رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی قرار است با اصحاب قدرت و ثروت دربیفتید همه‌اش می‌شود تهمت و تخریب، اما باید به خداوند پناه برد و از او کمک گرفت زیرا خداوند وعده داده است از مؤمنین دفاع می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۷۸۱۹
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی عصر امروز در جمع خانواده بزرگ دستگاه قضایی حاضر شد

جمعی از قضات منتخب و کارمندان، برخی مسائل را به سمع و نظر رئیس قوه قضاییه رسانده و مشکلات‌شان را با وی در میان گذاشتند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم گزارشاتی از وضع موجود دستگاه قضایی به رئیس قوه قضاییه ارائه کردند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جمع مسئولان دستگاه قضایی در ایلام گفت: اگر چه سخنان نمایندگان شما و رئیس دادگستری ایلام دل شما عزیزان را خوش کرد اما این دوستان فکر نکردند که ما از کجا باید پاسخ خواسته های عجیب و غریب شما را بدهیم.

وی افزود البته این موضوع مزاح بود و من نکات مهم شما را یادداشت کردم و هدفم اجابت انهاست اما بدانید که بسیاری از اینها بستگی به رفتار دولت با ما دارد.

البته شما خیلی از صحبت هایتان مستند به مواد قانونی بود اما یادتان باشد که وقتی دولت چک صادر شده را که اعتبارش صادر شده را قبول نمیکند و نقد نمیکند بگویید ما چگونه خواسته های شما را اجابت کنیم. باید یادمان باشد که برخی از اینها باید اعتبارش در دولت محقق شود.

وی افزود: اینکه 56 درصد پست های مصوب اداری در استان ایلام خالی است یا در ستادی هم تنها 30 درصد پست ها پر شده و مابقی خالی است بگویید چگونه این کار را بکنیم وقتی حسب ظاهر جذب به واسطه مصوبه دولت و تایید مجلس است. البته انها صحبت از محدودیت میکنند که ما هم میدانیم محدودیت هست اما نمیدانیم که همان میزان امکانات موجود را هم عادلانه تقسیم میکنند یا خیر؟

ما یک زمانی برای برخی از دولتی ها استدلال می کردیم که کاش محدودیت ها هم بین قوا و نهادها به صورت عادلانه تقسیم شود نه اینکه یک دستگاهی همه خواسته هایش مرتفع شود اما همه محدودیت ها برای ما باشد.

وی ادامه داد: یک وقتی معاونت بودجه ریاست جمهوری ادعا کرد که ما قانونی داریم که به دولت اجازه می‌دهد وقتی مجموعه دارایی های دولت کافی نیست اولویت بندی کند و براساس اولویت بندی تخصیص بودجه کند.

آملی لاریجانی گفت: برخلاف نقدهایی که به قوه قضاییه میشود و میگویند قوه کارمندش گران است و هزینه هایش گران است اینگونه نیست همانطور که دولت اصلاحات یک زمانی میگفت چرا به شورای نگهبان با 12 نفر عضو 12 میلیارد تومان بودجه میدهید فارغ از اینکه شورای نگهبان کلی دستگاه و کارمند دارد. حالا برای ما هم در قوه قضاییه دارند همین حرفها را میزنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: ما هرآنچه در وسعمان باشد حتما انجام میدهیم در مجلس و دولت هم قطعا کارمان را میکنیم و تلاش میکنیم تا تلاشهایمان برای اختصاص بودجه بیشتر محقق شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که باید به ان اشاره کنم این است که قوه قضاییه در جمهوری اسلامی هم به لحاظ شرع و قانون اساسی مسئولیت های زیادی دارد استقلال قوه قضاییه، اقتادر و برقراری عدالت مقوله های مهم و جز وظابف دستگاه قضایی سات.

در قانونی اساسی فراتر از این مسئله وظایف و اختیاراتی به عهده قوه قضاییه گذاشته شده است مثل نظارتهایی که بر سایر نهادها برعهده دستگاه قضایی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: حقوق عامه هم شاید در اصل فصل خصومت نباشد دفاع از ازادی های مشروع هم شاید فصل خصومت نباشد اما در قانون این وظایف هم به عهه دستگاه قضایی گذاشته شده است که اینها هر کدام مسئولیت های خطیری است که البته بدون اقتدار و اختیار قابل انجام نیست. این را هم بدانید که برقراری عدالت هم بدون اقتدار و استقلال قابل انحام نیست.

رئیس قوه قضاییه افزود: فیلسوفان نظری هم درباره این مسائل سخنانی داشته اند اما فارغ از این ها ما باید برای استقلال دستگاه قضایی در عمل نشان دهیم و نباید فقط به متن قانون اساسی توجه کنیم چون بدون عمل کردن ان مطلب قانون اساسی میشود فقط یک انشاء در متن.

آملی لاریجانی گفت: خیلی از دولت ها علاقه داشتند با دستگاه قضایی مشکلاتنشان را بدون طی مسیر قانونی حل کنند اما ما توجهی نکردیم حتی افراد ذی نفوذ هم همین تلاش را داشتند اما گوشمان بدهکار نشد. مدعیان و آنهایی که یک موقعی در اریکه قدرت سوار بودند همین که به سراغشان می روی دادشان بالا میرود و میگویند من فلانی هستم در صورتی که قانون را برای همه نوشته اند نه فقط برای افراد عادی اینجاست که ما میگوییم ما برای عمل به قانون در مقابل همه اینها می ایستیم و به این هجمه ها توجهی نمیکنیم.

وی گفت: دشمن بیرونی از قوه قضاییه مقتدر میترسد ما در سال 88 در برابر فتنه ایستادیم و در برابر سایر فتنه ها هم با اقتدار می ایستیم و گوشمان به این هیاهو ها بدهکار نیست قرار نیست عده ای چون اصحاب قدرت هستند خودشان را کنار بکشند و اتفاقا همین افراد تلاش میکنند تا با سیاسی کاری و داد و فریاد پرده چوشی کنند از رسیدگی به پرونده شان. اگر قوه قضاییه می خواهد وظایف و اختیارات خودش را عمل کند چاره ای ندارد جز اینکه در میدان عمل بایستد و در مقابل این مدعیانی که خودشان را کنار کشیده اند بایستد.

من از رهبر معظم انقلاب متشکر هستم که سخنان امروزشان راهگشا بود. عده ایی دارند سیاه نمایی میکنند و در حطیه اجراییات و قوه قضاییه این همه خدمات قوه قضاییه را نادیده گرفتن و ناامید کردن مردم چه وجهی دارد؟ دشمن دارد سیاه نمایی میکند و کار دشمن تخریب قوای داخلی است و سالهاست به سراغ قوه قضاییه آمده است و می دانند که اگر قوه قضاییه را خراب نکنند این قوه جلوی نفوذ دشمن را میگیرد به خاطر همین دست به تخریب ما میزند. و بسیاری از کارهایی که دارد قانونی انجام می شود را وارونه جلوه می دهد و عده ایی هم در کشور همین کار را می کنند و اب به اسیاب دشمن می ریزند میلیون ها کار خوب دستگاه قضایی را نمی بینند و برخلاف ان یک پرونده را تازه ناقص و اشتباه به ملت وارونه نشان می دهند و بی انصافی و بی تقوایی میکنند.

آملی لاریجانی با اشاره به این مطلب که این همه قاضی امین دارد کار میکند و حالا یک نفر می اید و کار خوب اینها را نادیده گرفته و یک حرفهایی بزنیم که درست نبوده و تحلیل های شخصی باشد. گفت: چیزی که باید در مقام عمل به آن توجه کنیم اقتدار و استقلال است البته مشکلاتی هم برای ما پیش می آورد اما باید ایستادگی کنیم تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

وقتی قرار است با اصحاب قدرت و ثروت در بیفتید همه اش می شود تهمت و تخریب اما باید به خداوند پناه برد و از حق تعالی کمک گرفت زیرا خداوند خودش وعده داده است که از مومنین دفاع میکند.

نگاه دین هم به بحث قضا همین طور است که بدون استقلال قاضی در شرع هم پذیرفته نیست و به همین دلیل هم است که نمی شود نقض در حکم قاضی کرد مگر آنکه یک اشتباهی ان هم از سوی یک فقیهی دیده شود.

من توصیه ام به همه شما این است که برای پیاده کردن این منویات باید فکر خودمان باشیم و خودمان یک شخصیت والایی داشته باشیم و باید برای این جهت فکر کرده و تامل کنیم زیرا ما انسانها در معرض خطر هستیم و راهش این است که به حق رجوع کنیم و وقتی را برای خلوت با حق تعالی قرار دهد.

وی افزود: حتما توهین و حرفهای اشتباه پشت سر ما میزنند اما باید خودمان در راه حق قدم بزنیم.

وی ادامه داد: ما کاستی های یادی در دستگاه قضایی کشور داریم ولی باید به این موضوع هم توجه کنیم که ما کجا بوده ایم و الان کجا هستیم و ببینیم از کدام نقطه شروع کرده ایم. من هیچ وقت نمیگویم پیش از ما افرادی که بوده اند کاری نکرده اند و این نگاه منفی را دوست ندارم ولی یک نکته می گویم اینکه ما باید نقطه شروع خودمان را ببینیم ما در طول 8 سال در جذب کارمند و قاضی و در بحث مبارزه با فساد در داخل دستگاه قضایی و در خارج از آن و برخورد با مفاسد مالی و برهم زنندگان امنیت اجتماعی و برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر کار دستگاه قضایی یک کار بسیار سننگین بوده است و کارمانه مشخص و مهم بوده است البته ما از ایده ال ها فاصله داریم اگر امروز دست بنده باز باشد برای جذب قاضی به همین اندازه که قاضی و کارمند داریم باید نیرو جذب کنیم این را هم همین جوری و بدون حساب و کتاب نمی گویم بلکه یک مطالعه تطبیقی کرده ایم و به این موضوع رسیده ایم.

رئیس قوه قضاییه گفت: هزینه زندان داری در برخی از کشورها به اندازه کل بودجه ما در دستگاه قضایی است آن وقت این محرومیت های ما را حل کنند تا ما به انها بگوییم چگونه مشکلات و انتقاداتشان حل میشود و دیگر خیلی از مشکلات را نخواهیم داشت.

آملی لاریجانی افزود: ما امروز با همه محدودیت هایی که داریم دارمی کارمان را به حد میسور انجام میدهیم اما برای انکه بتوانیم در مقابل این هجمه ها با یستیم باید از خودمان شروع کنیم تا نتوانند به ما خدشه ایی وارد کنند.

ما قول دادیم در طول 3 سال آینده مشکلات را حل کنیم البته خوابی که برای ما دیده اندخواب خیلی مفصلی است البته اشکالی هم ندارد اگر بربیاید باید انجام دهیم. آن چچیزی که از ما ممکن باشد را حتما مرتفع خواهیم کرد. البته بخشی از این خارج از توان ماست.

 

ارسال نظرات