وقتی بانکها معوقات خود را به صورت پول نقد دریافت کنند این پول‌ها به بخش تولید تزریق شده و موجب رونق و رشد و نمو روز افزون تولید ملی و داخلی کشور می شود.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۶۸
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

خبرگزاری بسیج_گروه اقتصادی: اشاره: وقتی بانکها معوقات خود را به صورت پول نقد دریافت کنند این مطالبات به بخش تولید تزریق شده و موجب رونق و رشد و نمو روز افزون تولید ملی و داخلی کشور می شود.اما راهکار مفیدی که می تواند حجم بالایی از بدهی های بانک ها را بازگرداند توزیع اوراق خزانه اسلامی است. چنانچه در گزارش های پیشین مطلع شدیم طی سالیان اخیر با کاهش دستوری نرخ سود بانکی، منابع بسیار زیادی از بانک ها با انگیزه ورود به بخش تولید، خارج شد اما بعدها مشخص شد که این منابع خارج شده، با ارائه نرخ سودهای بانکی بالا نیز در برخی بانک ها در بخش‌های غیر مولد سرمایه گذاری شده است.

ورود بانک های دولتی به بازی سود ناعادلانه بانکی//13

بر این اساس از طرفی با توجه به اینکه کاهش نرخ سود بانکی از بانک های دولتی آغاز شد این منابع از بانک های دولتی و از جمله بانک صادرات ایران خارج و در بانکهای خصوصی و بعد ها در موسسات اعتباری و مالی غیر مجاز سرمایه گذاری شد. این در حالی است که برخی بانک ها با عدم التزام به قوانین و ضعف نظارتی، ‌با ارائه نرخ های بالا بار دیگر درصدد بر آمدند تا منابع از دست رفته را جبران کنند. در این میان بانک صادرات ایران با التزام به قوانین و تن دادن به نظارت های بانک مرکزی، ضمن رعایت نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار، گام مهمی در جهت قانون مداری برداشت و نشان داد که حاضر به از دست دادن اعتبار خود نخواهد بود.

گزارش بسیج اما حاکی از آن است که پس از آن سالها با نظارت های دقیق و موشکافانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت بانک های دولتی، خصوصی و موسسات مالی اعتباری، نتایج سوء رفتارهایی که در نظام بانکی اختلال ایجاد کرده بود تا حد قابل ملاحظه ای رفع شد. چنانچه درسهایی که مدیران بخش اقتصادی دولت و کارشناسان گرفتند این بود که باید منابع بانک‌ها در چارچوب بسیار دقیق و منظمی به سمت تولید و کار مولد جهت گیری شود.

در این صورت اگر منابع پولی و مالی در اختیار بانک‌های منضبط قرار بگیرد احتمال فساد و انحراف پولی بسیار اندک می‌شود. (گرچه اگر هر جا پول وجود داشته باشد، احتمال وجود مفسده نیز در آن نقطه وجود خواهد داشت) اما تاکید می‌شود که بانک‌ها با توجه به نظارتی که از سوی بانک مرکزی بر روی آنها اعمال می شود امکان سوء استفاده و انحراف منابع مالی را کمتر خواهند داشت.لذا اگر مطالبات و معوقات بانک ها منضبط و معتبر وصول شده و در اختیار آنها قرار بگیرد می‌توانند بسیار هدفمندتر و جهت گیری شده تر ، منابع را در اختیار تولید ملی قرار دهند.

از طرفی نیز واضح است که رشد و تقویت تولید ملی، اشتغال و کار در بین افراد جامعه ایجاد خواهد نمود. چنانچه در ازای بهبود شرایط اقتصادی، روحیه و فضای فرهنگی و روانی جامعه نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اتفاقات مثبتی در جامعه رخ خواهد داد. در غیر اینصورت نیز چنانچه دولت بدهی های خود را به بانک ها ادا نکرده و به عنوان مثال اگر منافع انتشار اوراق خزانه اسلامی در نهایت در اختیار بانک‌های طلبکار قرار نگیرد، نتایج خوبی به همراه نداشته و بانک‌ها همچنان توسط دولت در نقطه ضعف قرار خواهند گرفت.

ارسال نظرات