واکاوی ابعاد فتنه 88 و حماسه 9 دی در گفت‌وگو با زاکانی و زارع‌فومنی
کد خبر: ۸۹۶۷۱۳۰
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
واکاوی ابعاد فتنه 88 و حماسه 9 دی در گفت‌وگو با زاکانی و زارع‌فومنی
 
 حسن فلاح/ مدیریت رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین عامل آفرینش حماسه 9 دی و مهار فتنه 88 بود. ایشان با  آشکارسازی ماهیت فتنه و با بهره‌گیری از قدرت مردمی نظام، انرژی و ظرفیت جامعه را به جریان انداختند و با مدیریت مردمی و انقلابی بساط فتنه را برچیدند. درس حماسه 9 دی 88 این بود که برای حل مشکلات کشور نباید به دیگران، به ویژه غرب امید بست. امروز کشور نیازمند سیاستمداران انقلابی و معتقد به قدرت درونی نظام است؛ سیاستمدارانی که با دل و جان به دنبال پیاده‌سازی منویات رهبری هستند. سیاستمدارانی بصیر و آینده‌نگر و افرادی که رفتار دشمن را پیش‌بینی می‌کنند. در حقیقت حماسه 9 دی مظهر تحقق دو مؤلفه حیات‌بخش نظام، یعنی نقش رهبری و مردم‌سالاری دینی بود. این روز تجلی نور الهی در دل مردم ایران است. به بهانه تبیین ابعاد مختلف فتنه 88، گرامیداشت حماسه 9 دی و تجدید میثاق مردم با رهبر فرزانه انقلاب با دکتر علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و حجت‌الاسلام محمد زارع‌فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات و مدیر مسئول روزنامه صدای اصلاحات همکلام شدیم.  مشروح این گپ‌وگفت را در ادامه بخوانید.*چه عواملی در ناکام ماندن توطئه انقلاب رنگی سال 88 در کشورمان تأثیرگذار بود؟
زاکانی: تدابیر رهبر حکیم انقلاب؛ بصیرت و عمق اعتقادات ملت رشید ایران و رشادت و فداکاری فرزندان بسیجی انقلاب، سه عامل کلیدی و تأثیرگذار در ناکام ماندن این توطئه بود.
زارع‌فومنی: 9 دی تبلور انقلابی بودن و ولایتمداری ملت شریف ایران بود که ثابت کردند تا آخر پای رهبری و نظام و خط امام(ره) ایستاده‌اند و با تمام قوا از این انقلاب دفاع خواهند کرد. به نظر من 9 دی نقطه عطفی بود بر تجدید میثاق مردم با آرمان‌های انقلاب اسلامی! از روز نهم دی باید به یک روز ملی اسلامی یاد کرد که مردم ولایتمدار و گروه‌ها و جناح‌های مختلف به صحنه آمدند؛ به همین‌ دلیل برخلاف عده‌ای، بنده 9 دی را متعلق به جریانی خاص نمی‌دانم؛ چرا که دشمنان در این فتنه به دنبال ایجاد مشکل برای نظام و انقلاب ما بودند که بحمدالله با بصیرت و آگاهی مردم همه نقشه‌های شوم آنها نقش برآب شد. رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدانش می‌خواستند این انقلاب را از بین ببرند، اما درایت رهبر حکیم انقلاب و هوشیاری همه جریان‌ها و گروه‌ها تمام رؤیای‌شان را به کابوس مبدل کرد. مردم در 9 دی از انقلاب و رهبر معظم انقلاب دفاع کردند و به دشمنان انقلاب گفتند اگر اختلافی هم وجود دارد داخلی است و به شما ربطی ندارد. همان‌طوری که می‌دانید دشمن برای ضربه زدن به انقلاب از دسیسه‌های مختلفی استفاده می‌کند که البته در میدان فتنه‌انگیزی سال 88 با تمام قوا حضور داشت؛ از انقلاب‌های رنگی گرفته تا توطئه‌های مختلف. اما تا الان به پشتوانه عزم راسخ مردم و تدابیر به‌هنگام رهبری این نظام مقدس و انقلاب از این امتحان سربلند بیرون آمده است.
 
* بصیرت و بینش سیاسی مردم تا چه میزان در شناخت و مقابله با فتنه‌های مختلف مؤثر بوده است؟
زاکانی: انقلاب اسلامی محصول بصیرت و معرفت مردم عزیز ایران بود که پس از پیروزی در مواجهه با موانع و چالش‌های مختلف عمق این معرفت و بصیرت بیشتر شد، به ویژه در سال ۸۸ که با آشکار شدن بی‌اساسی ادعای تقلب، تغییر روند این ادعاها و اتهامات به آشوب و شعارهای ضدانقلابی، حمایت‌های دشمنان اسلام و ملت ایران به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی از آشوبگران و مقابله آتش‌افروزان در برخورد با مقدسات جامعه چهره قانون‌شکنان را بیش از بیش به مردم نشان داد و همین امر پایه‌ای شد که پرونده آنها در ۹ دی ۸۸ بسته شود.
زارع‌فومنی: به نظر من درک بموقع زمان و توجه به سخنان ولی‌فقیه و آرمان‌های مقدس حضرت امام(ره) سبب شده هر روز بر صلابت ایران اسلامی افزوده شود. بنده معتقدم یکی از جاهایی که دشمن نتوانسته به آن ضربه بزند پیوند مستحکم مردم با رهبری و انقلاب بوده است. اعتقاد دارم همه جناح‌ها به این انقلاب پایبند هستند. مگر آنهایی که واقعاً دشمن انقلاب و خط نظام و رهبری هستند. من معتقدم این نظام برپایه مردم‌سالاری دینی بنا شده و مردم هم این بصیرت لازم را در بینش سیاسی خودشان دارند، چون بارها در راه‌پیمایی‌ها و حضور مؤثر در صحنه‌های تأثیرگذار سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی در جهان،‌ نظام ما را به اوج خودش رساندند. مردم باید آگاهی داشته باشند؛ چرا که فتنه‌ها و توطئه‌ها پایان ندارد. امروز وظیفه ما ترویج و آموزش علم دشمن‌شناسی است؛ زیرا امروز دشمن با لایه‌های پنهان قصد ضربه به ایران را
دارد.
 
* عوامل و دست‌نشانده‌های دشمن چگونه در فتنه 88 دخیل بودند و چرا عده‌ای در داخل اهداف آنها را دنبال می‌کردند؟
زاکانی: نظام سلطه به رهبری آمریکا از سال‌ها پیش طراحی و مقدمه‌چینی این کار را به صورت‌های مختلف از جمله حضور مستقیم در ایران و ارائه آموزش‌های خاص داشتند، تا جایی که کیان تاجبخش گفت که با مأموریت از بنیاد سوروس در سال ۷۹ به ایران آمده و بنای سازماندهی گروه‌ها، تضعیف اعتقادات و باورهای مردم و فرصت‌یابی برای آشوب و سرنگونی نظام اسلامی را دنبال می‌کرده، یا منافقین شیوه‌های مختلف میدانداری و جنایتکاری را تعلیم داده و پیاده‌سازی کرده بودند که این مهم در بستر قدرت‌طلبی و بی‌تقوایی سران فتنه داخلی رخ نمود و پیوستگی این عوامل، فتنه‌ای در ابعاد جهانی را علیه ملت ایران رقم زد.
زارع‌فومنی: متأسفانه عده‌ای اسیر تبلیغات دشمن شده بودند و معمولاً وقتی فضا آلوده بشود،‌ مشخص می‌شود چه کسانی بصیرت دارند، پای انقلاب هستند و چه کسانی اپوزیسیون می‌شوند! همان‌طور که اشاره کردید عده‌ای در داخل اهداف دشمن را دنبال می‌کردند. دشمنان در طول این انقلاب به دنبال ضربه زدن به این نظام هستند. بالاخره یک‌سری آدم خودفروخته هم در داخل دارند که با لباس‌ها، جناح‌ها و گروه‌های مختلف یا افراط‌گر یا تفریط‌گر به میدان فتنه‌انگیزی می‌آیند، دانسته یا ندانسته اقدام به توسعه فتنه علیه انقلاب می‌کنند تا این نظام و انقلاب را از بین ببرند؛ به همین جهت از هر نقطه ضعفی، سوء‌استفاده می‌کنند. باید بدانیم که دشمن هیچ‌گاه دلش برای ما نسوخته است. ما باید سعی کنیم وحدت را در جامعه بیشتر کنیم تا بتوانیم به اهداف مقدس انقلاب دست پیدا کنیم. 
 
* چرا 9 دی 88 به وقوع پیوست؟ و چرا عده‌ای به دنبال نادیده گرفتن این حماسه بزرگ مردمی هستند؟
زاکانی: شناخت دقیق مردم از عمق دروغگویی و خیانت‌ سران داخلی فتنه، بی‌آبرویی‌ها و آشوبگری‌های هشت ماهه ضد انقلاب پس از انتخابات، شعارهای ساختارشکنانه و جنایت‌های عده‌ای قلیل در این ایام به ویژه در 13 آبان، 16 دی، آشکار شدن پیوستگی آشوبگران با ضد انقلاب و دشمنان خارجی انقلاب اسلامی و مردم ایران و فراتر از همه معلوم شدن حقد و کینه مزدوران در عاشورای حسینی و آتش‌افروزی آنها علیه مقدسات مردم و هتک حرمت آنها به اهل بیت(ع) دلایل اصلی نهم دی و قیام یکپارچه مردم علیه قدرت‌طلبان داخلی، ضد انقلاب و دشمنان خارجی بود. افرادی که نتوانستند به مقاصد شوم خود در هشت ماه التهاب‌آفرینی و قانون‌شکنی و جنایتکاری برسند، برای پاک کردن خاطره تار‌یخی مردم ایران از آن همه کینه‌توزی و خیانت به دنبال فراموشی ۹ دی هستند تا از غفلت نسبت به ابعاد فجایع آن دوران بهره گرفته و دوباره مقاصد شوم خود را در قالبی دیگر، یا به بهانه‌ای متفاوت دنبال کنند؛ لذا به شدت با یادآوری یوم‌الله ۹ دی مخالفند.
زارع‌فومنی: طولانی شدن مدت درگیری‌ها و کشمکش‌های جناحی و سیاست‌بازی‌های گروهی، مردم را خسته کرده بود و طبیعتاً می‌بایست واکنش نشان می‌دادند؛ چرا که فتنه‌گران پای‌شان را فراتر گذاشته بودند و به مقدسات و رهبری و امام(ره) توهین می‌کردند و طبیعی بود که مردم انقلابی و مسلمان ما واکنش نشان بدهند و لذا دشمنان انقلاب فهمیدند نمی‌توانند به راحتی با انقلاب طرف بشوند و این انقلاب را از بین ببرند. چرا برخی می‌خواهند این موارد را در داخل نادیده بگیرند و البته منافع‌شان در سردادن شعار مرگ بر آمریکا نیست و می‌گویند اسرائیل و آمریکا را علناً، لعن نکنید! من معتقدم همه جناح‌ها به ویژه اصلاح‌طلبان حضور پررنگی در این تجدید میثاق داشتند تا از انقلاب دفاع کنند. 
 
* در عملکرد برخی جریان‌های سیاسی به ویژه در مواجهه با مردم و آرای آنها دوگانگی وجود دارد؛ هرجا رأی مردم به نفع آنها باشد، می‌پذیرند و هرجا مخالف آنها باشد زیربار خواست مردم و قانون نمی‌روند، تحلیل شما در این باره چیست؟
زاکانی: وقتی هدف وسیله را توجیه کرد و سیاست اصیل اسلامی و برخاسته از مبانی اعتقادی جای خود را به سیاست‌بازی و نگاه ابزاری به آن برای کسب قدرت به هر طریق به برخی افراد داد، آن‌وقت برای دکانداران عرصه سیاست همه چیز مباح خواهد شد و راحت می‌توان دروغ گفت و تهمت زد و حتی آدم کشت و فراتر از آن با دشمن همکاری کرد و آبروی نظام اسلامی را برد و زحمات یک ملت و تلاش‌های یک امت را لگدکوب کرد، اینجا شهوت قدرت‌طلبی سبب می‌شود تا همه چیز برای تأمین آن محک خورده و مورد قبول یا رد قرار گیرد. اینجا اگر برای مردم قانون به نفع بود آن‌ را می‌ستایند، ولی اگر مردم نظر دیگری داشتند و قانون مانع بود باید مردم را با چوب پوپولیست‌گرایی زد و قانون را با بهانه‌گیری شکست. اساس دنیاطلبی و وابستگی است که این نگاه دوگانه را مجاز می‌کند که صد تأسف این امر گریبانگیر برخی از افراد صاحب منصب و جریانات سیاسی شد.
زارع‌فومنی: اینکه برخی به دنبال منافع شخصی، جریانی و گروهی هستند، یک موضوع طبیعی است، بالاخره برخی از جریان‌ها به دنبال حاکمیت هستند. ما یک میثاق ملی به نام قانون اساسی داریم، وقتی قانون اساسی به ما اجازه اعتراض می‌دهد و قوانینی را برای ابراز اعتراضات در نظر گرفته، طبعاً ما باید تابع قانون باشیم، وقتی قانون اساسی را پذیرفتیم، باید همه بندهای آن را نیز بپذیریم. بعضی‌ها وقتی به نفع‌شان بشود و وقتی قدرت دارند آرا خوب بوده و همین که آن آرا و نظر مردم و قانون به نفع دیگری باشد بلافاصله موضع‌گیری کرده و علیه قانون صحبت می‌کنند. من معتقدم دشمن در این جریان‌ها نفوذ کرده و به دنبال ایجاد انحراف است. چه آن افرادی که با انقلاب‌های رنگی این اهداف را دنبال کردند و چه کسانی که با انحراف و... اینکه قانون را فصل الخطاب بدانند، قبول ندارند و اینها کسانی نیستند که از این نظام و انقلاب دفاع کنند. مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند، هرکس به انقلاب و راه امام(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب پایبند باشد مردم از او دفاع کرده‌اند.
 
*دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران از توطئه و دشمنی دست برنخواهند داشت؛ در چنین حالتی وظیفه جریان‌ها و گروه‌ها و اقشار مختلف مردم چیست؟
زاکانی: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به یک دهه آمریکایی‌ها با جنگ سخت در قالب نفوذ در ارکان مسئولیت‌ها، شورش‌های داخلی، حمله مستقیم در طبس، کودتا، جنگ تحمیلی نتیجه‌ای نگرفتند و از سال ۶۷ با اعلام جنگ نرم، اعتقادات و ارکان نظام را نشانه رفتند و در دهه 70 با الگوی هانتینگتون جنگ بین مسئولان انتخابی و انتصابی را دنبال کردند، در دهه 80 در ایام فتنه با شیوه جین‌شارپ به دنبال شکستن صفوف متحد ملت و رو در رو قرار دادن مردم همه چیز را تمام شده می‌دانستند که با حضور مردم در ۹ دی سال ۸۸ همه آرزوهای باطل ضد انقلاب رنگ باخت و پس از آن ایام هم با جنگ اقتصادی و تحریم به دنبال انتقام از ملت ایران بودند و سپس با تشدید نفوذ در ارکان کشور و ایجاد زمینه فعال کردن گسل‌های مختلف و تحمیل فرسایش سرمایه‌های اجتماعی نظام اسلامی به دنبال واژگونی این کانون الهام‌بخش در منطقه و جهان بودند و با پیوست التهاب‌آفرینی منطقه‌ای در کشورهای پیرامونی و تسری آن به ایران آرزوها و خیال‌های بزرگی را علیه اسلام و مسلمانان به ویژه مردم ایران پیگیری می‌کردند که همه توطئه‌ها با هدایت‌های امامین انقلاب اسلامی و حضور آگاهانه و مجاهدت مردم نقش برآب شد و امروز دست برتر از آن ملت‌های مسلمان به ویژه مردم عزیز ایران است؛ لذا نباید از مکر دشمن غافل شد و با تعمیق معرفت و ایمان، بسط بصیرت و هوشیاری، استحکام بافت درونی جامعه و خودکفایی و استقلال در همه ابعاد آن و ارتقای آمادگی‌های دفاعی مانع از توطئه‌های جدید شد، یا این توطئه‌ها را به فرصت برای انقلاب مبدل کرد.
زارع‌فومنی: متأسفانه برخی از انقلابیون و مسئولان هم به این قضایا توجه ندارند، الآن فضای مجازی، رسانه‌ها، ماهواره‌ها و شبکه‌های ضد انقلاب به شدت در حال تخریب این انقلاب و نظام بوده و افراد معاند از آنها دفاع می‌کنند؛ مسئولان باید آگاه باشند. همان‌طور که مردم ما دشمن را خوب شناختند، آنها هم باید دشمن را خوب بشناسند و بصیرت پیدا کنند. در ایام فتنه خیلی‌ها بصیرت داشتند و بسیاری هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب، رفوزه شدند. امروز ما باید برای مقابله با حربه‌های دشمنان، دشمن‌شناسی را تمرین کنیم و در برابر آن توطئه‌ها پادزهری را بیابیم و در برابر این توطئه‌ها با جلب رضایت مردم و ارائه عملکرد مناسب، مردم را راضی نگه داریم؛ چرا که دشمنان با توطئه‌ها و جریان‌سازی‌های غلط می‌کوشند نظام را به انحراف بکشند و مردم را ناراضی کنند. باید بدانیم این انقلاب با درایت رهبری و کسانی که می‌توانند به این نظام کمک کنند، مطمئناً به اهدافش می‌رسد. به نظر من 9 دی الگوی خوبی برای دفاع از نظام و انقلاب بود؛ ما باید سعی کنیم اختلافات را کنار بگذاریم، وحدت داشته باشیم و یکدیگر را تخریب نکنیم و تریبون دشمنان نشویم. تا می‌توانیم باید دست دشمنان را با تحول در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کوتاه کنیم. ما باید دشمن‌شناسی و بصیرت‌افزایی را به دشمنان بیاموزیم. 
 
* الگوی مردمی 9 دی برای دفاع از انقلاب و اسلام، چگونه می‌تواند مردم را وارد نقش‌آفرینی در دیگر عرصه‌های مورد نیاز کشور کند؟
زاکانی: نقش مردم از ابتدای انقلاب تاکنون بی‌بدیل و فوق تصور بوده است. حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب با هدایتگری، انگیزه‌بخشی و به میدان آوردن این ظرفیت الهی توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند و تا کنون آن را حفظ کرده‌اند. توان مردم بر هر کار به ظاهر نشدنی غلبه می‌کند؛ لذا باید این ظرفیت عظیم را در قالب مردم‌سالاری دینی نهادینه کرد تا هم اراده و خواست ملت متجلی شود و هم توان مردم در همه عرصه‌ها به ظهور برسد تا شاهد استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت معنوی و مادی ایران شویم و از این وضعیت نابسامان که با امید به دشمن یا دامن زدن به سودجویی‌های شخصی و گروهی ایجاد شده است عبور کرده و با تکیه به اسلام ناب محمدی، تدابیر والای رهبری و پتانسیل بالای مردمی در بستر ظرفیت‌های بیکران ایران اسلامی تلاش و مجاهدت کنیم تا جامعه اسلامی الگو و نمونه را که در آن رفاه مادی مردم در کنار رشد معنوی آنها مهیا می‌شود، بسازیم.
 
ارسال نظرات