درآستانه برگزاری یادواره قهرمان ملی و ناجی آبادان
شهید "دریاقلی سورانی "قهرمان ملی و ناجی آبادان، اهل روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری است.
کد خبر: ۸۹۶۷۲۷۸
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ "شهید دریاقلی سورانی" متولد سال 1325 روستای یانچشمه از توابع شهرستان بن استان چهارمحال و بختیاری است که با هوشمندی و ایثار و اقدام به موقع خود،نقشه دشمن بعثی در حمله و اشغال شهر آبادان در سال 1359 را با شکست مواجه کرد.

شهیددریاقلی سورانی اوراق فروشی بود که تا ششم ابتدایی درس خوانده بود و به همراه فرزند خردسال خود (رضا) در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد.

ارتش بعث عراق، تصمیم گرفت که آبادان را نیز اشغال کند و به همین خاطر این شهر را محاصره کرد و از سمت ذوالفقاری به سمت شهر حمله کرد. این بخش از شهر، دور از مرکز آبادان بود و با توجه به درگیری های فراوان نیروهای زیادی در آنجا نبود.

این قهرمان شهید، سال ۱۳۵۹ و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری در 20 کیلومتری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آنها از  رودخانه بهمن شیر برای حمله غافل گیر کننده و اشغال این شهر شد.

شهیددریاقلی سورانی فرزند خردسالش را تنها گذاشت و به سرعت با دوچرخه اش در یک مسیر طولانی رکاب ‌زد و خود را به آبادان رساند و با فریادهایش، مردم و مدافعان شهر را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه کرد.

مردم نیز با شنیدن فریادهای التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه از چوب، چاقو، بیل و کلنگ در دست داشتند برای مقابله با دشمن به سمت منطقه ذوالفقاری حرکت کردند.

در این هنگام شهید سورانی که دوچرخه‌اش هم پنچر ‌شد و قادر به حرکت نبود،با پای پیاده، به سمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبادان دوید و موضوع را به فرماندهی سپاه می گوید که بچه های سپاه و بسیج هم سریع به سمت ذوالفقاری حرکت کردند.

نیروهای بعثی قصد حمله و اشغال آبادان را داشتند که با رشادتها و با اطلاع‌رسانی به موقع شهید دریاقلی سورانی ، مقاومت مردم آبادان و حضور رزمندگان اسلام از دستیابی به این هدف ناکام ماند و مجبور به عقب نشینی شدند،البته در صورت سقوط آبادان، ارتش عراق توان یورش به اهواز را هم پیدا می‌کرد.

این قهرمان ملی در کشاکش این ماجرا و پس از ساعت ها مقاومت، بر اثر ترکش خمپاره مجروح و در سن 24 سالگی در راه انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت خونریزی، در قطار به شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

اگر هشیاری، عزم و دلیری و اقدام به موقع این مرد گمنام نبود، کسی نمی‌داند چه رخدادهای تلخی پیش می‌آمد و سرانجام چه سرنوشتی برای مردم ایران و حتی منطقه رقم می‌خورد! دست کم این بود که آبادان با تلفاتی سنگین سقوط می‌کرد و باز پس گرفتنش نیازمند نبردهایی خونین تر و پرهزینه تر از فتح خرمشهر بود.

فیلم "شب واقعه"

فیلم "شب واقعه" در سال 1387 به کارگردانی شهرام اسدی با الهام از زندگی قهرمان ملی "شهید دریاقلی سورانی "ساخته شد که حمید فرخ نژاد در این فیلم نقش این قهرمان فداکار را بازی ‌کرد.

این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و رکورددار نامزدی جوایز این جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود که چهار سیمرغ بلورین جشنواره را هم کسب کرد.

داستان زندگی، رشادت و فداکاری این قهرمان ملی از سال 1391 و با عنوان "دریاقلی" در درس چهاردهم کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی آمده است که شاید قبل از آن کمتر کسی، نامش را شنیده بود و یا شرح ایثارش را می دانست.

شایان ذکراست: همزمان با روز شهرستان بن و در هفته بصیرت یادواره شهید دریاقلی سورانی ناجی آبادان و شهدای یان چشمه روز پنج شنبه هفتم دی ماه ازساعت 15 در سالن غدیر یان چشمه با حضور مردم و مسئولان برگزار می شود.

دراین مراسم با شکوه حضرت آیت الله علیرضا اسلامیان نماینده مردم استان چهارمحال وبختیاری درمجلس خبرگان رهبری به ایراد سخن خواهند پرداخت.

ارسال نظرات