معاون عمرانی استاندر کردستان گفت: بر اساس بررسی و مطالعات انجام شده بیش از ۳ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کردستان وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۶۶۳۶۳
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، امیر قادری در نخستین نخستین سمینار علمی با موضوع عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان‌های مقام در برابر آن، اظهار کرد: در ایران بطور متوسط سالانه دویست زلزله با بزرگای ۴ تا ۵ ریشتر اتفاق می‌افتد که بیست زلزله از مجموع این تعداد با بزرگای ۵ تا شش ریشتر قدرت دارد.

وی با اشاره به آمار وقوع زلزله در چند سده گذشته افزود: بر اساس آمار زلزله طی مدت مذکور در هر دهه شاهد دو زلزله با بزرگای ۷ ریشتر بودیم که این شرایط واقعیتی در کشور ما است.

قادری تصریح کرد: کشور ایران دارای یک دهم جمعیت دنیا است و این در حالیست که شش درصد از تلفات بلایای طبیعی دنیا در کشور ما اتقاق می‌افتد.

معاون عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: ایران روی کمربند زلزله قرار گرفته و جزء ۵ کشور بلاخیز جهان است بطوریکه آمار‌ها نشان می‌دهد در طول دو هزار و پانصد سال گذشته هر ده سال شاهد یک زلزله ویرانگر در سطح کشور بودیم.

وی خاطرنشان کرد: سی و دو درصد از مساحت و ۷۰ درصد از جمعیت و ۶۷ درصد از تولید ناخالص کشور در مناطق واقع در خطر زلزله قرار گرفتند.

مهندس قادری یادآور شد، در کشور ما بیش از ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ناکارمد و مسئاله دار وجود دارد که بدلیل تاب آوری پایین در معرض خطر زلزله قرار گرفته اند.

این مسئول گفت: در مناطق کردستان هم که با توجه به اینکه در روی گسل قرار داریم شهر‌های مختلف استان به نسبت کم و بیش تحت تاثیر این موضوع هستند و گسل از بانه شروع و با عبور از شیلر به مریوان؛ سروآباد و کامیاران می‌رسد.

قادری خاطرنشان کرد؛ سنتدج هم روی خط زلزله است و با خطرنسبی بالایی به این لحاظ قرار دارد که شهرستان سقز نیز همین شرایط را دارد.

معاون عمرانی استاندار کردستان تصریح کد: تا زمانیکه این شرایط در استان حکمفرماست باید یک تجدید نظر اساسی در ساخت و ساز‌ها داشته باشیم و همانطور که کشور‌های زلزله خیز دنیا مثل ژاپن توانسته با یک برنامه کوتاه مدت؛ میان مدت و دراز مدت موضوع را به یک مسئاله عادی تبدیل کرده است و در این راستا همه وظیفه دارند در کنار دولت و مسئولین باشند.

وی گفت: استان کردستان روی گسل‌های جوان قرار گرفته و معمولا شدت زمین لرزه‌های استان حول و حوش ۴ ریشتر است، اما نمی‌توان پیش بینی کرد که زلزله کی و با چه قدرتی رخ خواهد داد، ولی به این موضوع رسیدیم که بایستی در مدیریت زلزله یک تجدید نظر اساسی رخ دهد.

مهندس قادری یادآور شد: از مجموع ۱۲ هزار و ۶۷۲ هکتار مساحت شهر‌های استان کردستان حدود ۳ هزار و ۲۶۲ هکتار بافت‌های ناکارامد هستند که بیش از ۲۵ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهند.

قادری تصریح کرد: در بین شهر‌های استان بانه با مساحت ۴۶.۴ و سنندج با ۴۶.۱ به مراتب وضعیت بدتری از لحاظ بافت‌های فرسوده و ناکارآمد دارند.

وی همچنین گفت: در استان کردستان ۱۹۰۴ هکتار از مساحت استان مناطق حاشیه و سکونتگاه غیر رسمی داریم که به شدت تحت تاثیر زلزله قرار دارند و مردم زیادی هم زندگی می‌کنند.

مهندس قادری: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه ۵۴ مورد زلزله در استان کردستان اتفاق است که بر اساس تحلیل صورت گرفته ۱۱ مورد آن بیش از سه ریشتر قدرت داشته است و در شهرستان بانه نیز امسال تعداد ۱۴ مورد زلزله اتفاق افتاده است که فقط در چهل روز گذشته بعد از زلزله ازگله کرمانشاه هفت مورد زلزله در بانه رخ داده است که چهار مورد لین دو تا سه ریشتر و سه مورد آن بیش از ۳ ریشتر قدرت داشته است.

وی گفت: وقتی شرایط زلزله خیز بودن در کشور و استان وجود دارد باید همواره آماده بود و در این راستا با ارائه آموزش‌های منظم و مرتبط با زلزله همواره آمادگی خود را برای مقابله و مواجهه با زلزله افزایش دهیم و بتوانیم رفتار مردم را در قبال زلزله دچار تغییر کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: ارائه آمار‌های مربوط به زلزله به خاطر ترساندن مروم نیست بلکه بدلیل آگاهسازی و آماده کردن آن‌ها برای مقابله با این پدیده طبیعی است.

قادری با انتقاد شدید از کمسیون‌های ماده صد اظهار داشت: کمسیون‌های مذکور بلای ایمن سازی ساختمان‌ها هستند چرا که از محل این قانون ساختمان‌های غیر مقاوم با جریمه‌ای اندک وجهه قانونی بیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید خود مردم به فکر ایجاد بنا‌های مقاوم منطبق با اصول نظام مهندسی باشند اظهار داشت: باید طوری آگاه سازی و فرهنگ سازی کرد که این موضوع تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

قادری با بیان اینکه ۸۰ درصد از مساحت کشور ایران تحت تاثیر زلزله است خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد از سکونتگاه‌های شهری و روستایی کشور تحت تاثیر زلزله هستند و بر اساس این وضعیت باید فکری اساسی کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه کنترل و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در محدوده و حریم شهر‌ها از وظایف شهرداری است و بایستی این سازمان با همکاری همه ارگان‌ها این مهم را به درستی انجام دهد.

معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به این موضوع که ساختمان هر کسی به منزله دارایی او است گفت: کمسیون ماده ۱۰۰ در سطح کشور با اعمال جریمه‌ای اندک خانه‌هایی را که غیر اصولی ساخته شدند تایید می‌کند و در واقع این کار درستی نیست و بایستی با وضع قوانین جدید در این زمینه تجدید نظر شود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات