قائم مقام سازمان امور عشایری کشور در ابرکوه گفت: مجموعا 5 میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات مبارزه با خشکسالی برای عشایر شهرستان های خاتم و ابرکوه اختصاص یافته که 60 درصد این مبلغ برای طرح های مختلف جذب شده است.
کد خبر: ۸۹۶۷۷۵۶
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه به نقل از سرو ابرکوه؛ صبح امروز جلسه شورای عشایری ابرکوه، با حضور شاهپور علایی مقدم قائم مقام سازمان امور عشایر کشور، بابا داوردان مدیر کل عمران و امور زیربنائی سازمان امور عشایر، حسن زارع رئیس اداره امور عشایر استان یزد و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در محل فرمانداری برگزار شد.
علائی مقدم پس از پایان جلسه در جمع اصحاب رسانه شهرستان ابرکوه اظهار کرد: علت سفر به استان یزد در زمینه تسهیلات یک و نیم میلیارد دلاری که برای ایجاد اشتغال روستایی، عشایری و مناطق کمتر توسعه یافته بر اساس مصوبه مجلس بوده است، در این راستا حدود 10 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای صیانت ایجاد اشتغال در بخش عشایری استان اختصاص یافته است که پیگیری شد.
وی افزود: در مورد ایجاد مجتمع دامپروری که تحت عنوان هارونی در ابرکوه است، بازدید و بررسی انجام شد و حدود 4 میلیارد ریال اعتبار برای زیرساخت های این طرح اختصاص یافت و با این مقدار، 60 واحد دامپروری برای اشتغال عشایر و فرزندان آنان در این شهرستان فعال می شود.
قائم مقام سازمان امور عشایری کشور تاکید کرد: در زمینه تسهیلات مدیریت بحران ماده 10 و 12، حدود 400 میلیارد تومان به سازمان امور عشایر کشور اختصاص یافته که از این میزان 7 میلیارد و 700 میلیون ریال به عشایر استان یزد اختصاص یافت که تسهیلات خوبی برای جبران خشکسالی است، چرا که در این استان میانگین بارش امسال نسبت به سال های گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.
علائی مقدم با بیان اینکه در سامانه های عشایری برای تدارکات پشتیبانی از آبرسانی امکانات و تجهیزاتی اختصاص داده شده است، گفت: اعتبار متمرکز 400 میلیون تومانی برای این منظور در نظر گرفته شده و همچنین با پیگیری های اجرایی ماده 6 قانون برنامه ششم که در آن 30 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای روستائیان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: سهم عشایر کشور از مالبیات بر ارزش افزوده، حدود 5/7 معادل مبلغ سالانه حدود 50 میلیارد تومان برای کل کشور است، که تا به حال برای شهرستان های خاتم و ابرکوه مجموعا 5 میلیارد و 600 میلیون ریال از این سهم اختصاص یافته و فرمانداران این دو شهرستان 60 درصد این مبلغ را برای طرح های مختلف عشایری مانند آبرسانی، نزدیک رسانی و بخش های کاهش خشکسالی در نظر گرفته اند.
وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: سازمان امور عشایری ایران در استان یزد دو طرح مطالعاتی یکی بحث ایجاد گلخانه در استان یزد در راستای تنوع بخشی به شغل های عشایری و دیگری در بخش گردشگری و بوم گردی دارد.
علائی مقدم تاکید کرد: طرح گلخانه ای در انتظار دریافت مجوز از مسئولان استانی و شهرستانی می باشد و طرح گردشگری در سامانه های عشایری مطالعاتش انجام شده و منتظر سرمایه گذاری از محل تسهیلات یک و نیم میلیارد دلار و هم تسهیلات متمرکز امورعشایر هستیم.
این مقام مسئول کشوری با بیان اینکه عشایر 25 درصد گوشت کشور را تولید کرده و هر یک نفر عشایر گوشت 16 ایرانی را تامین می کند، اذعان کرد: از استاندار بعنوان رئیس شورای عشایری استان و فرمانداران بعنوان رئیس شورای عشایری شهرستان های خاتم و ابرکوه می خواهیم که شورای عشایری را فعال کنند، چرا که عشایر زحمات زیادی در بحث های مختلف مانند امنیت غذایی و توسعه پایدار دارند.
قائم مقام سازمان امور عشایری کشور تاکید کرد: انتظار می رود که با تنوع بخشی به شغل عشایری و میانگین درآمد این قشر که هم اکنون یک میلیون و 100 هزار تومان است، در پایان برنامه ششم این مقدار به دو برابر برسد و این همت مسئولان مربوطه را می طلبد چرا که در سراسر کشور حدود 230 هزار خانوار عشایر به تعداد 1 میلیون 200 هزار نفر هستند که همه در راستای تولید و اقتصاد مقاومتی فعالیت می کنند.
علائی مقدم خبر خوشی نیز برای مردم ابرکوه داشت و گفت: بر اساس ضوابط و لایحه بودجه، رویکرد دولت این است که از بحث توسعه متوازن، 3 درصد نفت را حدود 48 درصد، برای شهرستان های خاتم و ابرکوه ارتقا یافته و امروز این مساله توسط سازمان برنامه و بودجه استان تایید شد.
وی افزود: تسهیلات کم بهره 7 میلیارد و 70 میلیون ریال برای استان یزد اختصاص یافته است و جذب آن بستگی به همکاری مدیران دستگاه های اجرایی و بانک دارد تا با کمترین زحمت به دست عشایر برسد.
ارسال نظرات