به همت پایگاه فاطمه معصومه (س) برگزار شد ؛

کارگاه آموزشی مهارتهای «فرزند پروری»

به همت پایگاه فاطمه معصومه حوزه 216 حضرت زکیه (س) کارگاه مهارت فرزند پروری با حضور حجت اسلام امینی کارشناس مسائل خانواده و بسیجیان پایگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۷۴۶۳
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، به همت پایگاه فاطمه معصومه حوزه 216 حضرت زکیه (س) کارگاه مهارت فرزند پروری با حضور حجت اسلام امینی کارشناس مسائل خانواده و بسیجیان پایگاه برگزار شد. کارشناس مسائل خانواده گفت: فرزندپروری والدین نیاز به فرهنگ سازی دارد. مادران و پدران ما بچه‌دار می‌شوند در حالی که مهارت‌های فرزندپروری را یاد نگرفته‌اند.

کارگاه آموزشی مهارتهای «فرزند پروری»

امینی در گفتگو با خبرنگاربسیج ، با اشاره به علت نیاز و گسترش دوره‌های فرزندپروری در کشور، تصریح کرد:‌ دانش فرزند پروری والدین نیاز به فرهنگ سازی دارد. مادران و پدران ما بچه‌دار می‌شوند در حالی که مهارت‌های فرزندپروری را یاد نگرفته‌اند. معمولا هم اینگونه است که مادران و پدران بچه‌دار می‌شوند و فرزندانشان را براساس آزمون و خطا و یا چیزهایی که از دیگران یاد گرفته‌اند بزرگ می‌کنند در حالی که بسیاری از ویژگی‌های افرادی که وارد جامعه می‌شوند درکودکی و در ارتباط با والدین شکل می‌گیرد.

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه در برخی دوره‌ های آموزشی، والدین در خصوص چگونگیِ ارتباط گرفتن با کودک، چگونگی حرف زدن با کودک و چگونگی گوش‌دادن به حرف‌های کودک آموزش‌های لازم را می‌بیند، گفت: معتقدیم که بچه زمانی می‌تواند به گونه‌ای مسئولیت پذیر و مطمئن وارد جامعه شود که ارتباطی مبنی بر اعتماد را در خانه لمس کرده باشد و در جایی محترم شمرده شده باشد و عزت نفسش رشد کرده باشد.

وی تاکید کرد:‌ بحث اصلی ما این است که فرزند پروری مهارتی است که باید آن را یاد گرفت. همان‌طور که خیلی از مهارت‌های دیگر را تمرین می‌کنیم و یاد می‌گیریم این را هم باید یاد بگیریم. اگر بچه‌ای دچار هیجانات می‌شود اگر بچه‌ای عصبانی می‌شود، می‌ترسد، ناراحت است، غمگین یا ناامید می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش پدران و مادران امری ضروری است و اگر پدر حمایت درستی داشته باشد مادر می‌تواند مادری خوبی داشته باشد. خانواده یک سیستم است و نمی‌شود تنها روی مادر و یا بچه کار کرد. حتی ما دوره‌ای روی والدین ثانوی یعنی مادربزرگ هم کار می‌کنیم که دخالت‌ها یا راهنمایی‌های شما چقدر می‌تواند در تربیت کودکان موثر باشد.

امینی افزود: ما باید بدانیم در ۳۰ سال آینده می خواهیم چه بچه‌ای داشته باشیم و امروز برای این هدف چه باید کنیم. و باید راهکارهایی را به مادران بیاموزیم که اگر قرار است بچه مطمئن و مسئولیت پذیر وارد جامعه شود اکنون چگونه تنبیه اش کنند، چقدر برایش وقت بگذارند و چقدر نیازهایش را برآورده کنند.

وی درباره مراحل بعدیِ فرزندپروری نیز تاکید کرد : پس از فرزند پروری مسئله‌ای به نام تنظیم هیجانات مادر وجود دارد، وقتی مادر بلد نباشد خشم خود را مدیریت کند چطور می‌تواند این مسائل را به بچه یاد بدهد.

این روانشناس درپایان خاطر نشان کرد : اگر مادر این مسائل را نداند، کار با کودک فایده ندارد. مادر باید هم‌کلامی را بداند، درک احساس و مدیریت رفتار را یادگرفته باشد تا بعد به سراغ کودک برویم.

 

خبرنگار بسیج : فوج

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار