حرم مطهر امام رضا (ع) با اجرای طرحی برای مادران و فرزندان خردسال که برای زیارت آمده اند، کالسکه و کریر با ارائه کارت شناساسی می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۶۵۸۸۱
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام علی گودرزی مشاور اجرایی طرح خدمات مادر و کودک در حرم مطهری رضوی درباره این طرح گفت: ایده این کار به کانون مهر مادری بازمی گردد تا در حرم مطهر رضوی فعالیتهایی در راستای راحتی مادران و کودکان انجام شود. دو گزاره اصلی از طرح کانون مهر مادری را توانستیم در حرم اجرایی کنیم. گزاره اول ارائه کالسکه و کریر در کنار ویلچر برای تکریم مادران بود. بسیاری از زائران از راه‌های دور به حرم می‌آیند و آوردن کالسکه هم برای آن‌ها مشکل است؛ بنابراین حرم کالسکه یا کریر را در اختیار زائران قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین اختصاص اتاقهای ویژه نگهداری کودکان است. کودکان اقتضائات خاصی دارند و شاید حرم نتواند اقتضائات آن‌ها را جوابگو باشد. مثلا در حرم طرحی ارائه شده برای بازی کودکان تا در زمان ورود کودکان به آن مکان تحویل داده شوند و والدین بعد از زیارت کودکان را از آن محل تحویل بگیرند. در این فضا کودکان با محتوای معارفی آشنا می‌شوند.

گودرزی افزود: همچنین در طرح اتاق «مهر مادری» مادران می‌توانند به فرزندان خود غذا و یا شیر بدهند. امکاناتی که در این مکان تعبیه شده شامل یخچال، آبسردکن، کریر، تخت تعویض پوشک کودک، اهدای پوشک رایگان و ... است؛ بنابراین زمانی که مادر با کودک به حرم مراجعه می‌کنند می‌تواند برای رفع نیازهای کودک به این محل مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: طرح اتاق «مهر مادری» که فاز دوم طرح است، هنوز اجرا نشده است. این مکان جایابی شده و تجهیزات آن هم خریداری شده، اما هنوز عملیاتی نشده است، ان شاء الله حدود دو ماه آینده تکمیل می‌شود.

گودرزی اضافه کرد: ارائه کالسکه و کریر در درب باب الجواد حرم رضوی مستقر شده و هر کس می‌تواند با ارائه کارت شناسایی معتبر وسیله دریافت کند و تا پایان شب تحویل دفتر بدهد. در صورت نداشتن کارت شناسایی ارائه کالسکه منتفی است. روز اول ارائه کالسکه، کالسکه‌ها در درب باب الجواد در لحظات اولیه تمام شد؛ بنابراین این طرح قطعا موفق خواهد بود.

وی هدف از انجام چنین طرحی را تکریم مقام مادری عنوان کرد و گفت: مادران زحمات زیادی برای فرزندان می‌کشند و آن را بیان می‌کنیم، اما در عمل تکریمی از مادران نمی‌شود و چه بهتر که این فرهنگ سازی از حرم مطهر رضوی آغاز شود.

وی با بیان اینکه به تدریج برای دیگر درب‌های حرم کالسکه و ویلچر داده می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ کالسکه تعبیه شده است. بخشی از هزینه تهیه این کالسکه‌ها مردمی و نذورات و بخش دیگر هم توسط نهادهای مردمی بوده است. به مرور زمان هر چقدر رو به جلو برویم و مردم نیاز بیشتری را احساس کنند و زیرساختهای ما هم جوابگو باشد می‌توانیم تعداد کالسکه‌ها را بیشتر کنیم. به تدریج که تعداد ویلچر‌ها بیشتر شد این کالسکه هم قابل افزایش می‌شوند.
ارسال نظرات