کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

رشد نرخ‌دلار موجب افزایش تهاجمی قیمت تخم‌مرغ شد/ تعرفه واردات 5 درصدی سهم مرغ داران‌البرز از بازار را کاهش داد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش قیمت دلار به تناسب روی قیمت تخم مرغ اثر خواهد گذاشت اما این افزایش قیمت نباید تهاجمی صورت گرفته و از قیمت 350 به 700 تومان برسد.
کد خبر: ۸۹۶۶۵۶۷
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، کارشناس مسائل اقتصادی درباره گرانی تخم مرغ طی روزهای اخیر در بازار گفت: فصل ورود بیماری های طیور و آنفولانزا است اما اینکه صحت دارد یا خیر باید توسط دامپزشکی اعلام شود و معمولا در بحث دام و طیور با توجه به اینکه با جان انسانها سر و کار دارد مسئولین با صحت اطلاعاتی آن را مطرح می کنند. 

 رشد نرخ‌دلار موجب افزایش تهاجمی قیمت تخم‌مرغ شد/ تعرفه واردات 5 درصدی سهم مرغ داران‌البرز از بازار را کاهش داد
 
یاسر کاظمی افزود: گران شدن تخم مرغ به واسطه افزایش قیمت در نهاده های دامی یا اصطلاحا خوراک دام است چرا که 50 الی 60 درصد آن وارداتی است لذا با افزایش قیمت دلار به تناسب روی قیمت تخم مرغ اثرخواهد گذاشت اما این نسبت افزایش قیمت نباید تهاجمی صورت گرفته و از قیمت 350 به 700 تومان برسد. 
 
وی افزایش تهاجمی قیمت تخم مرغ را یک اشکال اساسی عنوان کرد و اظهار داشت: احتمال می رود رابطه بین عرضه و تقاضا در مصرف تخم مرغ به هم خورده باشد و می تواند یکی از عوامل اصلی باشد چرا که با افزایش قیمت دلار و افزایش هر کالای دیگری به تناسب آن سلیقه مصرف مردم تغییر کرده است و از قوت غالب که پیش از این برنج، نان و مرغ و ... بود به سمت کالاهای جانشین مانند تخم مرغ رفته است. 
 
کاظمی تصریح کرد: زمانیکه مصرف زیاد می شود تولید کننده استراتژی افزایش قیمت را در دستور کار قرار می دهد و وجود بیماری در این فصل با توجه به ایستایی هوا نیز ممکن بوده و کشتار مرغ ها نیز می تواند عامل افزایش قیمت تخم مرغ باشد. 
 
وی گفت: البرز به لحاظ نسبت مصرف قریب به 65 درصد مازاد مصرف دارد و اگر بر فرض مثال یک میلیون تخم مرغ داشته باشیم تولید ما یک میلیون و 650 تخم مرغ ست لذا صادرکننده تخم مرغ به شهرهای اطراف خود بوده و اولین تولید کننده تخم مرغ و مرغ تخم گذار در کشور و رتبه 18 مرغ گوشتی هستیم. 
 
کریمی افزود: واردات تخم مرغ با یک چالش مواجه است زیرا سوال اینجاست که از چه کشوری می توان وارد کرد و در حال حاضر ما صرفا می توانیم از پاکستان و ترکیه تخم مرغ وارد کنیم و دوره مصرف عامیانه آن 12 الی 15 روز و برای مصرف صنعتی تا 60 روز است و با اعلام تعرفه واردات 5 درصدی که توسط معاون اول ریاست جمهور اعلام شود واردات اتفاق می افتد اما مبادی ورودی تخم مرغ از ترکیه باید زمینی و از پاکستان زمینی و هوایی باشد لذا اپیدمی بیماری منطقه ای است و احتمال وجود بیماری در این کشورها نیز وجود دارد. 
 
کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه با اشاره به اینکه در زمینه واردات تخم مرغ باید قرنطینه انجام شود و با توجه به اینکه اثرات بیماری آن در سال های آینده مشخص می شود خطر واردات برای بخش انسانی از امحا، از بین بردن دام و افزایش قیمت ها بالاتر است خاطر نشان داشت: واردات تخم مرغ روی اقتصاد مراغ داران استان البرز 100 درصد تاثیر خواهد گذاشت چرا که سهم بازار را کوچکتر می کند چرا که مشتری عمده ما تهران است. 
ارسال نظرات
پر بیننده ها