی از منکر این است که در بازار مشکلات و معاملات ربوی و غش وجود نداشته و مردم سر یکدیگر کلاه نگذارند، بدحجابی نبوده و با کم‌کاری در ادارات و برخورد بد با ارباب‌رجوع برخورد شده و به نحوه رانندگی در جامعه یا دادوستد توجه شود.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر قوچان با یادآوری این موضوع که با جلسه و حرف کار درست نمی‌شود و باید همه دستگاه‌ها به این ستاد برای عمومیت پیدا کردن و فرهنگ‌سازی این فریضه در جامعه کمک کنند، گفت: اگر بتوان با عمل عرصه را بر آنان که منکری انجام می‌دهند تنگ کرد منکر رها خواهد شد.

باید از امکانات برای اشاعه دین و صلاح امور مردم استفاده کرد

در ادامه فرماندار قوچان بابیان اینکه خودکنترلی و کنترل عام بر جامعه در فرایند مدیریتی مهم است، اظهار کرد: باوجود اینکه امر به‌معروف و نهی از منکر واجب بوده و تأکیدات دینی روی آن شده است، اما گاهی غفلت صورت می‌گیرد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

علیرضا قامتی یادآور شد: امروز امکاناتی در اختیار مدیران و مسؤولین قرار دارد که وظیفه است برای خیر و صلاح مردم و اشاعه دین حداکثر استفاده را از این لطف و نعمت الهی کرد.

وی تأکید کرد: در این شهرستان مشکل خاص و منکری وجود ندارد، اما حداقل‌ها هم نباید وجود داشته باشد و اگر موضوعی نیز تذکر داده می‌شود باید توسط افراد آموزش‌دیده صورت بگیرد تا تقابل نیاید.

فرماندار قوچان بیان کرد: اگر موضوعی اجتماعی پلیسی شود به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را حل کرد و این را کارشناسان اجتماعی می‌گویند پس باید در راستای تقویت دین و واجبات در جامعه تلاش شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها