کد خبر: ۸۹۶۷۱۸۳
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
 عزیزغضنفری/  اهمیت یادآوری توطئه آمریکایی
فتنه سال 88 از حوادث و پدیده‌های حساس و مهم تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که یادآوری رویدادهای تاریخی مانند آن از زوایای مختلف دارای اهمیت است؛ از جمله اینکه خطر تحریف را از بین می‌برد. به طور طبیعی چنانچه روایت صحیح و مستمر از رویدادهای مهم و مؤثر انقلاب صورت نگیرد، کسانی با اغراض سیاسی، خوانشی غیر واقعی و ناصحیح به جامعه و نسل‌های جدید منتقل می‌کنند. از دیگر آثار ضرورت بررسی تحولات تاریخی، معطوف به عبرت‌آموزی است. تاریخ، آزمایشگاه علوم سیاسی و تحولات اجتماعی است؛ با مطالعه تاریخ می‌توان از بروز و ظهور حوادث تلخ و پرهزینه جلوگیری کرد و اجازه نداد که جامعه و نظام سیاسی دچار فجایعی دوباره شود و خسارت‌هایی بر یک کشور تحمیل شود. با این توضیح و با این هدف ضرورت دارد توطئه‌های دشمنان خارجی در سال 88 برای براندازی نظام جمهوری اسلامی یادآوری شود و نگذاریم جامعه دچار غفلت‌های مجدد شود و توطئه‌های دشمنان نظام اسلامی در اشکال دیگری ظهور و بروز یابد.
تقلب و اهداف طرح آن
تردیدی نیست که تقلب کلیدواژه شروع توطئه آمریکا در چارچوب انقلاب مخملین در حوادث پس از انتخابات سال 88 ایران بود. اساساً طرح موضوع تقلب، کلید آغاز انقلاب‌های مخملین نظام سلطه و آمریکایی‌ها در کشورهایی مانند گرجستان و صربستان بوده و تلاش شد در ایران نیز با حربه و ابزاری مشابه اهداف خود را پیگیری و همین سناریو را در جمهوری اسلامی به کمک ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای خود عملیاتی کنند. به نظر می‌رسد نظام استکبار با طرح موضوع تقلب از زبان عده‌ای در داخل، می‌خواست در یک فرایند تعریف شده، نظام سیاسی ایران را به نقطه فروپاشی و لبه پرتگاه سقوط برساند. رسیدن به این هدف نیز از طریق نفوذ در حوزه ادراک عموم جامعه و نهادینه کردن بی‌اعتمادی و متهم ساختن مسئولان کشور به خیانت در حق آنان و در نهایت تحقق آشوب و براندازی در کشور بود.
پیامدهای تقلب در نظام اسلامی
طرح موضوع تقلب پیامدهایی برای جامعه داشت و آثار منفی را در سطوح مختلف مردم به جای گذاشت. این آثار ناخوشایند آن‌قدر جدی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ آثار فتنه 88 تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و خسارت‌ها و هزینه‌های آنها دامن کشور را رها نخواهد کرد. برخی از آنها عبارتند از:
1ـ زیر سؤال بردن سازوکارهای انتخابات
نظام سلطه در گام اول قصد داشت با طرح موضوع تقلب و تکرار آن از سوی افرادی در داخل کشور سازوکارهای انتخابات در داخل ایران را با سؤال و ابهام مواجه کند و این باور را در ذهن بخش نخبه جامعه و طیف عمومی مردم ایجاد کند که چارچوب و سازوکارهای کنونی برگزاری انتخابات دچار اشکالات جدی است و به همین دلیل دولت و مجریان انتخابات از آن سوءاستفاده کرده و قصد دارند فرد دلخواه خود را به عنوان فرد پیروز معرفی کنند.
2ـ هجمه به مردم‌سالاری و رأی مردم
یکی از پیامدهای منفی اغتشاش در جامعه به بهانه تقلب، حمله به مردم‌سالاری دینی و نقطه قوت شاخص نظام اسلامی در اصالت دادن به رأی مردم بود. نظام سلطه می‌خواست با راه‌اندازی آشوب‌ها و اعتراضات و اصرار بر ابطال انتخابات یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را که تکیه به رأی مردم و مردم‌سالاری دینی بود، با چالش اساسی مواجه کند.
3ـ ضربه به حیثیت ملی نظام
معرفی چهره‌ای غیر قابل اعتماد، خشن و خیانت‌آمیز از نظام اسلامی یکی از سخت‌ترین ضربات فتنه آمریکایی سال 88 بود. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ ظلم به نظام جمهوری اسلامی و اتهام به نظام یکی از بزرگ‌ترین نتایج منفی فتنه 88 بود.
3ـ راه‌اندازی آشوب‌ها و اغتشاشات و ناامنی
طبیعی است وقتی که در چارچوب انقلاب‌های مخملین موضوع تقلب در انتخابات مطرح شد، کشاندن عده‌ای به خیابان‌ها و دمیدن بر آتش ناامنی‌ها و اغتشاشات در دستور کار قرار گرفت؛ این بستر و زمینه اساسی برای کشاندن نظام به نقطه براندازی بود. توسعه آشوب‌ها و ریختن خون عده‌ای از مردم و ادامه دادن آن یکی از بخش‌های اصلی پروژه فتنه آمریکایی بود.
4ـ مخالفت با ارزش‌ها و تحقق براندازی نظام
نقطه نهایی طرح موضوع تقلب و پروژه براندازی نظام در سال88 مواجهه مردم با اصل نظام اسلامی از طریق حمایت از شعارها و رفتارهای ساختارشکنانه بود. مسئله‌ اساسی آن است که بعد از طرح موضوع تقلب، طرح شعارهای ساختارشکنانه در روز قدس، سر دادن شعار به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی در روز 13 آبان، اهانت به عکس حضرت امام(ره) در روز 16 آذر و اهانت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء(ع) در روز عاشورا هیچ ارتباطی با موضوع تقلب در انتخابات نداشت؛ اما چون تقلب بهانه‌ای برای براندازی نظام در چارچوب نظریه انقلاب مخملین بود، نظام سلطه در گام آخر به زعم خود قصد داشتند مواجهه مردم را با نظام اسلامی عملیاتی کنند؛ ولی اتفاقات روز عاشورا و واکنش حماسی و تاریخی مردم در روز 9 دی تمام پروژه فتنه 88 را نقش بر آب کرد و بار دیگر استحکام نظام اسلامی را به رخ جهانیان کشید و به آمریکایی‌ها این پیغام را منتقل کرد که جمهوری اسلامی و مردم بیدار آن را نمی‌توان با چنین اقداماتی ساقط کرد.
ارسال نظرات