در سندی از ساواک آمده است: « محترماً به استحضار می‌رساند: در جریان برگزاری کنفرانس سه‌جانبه اخیر، سرویس اسرائیل پیشنهادی مبنی بر یک همکاری دوجانبه بین سرویس‌های ایران و اسرائیل علیه فلسطینی‌ها ارائه نمود که با کسب اجازه از تیمسار ریاست معظم ساواک در جلسه‌ای با شرکت نمایندگان سرویس اسرائیل و مدیرکل اداره هشتم و معاون اداره کل سوم و همراهان آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»
کد خبر: ۸۹۶۷۱۱۷
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
 
 
 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از مشرق نیوز،   روابط همه‌جانبه رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی در طول زمان منجر به حمایت و تأمین بی‌دریغ آنها نسبت به یکدیگر می‌شد. هر دو رژیم مراوده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی متعددی با یکدیگر داشتند. از آنجایی که ساواک تعالیم خود را در دهه چهل مرهون سرویس جاسوسی و امنیتی رژیم صهیونیستی یعنی موساد بود و به نوعی دست‌پروده موساد محسوب می‌شد، در سال‌های آتی همکاری‌های این دو نهاد امنیتی و جاسوسی گسترش بیشتری یافت.

 
به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در سال 1353 موساد و ساواک عملیات مشترک ویژه‌ای را علیه مقاومت فلسطین آغاز کرده و با تعلیم نیروهای مخصوص مقابله با فلسطینی‌ها درصدد نفوذ در گروه‌های چریکی فلسطینی و ضربه زدن به مبارزان فلسطینی برمی‌آیند. در دو گزارش سرّی درباره نحوه تعامل بین موساد و ساواک در این زمینه آمده است:
 
« گزارش شماره یک
 
محترماً به استحضار می‌رساند: در جریان برگزاری کنفرانس سه‌جانبه اخیر، سرویس اسرائیل پیشنهادی مبنی بر یک همکاری دوجانبه بین سرویس‌های ایران و اسرائیل علیه فلسطینی‌ها ارائه نمود که با کسب اجازه از تیمسار ریاست معظم ساواک در جلسه‌ای با شرکت نمایندگان سرویس اسرائیل و مدیرکل اداره هشتم و معاون اداره کل سوم و همراهان آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نماینده سرویس اسرائیل نظرات و پیشنهادات خود را به شرح زیر اعلام داشت:
 
اطلاعات و تجارب حاصله نشان داده است که لبنان و سوریه از یک طرف و عراق از طرف دیگر به صورت پایگاه‌های اصلی فعالیت‌های فلسطینی‌ها علیه کشورهای هدف درآمده است. با وقوع تحولات اخیر خاورمیانه و پشتیبانی بی‌دریغ شوروی از عراق و فلسطین، بدون تردید عراق یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های فلسطینی‌ها در مورد آموزش، طرح‌ریزی، رخنه در خلیج فارس و گروه‌های افراطی ایران و اسرائیل و غیره خواهد شد. روابط مصر و شوروی رو به تیرگی است و اگر صلح بین مصر و اسرائیل عملی شود بدون شک مصر دیگر نمی‌تواند از فلسطینی‌ها حمایت کند، در حالیکه شوروی‌ها نه تنها حمایت خود را از فلسطینی‌ها دریغ نخواهند نمود بلکه به احتمال قوی عراق را به صورت یک پایگاه قوی در خواهند اورد که فعالیت‌های فلسطینی‌ها و عراقی‌ها علیه خلیج فارس و ایران در آنجا متمرکز خواهد بود.
 
 با توجه خاصی که دولت عراق به ادامه فعالیت‌های فلسطینی‌ها به صورت رخنه در کشورهای ساحل خلیج فارس و یا به صورت حمایت ایدئولوژیکی و مادی از گروه‌های افراطی چپ معمول می‌دارد این ضرورت احساس می‌شود که با ایرانیان تعلیم دیده و یا در حال تعلیم در اردوگاه‌های آموزشی فلسطینی که مجدداً به داخل ایران رخنه داده می‌شوند، و یا ایرانیانی که علیه منافع و مؤسسات ایران در خارج از کشور به ویژه اروپا به کار برده می‌شوند توجه خاصی مبذول گردد. رخنه در سازمان‌ها، ستادها، اردوگاه‌های آموزشی فلسطینی و غیره و سپس مطلع شدن از اقدامات مورد نظر آن‌ها قبل از حصول امکان به مبادرت به آن‌ها باید هدف اصلی قرار گیرد.
 
بنابراین پیشنهاد می‌نمائیم با استفاده از تجارب ما،  که به سهولت آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت، در چهارچوب یک عملیات مشترک ستادی، رخنه به درون سازمان‌های مختلف فلسطینی را مورد مطالعه قرار داده و سپس در صحنه به وسیله سرویس ایران هدایت و اجرا گردد و از نایج حاصله هر دو سرویس بهره‌مند شوند. لذا به منظور تبادل اطلاعات و در اختیار گذاردن تجارب خود و نیز ایجاد یک زمینه فکری مشترک پیشنهاد می‌نمائیم:
 
1.چند نفر از سرویس ایران به اسرائیل اعزام گردند تا زیر نظر متخصصین ما سازمان‌ها و انواع فعالیت‌ها و شگرد کار فلسطینی‌ها را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار دهند.
2.همزمان با برگزاری سمینار آتی یک نفر از متخصصین ما به ایران اعزام خواهد شد تا نتیجه بررسی‌ها و نیز تجارب سرویس ایران در زمینه‌های فوق‌الذکر مجدداً مورد تبادل نظر قرار گرفته و طرح‌های لازم برای اجرا تهیه و تقدیم گردد.
 
مراتب در همان روز به عرض تیمسار ریاست معظم ساواک رسید با پیشنهاد سرویس اسرائیل بطور اصولی شفاهاً موافقت فرمودند و مقرر گردید در مورد جزئیات کار و انتخاب کارمندان واجد شرایط و تاریخ اعزام آن‌ها در تهران بررسی گردد.
 
اینک در صورت تصویب اجازه فرمائید: نسبت به بررسی موضوع فوق و انتخاب کارمندان واجد شرایط و تعیین تاریخ اعزام آن‌ها اقدام گردد. منوط به رأی عالیست.ط»
 
 
 
« گزارش شماره دو
 
محترماً به استحضار عالی می‌رساند:
 
در ملاقاتی که در ساعت 08:30 روز 16 / 2 / 53 با نماینده سرویس بهار در ساختمان " [نامفهوم] " به عمل آمد نامبرده توضیحات بیشتری درباره شرکت چند نفر از کارمندان متخصص واجد شرایط در یک دوره کوتاه آموزشی و بررسی در مورد فعالیت‌ها و سازمان‌های چریک‌ها فلسطینی، در چهارچوب همکاری دوجانبه بر اساس پیشنهاد سرویس مزبور را در اختیار گذارد که ذیلاً به عرض می‌رساند.
 
در اجرای اوامر قبلاً از نماینده بهار خواسته شده بود نسبت به امکان اعزام متخصص سرویس مزبور به ایران و برگزاری دوره آموزشی در تهران که طبعاً تعداد بیشتری از کارمندان ادارت کل عملیاتی مختلف می‌توانستند در آن شرکت جویند، بررسی و نظریه سرویس خود را اعلام دارد. اینک سرویس مزبور وسیله نماینده خود پیشنهاد می‌نماید که به دلائل زیر دوره آموزش مزبور در کشور آن‌ها برگزار گردد:
 
1. مطالب متنوع مربوط به فعالیت‌ها و سازمان‌های چریکی فلسطین از قبیل تاریخچه فلسطین، تاریخچه نهضت‌های مقاومت فلسطین، عملیات چریکی فلسطینی‌ها، عملیات ضدچریکی اسرائیلی‌ها، نقش کشورهای عرب، نقش ابرقدرت‌ها، تأثیر تحولات اخیر خاورمیانه در فعالیت‌های فلسطینی‌ها در خلیج فارس، تجارب عملیاتی و غیره در چند اداره سرویس بهار متمرکز است که بحث درباره هر یک بایستی به وسیله‌ متخصص مربوطه انجام شود و بدین ترتیب اعزام چندین نفر متخصص به ایران عملی نیست.
2. ملاقات و مصاحبه با متخصصین مزبور از طرف افراد شرکت‌کننده در دوره سهل‌تر و عملی‌تر است و این امر به توجیه بیشتر مطالب مورد بررسی کمک خواهد نمود.
3. نمایش فیلم‌های مختلف، ارائه مدارک و پرونده‌ها به شرکت‌کنندگان که جزو برنامه آنان در دوره آموزشی است، چنانچه محل برگزاری دوره در کشور اسرائیل باشد، بسیار عملی نبوده و اشکالات حفاظتی هم به وجود نخواهد آورد.
4. بازدید از بعضی نقاط عرب‌نشین و ملاقات با فرماند‌هان محلی به منظور آشنا شدن به جنبه‌های عمل موضوع نیز جزو برنامه پیش‌بینی شده است.
 
بدین ترتیب پیشنهاد می‌کنم که موارد زیر مورد تصویب قرار گیرد
 
1. محل تشکیل دوره آموزشی . کشور اسرائیل
2. مدت دوره آموزشی . 7 _ 10 روز
3. تعداد شرکت کنندگان حداقل 5 نفر (چنانچه یکی دو نفر هم به تعداد مزبور اضافه شود مانعی نخواهد داشت .)
4. هزینه مسافرت و اقامت بر طبق روش معموله (هزینه بلیط هواپیما با سرویس ایران و هزینه اقامت در محل بر عهده سرویس بهار)
5. تاریخ تقریب شروع دوره اوائل ماه ژوئن 1974 (نیمه اول خرداد 1353) مراتب جهت استحضار و صدور هرگونه اوامر مقتضی معروض می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. ربیعی»
 
 
 
 
 
ارسال نظرات