نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به برجامیزه کردن کشور عادت کرده که در ازای گران کردن بنزین و گازوئیل، لغو یارانه و حذف 480 هزار شغل در کشور، وعده نسیه ایجاد اشتغال و اعطای وام در آینده را می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۶۸۹۶۵
|
۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵


به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به مهم‌ترین بخش لایحه بودجه سال 97 گفت: در بودجه سال 97 حذف 30 میلیون نفر از یارانه‌بگیران پیش‌بینی شده که این  برنامه به دلایل متعدد نیاز به بررسی دقیق دارد.

*سازوکاری برای تشخیص فقرای آبرومند نیست

وی اضافه کرد: بانک اطلاعاتی کاملی در کشور وجود ندارد که بدانیم چه کسی فقیر است، برخی فقرا آبرومند هستند و تحت پوشش هیچ سازمان حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار ندارند و حذف یارانه این افراد مغایر با عدالت است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون بسیاری از فقرای آبرومند از طریق یارانه روزگار می‌گذرانند و دولت چگونه می‌خواهد این افراد را شناسایی کند؟ همچنان که نمایندگان مجلس نیز مراجعان مختلفی دارند که اعلام می‌کنند تنها محل درآمدشان یارانه است.

*دولت‌ها به شعار هدفمندی یارانه‌ها عمل نکردند

سلیمی با بیان اینکه در دولت ها، چه این دولت و یا دولت قبل از آن، به شعار هدفمندی یارانه‌ها عمل نشد، گفت:‌ دولت‌های قبل و این دولت به اهداف طرح هدفمندی یارانه‌ها در اختصاص سهم صنعت و کشاورزی عمل نکرده‌اند، گفت:‌ همان ایرادهایی که به دولت‌های قبل در این زمینه وارد می‌شود، به این دولت هم وارد است.

*افزایش درآمد دولت از افزایش هزینه خدمات عمومی چه شد؟

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با وجود افزایش قیمت برق، گاز و آب که به افزایش درآمدهای دولت از هدفمندی یارانه ها منجر شده، مبلغ یارانه افزایش نیافته است و هنوز همان 45 هزار , 500 تومان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: این در حالی است که مبلغ یارانه 45 هزار و 500 تومانی که در سال 89 در آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شد، امروز معادل 8 هزار تومان ارزش دارد. 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابر اظهارات رسمی، درآمد هدفمندی یارانه‌ها ماهانه 90 هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ 38 هزار میلیارد تومان توسط دولت در قالب یارانه بین مردم توزیع می‌شود و دولت باید هزینه‌کرد مابقی این درآمد را شفاف کند.

وی تصریح کرد: باید به صورت شفاف و روشن به مردم گفته شود که افزایش درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها چه شده است.

*طرح اشتغالی‌زایی جدید دولت، 480 هزار شغل در کشور را از بین خواهد برد

سلیمی همچنین در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه 97 گفت: در کنار طرح هدفمندی افزایش قیمت حامل‌های انرژی شامل بنزین و گازوئیل در لایحه دولت برای بودجه 97 با هدف ایجاد اشتغال دیده شده است.

وی گفت: طبق نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این امر سبب از بین رفتن 480 هزار شغل در کشور خواهد شد. بنابراین طرح یاد شده بیش از اینکه موجب ایجاد اشتغال شود، مشاغل موجود را از بین خواهد برد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد اشتغال با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هدفمندی یارانه‌ها، وعده‌ نسیه خواهد بود، اما از بین رفتن 480 هزار شغل نقد را در پی خواهد داشت.

*عادت دولت به برجامیزه کردن امور در گرانی نقدی و وعده نسیه

وی هشدار داد: مانند برجام نشود که هدفمندی و گران کردن نقد و ایجاد اشتغال نسیه باشد. نقد را بدهیم و وعده نسیه بگیریم و به نسیه هم عمل نشود. گویا دولت به برجامیزه کردن کشور عادت کرده که امکان نقدی را در ازای وعده نسیه‌ای ارائه کند.

وی از نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصله از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای ایجاد اشتغال انتقاد کرد و گفت: در تبصره 18 لایحه بودجه دیده شده که درآمد حاصله برای ایجاد اشتغال در قالب وام وجوه اداره‌شده به مردم پرداخت خواهد شد. به این معنا که نقداً از مردم مبلغی را حذف کنیم و به آنها قرض بدهیم. این موضوع دارای اشکال و ابهام است.

*پیشنهاد مقابله با واردات بی‌دلیل به جای فشار به مردم

وی پیشنهاد کرد: دولت به‌جای این برنامه‌ها با واردات بی‌رویه مقابله کند. برای مثال واردات مسواک، سگ و گربه هزینه‌بر است، یا چرا به‌جای فناوری پیشرفته از آمریکا هویج آمریکایی به ایران وارد می‌شود، آنهم در فصل پاییز که فصل برداشت هویج ایرانی است و ایران محصول مرغوب هویج دارد، یا جلوی رشد 400 درصدی واردات اسباب‌بازی یا موارد دیگری از آن دست گرفته شود، ارز این گونه از کشور خارج می‌شود.

وی تأکید کرد: بنابراین پیشنهاد می‌شود به‌جای فشار بر مردم برای حصول درآمد، جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

*دولت درآمدش از گران کردن ارز را اعلام کند

سلیمی گفت: همچنین لازم است دولت شفاف کند که از گران کردن ارز در چند ماه اخیر چقدر درآمد کسب کرده است، چرا به مردم شفاف نمی‌گویند؟ در حال حاضر قیمت ارز بازار با ارز بودجه سال جاری 600 تومان تفاوت دارد. بنا بر اعلام رسمی آقای نوبخت سخنگوی دولت، سال گذشته 9 میلیون نفر سفر خارجی رفته اند که اگر هر کدام هزار دلار با خود برده باشند 9 میلیارد دلار می‌شود. ماحصل ضرب 9 میلیارد دلار در 600 تومان یعنی میزان تفاوت قیمت ارز 5 هزار و 400 میلیارد تومان است که این مورد تنها یکی از موارد متعدد درآمدهای افزایش نرخ ارز است و گفته می‌شود که دولت از محل افزایش قیمت ارز تا حدود 7 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل کرده است.

وی با انتقاد از اینکه در مسائل کلان شفافیت نداریم، خاطرنشان کرد: یحث هدفمندی باید با حوصله و دقت پیش رود که آسیبی به مردم فقیر وارد نشود و به‌جای اینکه سفره فقرا را کوچک‌تر کنیم، یادمان باشد که آنها ما را رئیس کرده‌اند و روی این صندلی‌ها نشانده‌اند.

ارسال نظرات