با مشارکت کتابخانه‌های عمومی کردستان و موسسه شهرستان ادب معاصر.

برگزاری نشست کتاب‌خوان شعر در سنندج

با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان و موسسه شهرستان ادب معاصر پانزدهمین نشست کتاب‌خوان شعر کشور در سنندج برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۷۰۹۸
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
به گزارش خبرگزاریبسیج از کردستان، در نشست کتاب‌خوان شعر که با حضور دبیر سلسله نشست‌ها به اشتراک‌گذاری کتاب‌های شعر در کشور و جمعی از شاعران، نویسندگان و خبرنگاران استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی فضای معرفی کتاب خوب به ویژه در حوزه شعر را فراهم کرده است و باید از این امکان برای توجه به کتاب استفاده شود.

اسماعیل احمدی گفت: ترویج کتاب و مطالعه یکی از برنامه‌های آرمانی نهاد کتابخانه‌های عمومی است و در این راستا معرفی کتاب پدیدآورندگان آثار اقدام خوبی است.

وی بیان کرد: مردم ما به دلایل مختلف کتاب خوب را نمی‌شناسند، امیدواریم این نشست‌ها بتواند گشایش و فتح البابی در این خصوص باشد.

احمدی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دو سال است برگزاری چنین نشست‌هایی را در استان‌های مختلف آغاز کرده است، عنوان کرد: این نهاد با برگزاری این نشست‌ها فضای معرفی کتاب خوب به ویژه در حوزه شعر را فراهم کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با تأکید بر لزوم حمایت از برنامه‌های فرهنگی اضافه کرد: میل فزاینده‌ای به شعر در کشور و به ویژه در استان فرهنگی کردستان وجود دارد و مردم استان دل‌بستگی و علاقه بیشتری به این حوزه دارند.

احمدی بیان کرد: امیدواریم برگزاری این نشست تداوم یابد و در نشست‌های دیگر شاهد حضور دیگر شاعران و نویسندگان استان باشیم.

میلاد عرفان پور در سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های شعر در سنندج اظهار کرد: یکی از معضلاتی که همواره شاعران و علاقه‌مندان به مطالعه شعر در کشور با آن مواجه هستند عدم‌تشخیص سره از ناسره است و اینکه نمی‌دانند چه کتابی ارزش خواندن دارد.

دبیر سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های شعر در کشور گفت: سالانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب شعر در کشور منتشر می‌شود که بیش از یک هزار عنوان را کتاب‌های بی‌کیفیت تشکیل می‌دهد.

وی بابیان اینکه باید چهره‌های ادبی و اهل شعر هر منطقه به آحاد مردم شناسانده شوند، افزود: برگزاری این سلسله نشست‌ها فرصت مناسبی است که از زبان فرهیختگان و اهل شعر مناطق مختلف، کتاب‌ها و آثار پیرامون شعر معرفی شوند.

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب در ادامه به برگزاری سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌های شعر در کشور اشاره کرد و گفت: سلسله نشست‌های کتاب‌خوان شعر از ابتدای سال ۹۵ در سطح کشور آغاز شد و تاکنون ۱۵ نشست برگزارشده است.

محمدرضا کلهر نویسنده و شاعر سنندجی در ادامه با معرفی کتاب با ما نیستیم به نویسندگی محسن ترقی اظهار کرد: کتاب رسانه گرم است و احتیاجی به تبلیغ ندارد، اما ای‌کاش می‌توانستیم آثار فاخر و بسیار زیبا قشر کتاب‌خوان را با تیراژ وسیع چاپ می‌کردیم.

وی بابیان اینکه هنر کرد‌ها شعر است، اما مخاطب ندارد، گفت: متأسفانه آسیب‌های به حاشیه رفتن کتاب زیاد است.

این نویسنده و شاعر سنندجی خاطرنشان کرد: هیچ اثری در هیچ نقطه‌ای از دنیا کامل نیست، اما کتاب «با ما نیستند» نشان می‌دهد که رو به تکامل می‌رود و در نوشتن این کتاب از تکنیک‌های متناقص‌نما در اشعار استفاده شده است.

کلهر بابیان اینکه شعر ترقی در مقابل فضای شعر امروز ایران است، افزود: شعر تصویری در واژه‌ها، نوعی رابطه دیداری با شعر را بر می‌تابد چراکه شکل نوشتاری آن در خواندن مخاطب مهم است.

کامبیز کریمی نویسنده و شاعر سنندجی در ادامه با معرفی کتاب «کسی از شنبه‌هایمان عکس نمی‌گیرد» با نویسندگی ناهید عرجونی اظهار داشت: کسی که به زبانی غیر از زبان مادری تولید متن می‌کند، امکان موفقیت پایینی دارد.

وی بابیان اینکه اگر ترجمه متن به زبان غیر از زبان مادری باشد آسیب جدی به متن وارد می‌کند، گفت: همواره اندیشیدن و تفکر کردن به زبانی است که با آن متولد و در کوچه و پس کوچه‌ها بزرگ شده‌ایم.

این نویسنده و شاعر سنندجی تصریح کرد: شعرای کُرد در زمان‌های بسیار دور یا یک‌بار یا حداقل در قالب یک غزل به زبان مادری شعر نوشته‌اند و بقیه اشعار را به زبان غیر مادری سروده‌اند.

محسن ترقی نویسنده و شاعر سنندجی در ادامه با معرفی کتاب «آن حلزون محزون» با نویسندگی محمدرضا کلهر بابیان اینکه به دنبال پول و ثروت در نوشتن کتاب نیستیم، اظهار داشت: امیدواریم که کتاب و کتاب‌خوانی تنها مختص پشت ویترین‌ها نباشد چراکه ما به دنبال سرایت اندیشه، فکر و هنر به جامعه هستیم.

وی گفت: کتاب «آن حلزون محزون» منشور چندوجهی و بازتابی راست از شرایط موجود جامعه است.

بهنام زارعی در ادامه با معرفی کتاب «هناره» با نویسندگی فردین حق مینا اظهار کرد: اگر ادبیات کودک را به درستی اشاعه بدهیم، می‌توانیم در این راستا تولیدات بالایی داشته باشیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه ادبیات به تفنن و کار پاره وقت تبدیل شده است، گفت: ادبیات کودک مؤلفه‌هایی دارد که می‌تواند تأثیرگذار باشد و باید موسیقی در آن‌ها گنجانده شود.

این نویسنده و شاعر سنندجی تصریح کرد: باید محتوا کتاب کودک ریشه در ادبیات فرهنگی داشته باشد.

وی گفت: باید عشق آموزی، کار گروهی و به کار گرفتن قدرت تفکر کودکان از آموزه‌های موجود در کتاب‌های کودک باشد.

زارعی به روند نزولی کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: نباید در تألیف همچنین کتاب‌هایی نفرت پراکنی و جبهه‌گیری بیان شود چرا که می‌تواند تأثیر مخربی بر کودکان داشته باشد.

محمد عزیزی نویسنده و شاعر سنندجی در ادامه با معرفی کتاب «با تنهایت حرف بزن» با نویسندگی ناهید حسین پناهی بابیان اینکه در روز دو دقیقه سرانه مطالعه کتاب نداریم، اظهار داشت: شعر انسان را وادار به خیال‌پردازی می‌کند.

وی اضافه کرد: در کتاب با «تنهایت حرف بزن» کمتر اشکال وجود دارد و می‌توان به عنوان اثر هنری به آن نگاه کرد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار