آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج ابلاغ و نحوه پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویان اعلام شد.
کد خبر: ۸۹۶۶۹۵۵
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیین­‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان سال جاری برای حسن اجرای موضوع فعالیت ذیل برنامه 1803008008 از ردیف 1- 109500 قانون بودجه سال 1396 کل کشور تنظیم و در جلسه مهرماه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد.

آیین‌نامه اجرایی پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن کریم از سوی کمیسیون تبلیغ و ترویج ابلاغ شد که نحوه پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویان را به شرح ذیل است؛

کمک هزینه شهریه ثابت و متغیر تحصیل حافظان و قاریان قرآن درهر نیمسال به مشمولان زیر در حدود امتیازات تخصیص یافته سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، حداکثر به میزان درصد مندرج در هر ردیف پرداخت می شود.

 

ردیف مشمولان شهریه ثابت   شهریه متغبر
1 دارندگان مدرک تخصصی درجه یک استادان حفظ قرآن،استاد تعلیم قرائت قرآن و استاد قرائت قرآن 100 درصد   100 درصد
2 دارندگان مدرک تخصصی درجه دو حافظ ممتاز،قاری ممتاز و مدرس قرائت قرآن و دارندگان رتبه اول تا سوم مسابقات بین المللی حفظ کل و قرائت قرآن مورد تایید ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور 100 درصد   90 درصد

3

دارندگان مدرک تخصصی درجه سه حافظان کل قرآن ،قاریان برگزیده و معلم قرائت قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه 100 درصد   80 درصد
4 دارندگان مدرک تخصصی درجه چهار حافظ بیست جزء و قاری قرآن 70 درصد  

50 درصد

 

سایر گواهی‌های مؤید حفظ و قرائت قرآن دستگاه های دولتی و عمومی و نهادهای مردمی اعم از داخلی و خارجی،در این خصوص لازم به انتشار است.

مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم با امضای مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس مصوبه جلسه ٥٧٣ مورخ 18 آذر 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی شورای ارزیابی حافظان قرآن اعطا می‌شود.

گواهی‌نامه قرائت و تدریس قرآن با امضای مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی قرآن صدا و سیما بر اساس مصوبه جلسه نهم مورخ 7 اسفند 1389 شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن اعطا می‌شود.

ذکر دارندگان مارک تخصصی حفظ و قرائت در کنار دارندگان رتبه مسابقات در این آئین‌نامه به منزله برابری این مدرج با یکدیگر نیست.

٢ - حافظان کل قرآن استفاده کننده از مزایای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به شرط تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به ردیف سوم جدول بندی یک الحاق می‌شوند.

٣- دارندگان مدرک تخصصی درجه پنج حافظ 10 جز قرآن و نفرات اول تا سوم مسابقات استانی حفظ کل و قرائت قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه مشروط به تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،به جدول بندی یک (به عنوان ردیف پنج) اضافه شده و از ٥ درصد تخفیف از سوی دانشگاه‌ها و ١٠ درصد پرداخت کمک هزینه شهریه ثابت و متغیر از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه بهره‌مند می‌شوید.

٤- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند به ترتیب به مسمولان ردیف های جدول از ٢٥ ،٢٠،١٥،١٠،٥دردص تخفیف در شهریه ثابت و متغیر ارائه دهند و مبلغ نهایی را به سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کنند.

٥- شرط پرداخت کمک هزینه شهریه در نمیسال احراز حداقل معدل ١٦ است. کمک هزینه در ابتدای هر نمیسال پرداخت می‌شود.

٦- سقف پرداخت کمک هزینه شهریه به مشمولان ،به ازای هر نمیسال در مقطع دکتری ٨٤ میلیون ریال و در مقطع کارشناسی ارشد ٢٢ میلیون رسال و در مقطع کارشناسی و کاردانی ١٦ میلیون ریال خواهد بود. به ازای هر ١ نمره معدل بالاتر از ١٦ ،١٠ درصد به این سقف افزوده خواهد شد.

٧- حافظان و قاریانی که در سال تحصیلی ٩٤-٩٥ از مزایای تحصیل رایگان حافظان کل و قاریان ممتاز کشوری مصوب جلسه ٢٠ مورخ 4 آبان 1392 شورای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کرده‌اند از احراز شرایط جدید آئین‌نامه مستثنا بوده و تا پایان دوران تحصیلی همان مقطع طبق آئین‌نامه قبلی مشمول مزایای تحصیل رایگان می‌شوند.

٨- با توجه به لزوم اجرای پروژه برای تحصیل در دوره دکتری پژوهش محور برای یک سازمان یا نهاد،پرداخت کمک هزینه شهریه به ایشان از موضوع این آئین نامه خارج است.

٩- مشمولان این آئین‌نامه نمی‌توانند به طور همزمان در یک نیمسال تحصیلی از مزایای پرداخت شهریه دانشجویی به ایثارگران مشمولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور یا مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) برخوردار شوند.

١٠- مفاد این آئین نامه شامل دانشجویان تبدیل از خارج به داخل در صورت انتقال به دانشگاه دولتی نمی شوند.

ماده ٢- ضوابط پرداخت کمک هزینه شهریه

١-اعتبارات موضوع این فعالیت برای پرداخت شهریه ثابت و متغیر حافظان و قاریان واجد شرایط برای تحصیل درنمیسال اول و دوم سالهای تحصیلی ٩٥-٩٦ و ٩٦-٩٧دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور هزینه می شود و سقف آن برای شهریه معوقه سایر سنوات ممنوع است.

٢-دانشجویان راسا نسبت به پرداخت شهریه به دانشگاه اقدام کرده و پس از ارائه اسناد مثبته  به سازمان اوقاف و امور خیریه،کمک هزینه شهریه دانشجویی خود را پس از تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منشور دریافت می کنند.

٣-هنگام اعلام معدل نمیسال ،اگر معدل اعلامی کمتر از ١٦ باشد ،مبلغ شهریه پرداختی آن نیمسال از نمیسال های بعدی کسر خواهد شد.در غیر این صورت به ازای هر یک صدم معدل بالاتر از ١٦ یک دهم درصد به سقف درصد پرداخت کمک هزینه شهریه متغیر افزوده خواهد شد. به اعتبار دیگر درصد تخفیف افزوده به سقف درصد پرداخت کمک هزینه شهریه متغیر از ١٠ برابر کردن معدل بیش از ١٦ به دست می آید.

٤- تعداد نمیسال های پرداخت کمک هزینه شهریه متناسب با آیین نامه های آموزشی در مقاطع تحصیلی کاردانی چهار نمیسال تحصیلی،کارشناسی هشت نمیسال تحصیلی ،کارشناسی ارشد چهار نمیسال تحصیلی،دکتری عمومی پزشکی دوازده نمیسال و دکتری هشت نمیسال تحصیلی است.نمیسال های مرخصی دانشجو در سقف سنوات تحصیلی وی محاصبه نمی شوند.

٥- کمک هزینه شهریه (اعم از ثابت و متغیر) در نمیسال‌های مرخصی تحصیلی با حذف ترم پرداخت نمی‌شوند.

٦- دانشجویان مشمول در هر نمیسال فقطاز مزایای یکی از مشمولین ردیف های جدول ماده یک این آئین نامه برای هر مقطع تحصیلی برخوردار می شوند.

٧-در نمیسال‌هایی که واحد پایان نامه اخذ شده اگر شهریه اعلامی بیشتر از سقف پرداخت باشد و از طرفی کمک هزینه پرداخت شده در نمیسالهای قبلی کمتر از سقف بوده باشد امکان ذخیره و پرداخت مابه التفاوت کمک هزینه نمیسال های گذشته برای نمیسال پایان نامه وجود دارد.

٨-در راستای فرهنگ سازی قرآنی در محیط آموزش عالی کشور،دانشگاه ها و مراکز آموزشی موظفند تمهیدات لازم را برای بهره گیری از خدمات آموزشی و تبلیغی ترویجی قرآنی مشولان این آئین نامه بر اساس ضوابط مصوب شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی دانشگاه ها فراهم آورند.

ماده ٣- نظارت بر اجرای آیین‌نامه

١- مسئولیت اجرای این آئین نامه بر عهده رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه است.

٢- سازمان اوقاف و امور خیریه موظف است مبالغ شهریه پرداختی به دانشجویان مشمول را در هر نمیسال تحصیلی را به همراه نام و نام خانوادگی، جنسیت، سن، مذهب، نام دانشگاه، رشته، استان و شهرستان های محل تحصیل مقطع و نمیسال تحصیلی، کد ملی دانشجو، کد گواهینامه حفظ یا قرائت، تاریخ تکمیل مدارک مثبته، در ایام هر نمیسال تحصیلی به مراجع ذیربط و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کند.

٤- مسئولیت نظارت بر اجرای این آئین نامه بر عهده دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

ماده ٤- این آئین نامه در ٤ ماده و ٢١ بند به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید. پس از ابلاغ آن کلیه ضوابط و آیین‌نامه‌های قبلی در این خصوص کان لم یکن تلقی می‌شود و اختیار هرگونه تغییر و به روز رسانی آن در سال های آتی به مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تفویض می‌شود.

 

ارسال نظرات