«دیو و پری در افسانه‌های مازندران» عنوان اثری است پژوهشی از فاطمه شمسی که در سوره مهر مراحل آماده سازی را سپری می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۷۵۶۴
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سوره مهر،  شمسی نویسنده کتاب درباره این اثر گفت: افسانه ها، باورها و آداب و رسوم زنده، بعد از آثار باستانی و متون کهن کلید راهیابی ما به دل باورهای یک قوم است. مازندران از دیرباز و حتی پیش از هجوم یا مهاجرت آریائیان جایگاه اقوامی کهن با باورها و آیین و رسوم غنی بوده است.
وی ادامه داد : همچنین این خطه به دلیل داشتن پیشینه‌ی بسیار کهن در بسترهای فرهنگی مختلف در قبل و بعد اسلام، یکی از بکر ترین و غنی ترین زمینه ها برای مطالعات فرهنگی، انسان شناختی و تاریخی- اسطوره ای به حساب می آید.در متون اوستایی و پهلوی و متون تاریخی و حماسی نظیر شاهنامه نام مازندران همواره در ارتباط با اهریمن و دیوان و انیرانی قلمداد شده است. در این میان دیو و پری جایگاهی ویژه در افسانه های ایران و به خصوص افسانه های مازندران را داراست.
این پژوهشگر فرهنگ عامه درباره فصول کتاب اظهار داشت: در فصل اول این کتاب ابتدا سعی شده درکی اسطوره شناختی از افسانه ها ارایه شود و سپس در دو فصل مجزا به بررسی چهره ی دیو و پری، پیشینه ی باستانی و اسطوره ای آنان در برخی از اقوام هند و اروپایی و فرهنگ های زرتشتی و پیشا زرتشتی در ایران و بیرون کشیدن لایه های کهن و اسطوره ای مربوط بدان در افسانه های مازندران پرداخته شود. در فصل آخر نیز با دیدگاهی تطبیقی به مقایسه چند افسانه مازندرانی پرداخته شده است.

شمسی همچنین درباره منابع استفاده شده از کتاب گفت: در این کتاب سعی کرده ام تا حد امکان از همه ی افسانه های مازندرانی که در آثار موجود به چاپ رسیده و همچنین برخی افسانه ها که به صورت شفاهی گردآوری شده، بهره گیرم. همچنین پژوهش‌های میدانی (انجام مصاحبه با بومیان و مشاهدات شخصی) در این کتاب صورت گرفته است.
وی در ادامه درباره آثار مشابهی شبیه اثر در بازار نشر خاطرنشان کرد: در حوزه مربوط به افسانه های مازندرانی در زمان نگارش این کتاب (اواخر سال 93)، پژوهشی مستقل با هدف نقد اسطوره شناختی و نشانه شناختی افسانه ها به چاپ نرسیده است. تا جایی که اطلاع دارم، آثار موجود تنها به گردآوری افسانه ها و یا بازنویسی آن پرداخته اند.
 شمسی در پایان مخاطبان اصلی این کتاب را پژوهشگران و دانشجویان و علاقمندان به مباحث اسطوره شناسی، نقد اسطوره ای، مطالعات فرهنگ عامه و مردم شناسی ذکر کرد.

ارسال نظرات