رجبی گفت: بايد به سمت نظارت های كامل و دائم در حوزه ساخت و ساز روی بياوريم و آيين نامه جديدی تنظیم كنيم.
کد خبر: ۸۹۶۷۸۵۶
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
 
 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی كشور و نماینده مجلس در برنامه «نیم نگاه شبکه رادیویی سلامت» در خصوص ضرورت افزایش ایمنی در نظام مهندسی در برابر زلزله افزود: تا زمانی كه چرخه ساخت و ساز، يك چرخه معمولی است و نتوانيم ساخت و سازها را از حوزه وظايف دولتی و عمومی و نظام مهندسی تميیز دهیم و مشخص كنيم، بايد به دنبال مقصر در اين چرخه بگردیم.

وی با بیان اینکه بايد يكبار با هدف حفظ و بهره وری مصالح نهايی به افزایش ایمنی در نظام مهندسی بپردازيم، ادامه داد: عمده سازندگان بدون توجه به كيفيت، ساخت و ساز می کنند تا خانه ها را به عنوان يك كالا به مشتری تحويل دهند و ما ضامن منافع كسی هستيم كه اين كالا را خريداری می كند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: بايد در كل چرخه توليد، افراد واجد صلاحيت را منصوب كنيم و غير از نيروهای فنی و مهندسی، بر اساس قانون، ظرف 10 سال بايد به آموزش نيروهای نيمه ماهر نیز بپردازیم. استفاده از مصالح استاندارد، جدی شده است ولی هنوز كافی نيست. در سال های پر رونق، گردش مالی صنعت ساختمان به ١٠٠ميليارد هم می رسد که از بودجه عمرانی كشور هم بيشتر است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه ها افرادی را تحويل جامعه می دهند كه مهندس شده اند ولی بسياری از آنها صلاحيت لازم را ندارند زیرا مدرك گرا هستند. نظام آموزشی در این زمینه ضعيف عمل کرده است و توجهی به ظرفيت های سازمان نظام مهندسی وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی كشور با بیان اینکه هرسال 20 درصد به مهندسان کشور اضافه می شود، گفت: ساليانه ميلياردها هزينه برای تربیت مهندسان می شود؛ اما باید ورود به حوزه مهندسی به عنوان يك مهندس حرفه ای، سخت شود. از این رو، می بایست قبل از ورود به حرفه مهندسی، افراد، آموزش های گسترده ای ببينند و كسانی كه پروانه اشتغالشان دچار مشكل شد بايد بدانند كه بازگشتشان به همين راحتی ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نظارت های موقت و مقطعی، ديگر كافی نيست، افزود: بايد به سمت نظارت های كامل و دائم روی بياوريم و آيين نامه جديد تعيين كنيم. نباید انگشت اتهام را روی هم بگیریم. باید به این مسئله، شجاعانه بپردازیم و مهم تر این که هر کس در حوزه خودش مسئولیت پذیر باشد .

این نماینده مجلس در پایان اظهارداشت: توقع ما این است که دستگاه های خصوصی به کمک ما بیایند و با برنامه ریزی و دقت و جبران اشتباهات، باعث پیشرفت و ارتقا شویم .

ارسال نظرات