رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز مطرح کرد ؛

صادرات ۶۶ هزار ۶۵۰ تن میوه و تره‌بار در شش‌ماهه اول سال ۹۶ به خارج از کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: ۶۶ هزار و ۶۵۰ تن میوه و تره‌بار در شش‌ماهه اول سال ۹۶ به خارج از کشور صادر شد.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۲۸
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، سید مجید موسوی میزان صادرات اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره‌بار استان را شامل ۲۲ شرکت تولیدی و صادرکننده با صادرات شش‌ماهه اول به مقدار ۳۷۰۰ کانتینر با وزن تقریبی ۶۶، ۶۵۰ تن و ارزش ریالی ۱۵۵ میلیارد ۸۰۰ میلیون تومان عنوان نمود و گفت: ۳۱۵۰ کانتینر سبزی و صیفی شامل کاهو، کلم، کرفس، فلفل، دلمه، لوبیا سبز و ... و ۵۵۰ کانتینر میوه شامل خیار، گوجه‌فرنگی، خربزه، ملون، انگور و خرمالو که مقصد قریب به‌اتفاق محصولات به کشورهای امارات متحده عربی، عمان و قطر بوده و عمدتاً از طریق بندرهای جنوبی و کشتی‌های کانتینر بر و مقدار محدودی نیز از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد قطر صادر گردیده است.

صادرات ۶۶ هزار ۶۵۰ تن میوه و تره‌بار در شش‌ماهه اول سال ۹۶ به خارج از کشور

وی اظهار داشت پیش‌بینی می‌گردد تا پایان سال حدود ۷۰۰۰ کانتینر با وزن تقریبی ۱۲۶هزار  تن و ارزش ۳۵۲ میلیارد ۸۰۰ میلیون ریال محصولات به کشورهای هم‌جوار صادر گردد که ازنظر وزنی نسبت به سال قبل ۲% و ازنظر ریالی ۱۳% رشد خواهد داشت.

موسوی افزود: مقادیری هم از اقلام دیگر ازجمله ۲۵۸۰ اصله نهال به ارمنستان، دوازده و نیم تن سبزیجات خشک به عمان، ۴۰ کیلوگرم بذر اصلاح‌شده به قزاقستان، ۲۵ تن بستر رویشی قارچ به عراق و یک و نیم تن موسیر خشک‌شده به آمریکا در شش‌ماهه اول سال جاری صادرشده است.

 موسوی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به برنامه تشویقی صادرات سیب و بازار موجود در کشورهای افغانستان، پاکستان و هند و این موضوع که سردخانه‌های استان البرز بارانداز و محل ذخیره استان‌های مجاور می‌باشد پیش‌بینی می‌گردد که مقدار زیادی سیب نیز به کشورهای هدف صادر گردد که در آمار فوق‌الذکر قید نگردیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز تصریح کرد: در بخش محصولات دامی نیز اقلامی همچون پولت تخم‌گذار به تعداد ۳۵۰۰ قطعه به ارمنستان، ۱۴ رأس گاو به افغانستان، ۲ تن ماهی خوراکی تازه - ۲۱ تن ماهی خوراکی منجمد - ۲۰ کیلوگرم خاویار و یک و نیم تن شاه‌میگو (خرچنگ آب شیرین) به کشورهای اروپایی و یک رأس اسب به جمهوری آذربایجان صادر گردیده است.

وی مشکل عمده صادرات استان در بخش محصولات کشاورزی را بالا بودن هزینه حمل‌ونقل بیان کرد و بیان داشت: که این مشکلات امکان دسترسی صادرکنندگان استان به بازارهای هدف اروپایی و آسیای میانه و روسیه را محدود نموده است و در حمل‌ونقل زمینی هم با توجه به استفاده از ماشین‌های سردخانه دار و عدم تخصیص سوخت به کمپرسورهای خنک‌کننده هزینه حمل‌ونقل به‌شدت افزایش پیداکرده و موجب بالا رفتن قیمت تمام‌شده هزینه حمل و درنهایت میزان رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی استان را کاهش می‌دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها