در جلسه شورای مرکزی بسیج اساتید دانشگاه تهران مطرح شد؛

بسیج اساتید دانشگاه تهران، باید پیشتاز اندیشکده های راهبردی باشد

جلسه شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه تهران با حضور ریاست سازمان بسیج اساتید و با محوریت ارزیابی ظرفیت های موجود در دانشگاه تهران و بدنه اساتید متعهد و انقلابی این دانشگاه در راستای تأسیس اندیشکده های راهبردی مسئله محور، برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۶۷۰۱۲
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

به گزارش  سرویس  بسیج اساتید کشور خبرگزاری بسیج، جلسه شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه تهران با حضور ریاست سازمان بسیج اساتید و با محوریت ارزیابی ظرفیت های موجود در دانشگاه تهران و بدنه اساتید متعهد و انقلابی این دانشگاه در راستای تأسیس اندیشکده های راهبردی مسئله محور، برگزار شد.

در این جلسه دکتر یزدان پناه مسوول کانون بسیج دانشگاه تهران ضمن خوشامدگویی به ارائه گزارشی از روند فعالیت های بسیج اساتید در دانشگاه تهران و دیگر موضوعات جاری مهم در این دانشگاه پرداخت.

در ادامه، دکتر زارعی با تأکید بر نگاه تحوّلی در دوران جدید فعالیت سازمان بسیج اساتید کشور و ضرورت تشریح و تبیین این نگاه در بدنه اساتید بسیجی در دانشگاه ها، گفت: نقش و جایگاه بسیج اساتید در دوره جدید باید به نقشی راهبردی و اثرگذار تبدیل شود. همه ما مصمم هستیم تا بسیج اساتید از اقدامات حاشیه ای و اصطلاحاً «فوق برنامه» که تاکنون به آن دچار بوده است، بیرون آمده و در متن اصلی فضای علمی و دانشگاهی کشور حضور جدّی و فعال یابد.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی عظیم و متخصصان رشته های گوناگون در شبکه چندهزارنفری بسیج اساتید در کشور، اظهار داشت: حل مسائل کشور و مشکلات بر زمین مانده، نیازمند ارائه راهکارهای عملیاتی و راهبردی است که این مهم جزء از راه ارتباط وثیق بدنه دانشگاهی و متخصص کشور با دستگاه های مسوول و مجری در کشور، محقق نخواهد شد.

وی با تأکید بر این مسئله افزود: سازمان کار جدید در بسیج اساتید کشور، متناظر با این نگاه و رویکرد که آن را «نگاه حل المسائلی» می نامیم، درنظرگرفته شده است. در این سازمان کار، دو عنصر تحوّل و اثربخشی به عنوان مبنای هر فعالیت به شمار آید. اندیشکده های راهبردی اقلیم محور در سطح استانی و اندیشکده های راهبردی موضوع محور در سطح ملّی دو ابزار پیش روی بسیج اساتید در دوره جدید و متناظر با نگاه تحول گرا و اثربخش است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور فعالیت اندیشکده های راهبردی به عنوان بازوی محرک و موثر فعالیت های کانون های بسیج اساتید در دانشگاه های سراسر کشور دانسته و عنوان کرد: این اندیشکده ها قرار نیست بوروکراسی جدید را به بسیج اساتید تحمیل کند، بلکه قرار است محملی باشد تا شکاف بین نظر و عمل که بیماری مسرّی در جزء جزء ساختار مدیریتی و برنامه ریزی کشور است، از طریق پیوند اساتید و نخبگان دانشگاهی با جامعه و مسائل زندگی مردم، مرتفع شود.

در پایان گزارشی توسط دکترعربیون از روند فعالیت حلقه علمی کارآفرینی در کانون بسیج اساتید دانشگاه تهران که خود واجد ظرفیت چند اندیشکده راهبردی مسئله محور است، ارائه گردید. لازم به توضیح است این حلقه به عنوان یکی از حلقه های موفق علمی بسیج اساتید به شمار آمده که در بنیاد ملّی نخبگان نیز ثبت گردیده است. براین اساس، و مطابق با نگاه جدید و تحوّلی در سازمان بسیج اساتید کشور، پیشنهاد تأسیس «اندیشکده راهبردی مدیریت بحران» در کانون بسیج اساتید دانشگاه تهران مطرح و مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین تأسیس و راه اندازی اندیشکده­های راهبردی با موضوعاتی چون علوم و فنون نوین، محیط زیست، تحول و پیشرفت، شهر هوشمند، سیاستگذاری و توسعه کارآفرینی، انرژی های تجدیدپذیر و محرومیت زدایی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تدارک ارزیابی علمی آن به معاونت پژوهشی سازمان مرکزی بسیج اساتید کشور محوّل گردید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار