آرمان حاجیان فر گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیر مستقیمی بر تمام صنایع و افزایش هزینه‌های تولید دارد آنچه در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور پیش‌بینی شده، افزایش ۵۰۰ هزار نفری بیکاران در سال ۹۷ دور از ذهن نیست.
کد خبر: ۸۹۶۷۸۱۳
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰

 

آرمان حاجیان‌فر با اشاره به موضوع برنامه اشتغال فراگیر که با هدف ایجاد 970 هزار شغل در کشور اجرایی شده است، اظهار داشت: بیکاری و عدم تعادل در بازار کار یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد ایران است که روز به روز کلاف آن پیچیده‌تر می‌شود و با توجه به عملکرد گذشته، به نظر می‌رسد دولت توانایی و عزم کافی برای کاهش معضل بیکاری ندارد. 

وی افزود: نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با ابلاغ برنامه اشتغال فراگیر در سال 96 به تمامی دستگاه‌های اجرایی همراه بود، قرار است 970 هزار شغل در سال 96 ایجاد کند، اما با توجه به رکود سنگین در صنایع مختلف و با وجود تأمین مالی در نظام بانکی، بازخورد مناسبی دریافت نشود. 

حاجیان‌فر، سیاست تزریق پول به شکل خُرد و عدم توجه به رفع موانع کسب و کار در حوزه قانونگذاری را از دلایل احتمال شکست طرح‌های اشتغال‌زایی دولت اعلام کرد و در عین حال گفت: در فرایند کلی برنامه اشتغال فراگیر، تخصیص اعتبار 20 هزار میلیارد تومان مبتنی بر پتانسیل اشتغال‌زایی استان‌ها بوده که با پرداخت تسهیلات از سوی بانک مرکزی انجام می‌پذیرد و با تقسیم این رقم به جامعه آماری هدف، رقمی کمتر از 20 میلیون تومان خواهد بود که برای ایجاد کسب و کار پایدار ناچیز است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه اختصاص منابع و تسهیلات برای ایجاد اشتغال در چهار سال گذشته همواره با شکست مواجه شده است، گفت: در این باره می‌توان به تخصیص 1500 میلیارد تومان اعتبار به روستائیان در قالب طرح‌های خوداشتغالی اشاره کرد که بیشتر برای جلب افکارعمومی به ویژه افراد جویای کار بود. 

حاجیان‌فر، پیشنهاد کرد که دولت به جای صرف منابع سنگین برای ایجاد اشتغال، از به کارگیری مجدد بیش از یک میلیون بازنشسته در کشور با ایجاد رفاه و تأمین اجتماعی مناسب آنان جلوگیری کند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد فضاهای خالی بازار کار کشور شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت باید موانع کسب و کار در کشور را بردارد، گفت: واردات مواد مصرفی و بی‌رویه، صادرات مواد خام، توجه به مشکلات و راهکارهایی برای بازگشت رونق به بنگاه‌ها و تولیدکنندگان، تسهیل قوانین مالیاتی و بیمه‌ای با هدف اشتغال‌زایی از جمله مصداق‌های اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای دستیابی به منابع 17 هزار میلیارد تومانی ایجاد اشتغال اقدام مناسبی است یا خیر،‌ تصریح کرد: با توجه به کسری 12 هزار میلیارد تومانی یارانه‌های نقدی و مشکلات بودجه کشور و همچنین افزایش هزینه‌های معیشتی مردم، نمی‌توان انتظار داشت که از جیب مردم برای ایجاد اشتغال هزینه کرد. 

حاجیان‌فر با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی می‌شود، افزود: قطعاً این اقدام موجب می‌شود تا وضعیت معیشت کارگران وخیم‌تر شود و پیشنهاد می‌شود دولت به جای ایجاد شوک قیمتی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، از طرح‌های اشتغال‌زایی گذشته درس بگیرد و مانع از افزایش مشکلات معیشتی مردم شود. 

وی با اشاره به اینکه از نگاه اقتصاد کلان، افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه از دست رفتن فرصت‌های شغلی موجود کشور می‌شود، گفت: این در حالی است که یک تورم انتظاری پیرامون کالاهای اساسی در حال شکل‌گیری است که ناخودآگاه موجب افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم می‌شود. 

وی افزود: قطعاً بنگاه‌های تولیدی برای مقابله با کاهش سرمایه در گردش ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید دست به تعدیل نیروی کار می‌زنند و این موضوع،‌ افزایش بیش از پیش نرخ بیکاری را به دنبال خواهد داشت و با احتسابی که شرایطی که دولت در لایحه بودجه درنظر گرفته و تشدید رکود اقتصادی، سال آینده 500 هزار نفر دیگر به خیل بیکاران اضافه شوند. 

ارسال نظرات