بیت‌اللهی گفت: زلزله ۴.۲ ریشتری دیشب، پس‌لرزۀ زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز است، بنابراین تا حد قابل‌توجهی نگرانی ما را برطرف کرد.
کد خبر: ۸۹۶۷۸۳۰
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
 
 
 
 به گزارش خبرگزاری بسیج، شب گذشته زلزله ای با  قدرت ۴.۲ ریشتر در ساعت ۵۵ دقیقه بامداد در تهران رخ داد.

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه زلزله فوق پس‌لرزه زلزله ۵.۲ ریشتری ۲۹ آذرماه بوده است، اظهار کرد: رخداد زلزله ۴.۲ شب گذشته؛ پس‌لرزۀ زلزله ۵.۲ محسوب می‌شود.

بیت‌اللهی افزود: در پس‌لرزه‌هایی که بعد از زلزله اصلی رخ می‌دهد بر اساس منطق و علم زلزله‌شناسی باید پس‌لرزه‌ای با نیم تا یک ریشتر از زلزله اصلی رخ دهد و به این ترتیب انرژی آزاد شده زمین تخلیه شود که در زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز این مورد را شاهد نبودیم و عموما پس‌لرزه‌های با فاصله ۲ تا ۳ ریشتر ثبت شده بود که پس‌لرزه شب گذشته تا حد قابل‌توجهی، نگرانی ما را برطرف کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین بیان کرد: پس لرزه شب گذشته با بزرگای ۴.۲ دقیقا بر روی موقعیت زلزله ۵.۲ ریشتری رخ داد و اینکه زلزله ۴.۲ ریشتری شب گذشته پس لرزه، زلزله ۵.۲ ریشتری است را تقویت کرد.

وی ادامه داد: زلزله ۴.۲ بامداد ۶ دی‌ماه دقیقا بر روی زلزله ۵.۲ ( ۲۹ آذرماه) منطبق می‌شود و نیروی همان زون است و در همان بازه زمانی قرار می‌گیرد؛ بنابراین قطع به یقین، پس‌لرزه است.

تاکید بر خطر بالقوه زلزله و دائمی بودن آن در اقصی نقاط کشور

بیت‌اللهی تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم که این پس‌لرزه، آغاز فعالیت گسل شمال تهران است و ممکن است زلزله بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، سخنی بر مبنای مشاهدات علمی نخواهد بود و از طرفی، اینکه گفته شود با وقوع این زلزله، زلزله‌ای با بزرگای بیش از ۴ و ۵ نیز قابل تصور و صحیح  نیست.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات در ادامه گفت: آنچه که ما اعلام می‌کنیم این است که همه متوجه شدند خطر بالقوه زلزله در اقصی نقاط کشور امری دائمی و مستمر است.

وی یادآور شد: احتمال خطر را همه می‌دانیم و بر اساس آن نیز باید برنامه‌های ساخت و ساز و توسعه ای را در دستور کار قرار دهیم. همچنین، مسئولان باید با مشاهده چنین زلزله‌های خفیفی که در واقع مانور زلزله محسوب می‌شود، رویکردهای صحیح و اجرایی اتخاذ کرده و در اینکار سرمایه‌گذاری کنند تا خطرات را به حداقل برسانند.

بیت‌اللهی در خاتمه  تاکید کرد: زلزله ۵.۲ ریشتری که منشأ اصلی آن گسل ماهدشت بوده، فعالیت گسل زلزله غرب تهران را نشان می‌دهد و بر آمادگی داشتن برای خطرات احتمالی زلزله توسط مسئولان و مردم تاکید دارد.

ارسال نظرات