خبرهای داغ:
در شرع ما خلوت با نامحرم نهی شده است و انسان های متشرع در فضای حقیقی از این امر پرهیز می کنند، اما آیا در فضای مجازی نیز این امر نکوهش شده و متدینین در این فضا هم تیزبینی و دقت لازم را دارند ؟!
کد خبر: ۸۹۶۵۷۸۰
|
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،سال های گذشته وقتی می خواستیم برای یک پرسش علمی و ضروری با نامحرم صحبت کنیم حواسمان را جمع می کردیم حرف اضافه و بی موردی نزنیم مراقب بودیم ،در محیطی قرار نگیریم که نفر سوم آن شیطان باشد و از تبادل اطلاعات شخصی و خصوصی پرهیز می کردیم. اما آیا اکنون نیز این گونه هستیم؟ باید بپذیریم وضعیت فرهنگ تعامل و ارتباطات در جامعه دینی ما دچار تغییرات جدی شده است.

متاسفانه رشد منفی تعامل بین زن مرد با حذف چارچوب های دینی و شرعی و ورود افکار روشنفکر مآبانه و تفسیر غلط از میزان ونحوه آن یکی از معضلات امروز ماست که آستانه  آسیب های آن  جامعه و خانواده را نیز در برگرفته است. اگر چه استفاده از  فن آوری روز از جمله فضای مجازی امری لازم و ضروری است،  اما آیا در این زمینه به ضرورت رعایت  چارچوب های شرعی در هنگام بهره برداری از آن نیز فکر کرده ایم ایا انچه که در فضای حقیقی برای ما زشت و نازیبا ،خلاف شرع و عرف است  در اینجا نیز همان حکم را دارد.


باید بگوییم خیر، متاسفانه با آمدن این فن آوری قبح برخی موضوعات از بین رفته  است.  به عنوان مثال در شرع ما خلوت با نامحرم نهی شده است  انسان های متشرع در فضای حقیقی از این امر پرهیز می کنند اما آیا در فضای مجازی نیز این امر نکوهش شده  ومتدینین در این جا هم ملاحظه و دقت لازم را دارند ؟!

 

در شبکه تلگرام که در حال حاضر عموم مردم از آن استفاده می کنند چقدر این خلوت ها اتفاق افتاده و ما از آن غفلت کرده ایم. به راحتی در هر ساعتی از شب و روز به عناوین مختلف به گفتگو پرداختیم . قطعا گفتگو با جنس مخالف موضوع بحث نیست بلکه رعایت نشدن چارچوبی است که به راحتی از آن می گذریم خوشبینانه بگوییم گپ و گفتی علمی که در خلال آن حاشیه هایی با طعم مشکلات شخصی و خانوادگی و... نیز اضافه می شود. آیا فکر کرده ایم در این گفتگو طرح موضوعات حاشیه ایی  همان حرف های غیر ضروری است که از آن منع شده ایم.
مثالی روشن می زنیم فرض کنید پاسی از شب گذشته است مردی درب منزل شما را بزند و بگوید می خواهم دور از چشم شما با همسر یا دختر شما گفتگو کنم، آیا شما به این امر راضی می شوید! قطعا خیر. اما متاسفانه در فضای مجازی بارها و بارها این گفتگوهای دو نفره صورت گرفته است، اما شاید هیچ حساسیتی از خود نشان نداده ایم. اگر کمی فکر کنیم این همان اتفاق است با این تفاوت که اینجا بدون اعلام و اجازه خواستن صورت می گیرد. ضمن اینکه خطر نوع دوم  بیشتر است چون در فضای حقیقی  معمولا به جهت دیده شدن انسان مراقبت بیشتری دارد اما در فضای مجازی این مراقبت نیز وجود ندارد. یعنی دو نامحرم ساعت ها در خلوت به گفتگو می پردازند (البته  با حضور شیطان ) بدون آنکه شخص سومی از این گفتگو مطلع شود!

با عرض تاسف  باید گفت در این زمینه شنونده اخبار ناخوشایند نیز بوده ایم در واقع وقتی در فضای مجازی هستیم . مثل آن است که در لبه دره ایی ایستاده ایم که هر لحظه احتمال سقوط است و لحظه ایی غفلت یعنی سقوط حتمی است.

 بیاید مراقب هم باشیم

هر گاه وارد گفتگو با نامحرم شدیم اول از همه به خدا پناه ببریم و همانطور که مایل نیستیم کسی در حریم خصوصی و خانوادگی ما بدون ضوابط و چارچوب شرعی وارد شود خودمان هم از این کار پرهیز کنیم.

در گروه ها به دلیل حضور زنان از مطالب نامناسب و شوخی های سخیف پرهیز کنیم.

پروفایل خود را به آلبوم عکس شخصی و خانوادگی که باعث جلب توجه می شود تبدیل نکنیم به ویژه بانوان در این امر مراقبت بیشتری داشته باشند.

زمان و موضوع و مدت گفتگوهایمان را دقت کنیم از خود بپرسیم آیا این ارتباط لازم و ضروری است آیا زمان مناسبی را انتخاب کرده ام آیا مدت گفتگو را می توانم به حداقل برسانم تا از اطاله کلام و حرفهای غیر ضروری پرهیز کنم آیا حقوقی از همسر و فرزندان ایشان را در این گفتگو ضایع نمی کنم.

 



 آیا اساسا خدا از این گفتگو راضی است؟

اساتید و دانشجویان و شاغلین ادارات و سازمان ها بیشتر در معرض این ماجرا هستد لذا باید مراقبت بیشتری داشته باشند.                                                                                    

 و حرف آخر این که مقام معظم رهبری از وضعیت فرهنگی  کشور ابراز نگرانی می کنند حواسمان باشد ما در افزایش این نگرانی سهیم نباشیم.       

ارسال نظرات