خبرهای داغ:
نایب رئیس مجلس گفت: طرح تحول سلامت تجربه شکست‌خورده کشورهای دیگر بود که توسط وزارت بهداشت اجرا شد چرا که پس از اجرای طرح سلامت وضعیت در بیمارستان‌ها وحشتناک شده است.
کد خبر: ۸۹۶۵۵۷۲
|
۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از فارس، طی روزهای گذشته جمعی از کارکنان مجتمع‌های سلامت خصوصی تبریز در نامه‌ای درخواست پیگیری عدم پرداخت حقوق خود در شرایط سخت اقتصادی را داشتند و با توجه به اینکه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از منتقدان اصلی طرح تحول سلامت است، علل اصلی ایجاد برخی از مشکلات را از ایشان جویا شدیم.

با توجه به مشکلات اخیر مجتمع‌های سلامتی خصوصی تبریز مبنی بر اینکه چند ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند و حتی اعلام شده تا فروردین خبری از حقوق نیست، تکلیف آنها چه خواهد شد؟ 

در این مورد باید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز پاسخگو باشد و دلایل موضوع را شفاف کند و جزئیات موضوع را بگوید زیرا بنده از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم و دلیل اصلی عدم پرداخت حقوق کارکنان را نمی‌دانم و باید پیگیر شوم ولی در مجموع پاسخگوی اصلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

طرح تحول سلامت تجربه شکست‌خورده کشورهای دیگر بود که توسط وزارت بهداشت اجرا شد/ بعد از اجرای طرح سلامت وضعیت در بیمارستان‌ها وحشتناک شده است

به نظر شما با این اوضاع طرح سلامت و بدهی‌هایش،این طرح چه وضعی دارد و آیا این یک طرح ورشکسته نیست؟ 

 موضوعی که می‌توان در این خصوص به آن تکیه کرد، این است که روشی که در طرح تحول سلامت پیش گرفته شده و اجرا می‌شود، قطعاً مشکلات مالی را به دنبال داشت.

از پنج سال گذشته و قبل از اجرای این طرح، تاکید کرده بودم که دست به اجرای چنین طرحی نزنند زیرا با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد و همانطور که می‌بینید الان هم با آن مشکلات روبه‌رو شده‌اند.

متاسفانه بعد از اجرای طرح وضعیت در بیمارستان‌ها وحشتناک شده و مشکلات در مجتمع‌های سلامت نیز خود را بروز می‌دهند که نمونه‌اش همین عدم پرداخت حقوق کارکنان در بخش‌های سلامت خصوصی است. 

با ادامه این روش قطعاً مشکلات نیز فزونی خواهد یافت و در نتیجه به نظر بنده بهترین روش برای خروج از این وضعیت تبعیت از قانون پنج ساله برنامه توسعه پنجم و برنامه پنج ساله توسعه ششم است که اخیراً نوشته شده خواهد بود تا جلوی مشکلات گرفته شود. 

طرح سلامت مبنای علمی و تایید شده‌ای ندارد و از پایه غلط است

آیا ادامه این طرح باعث مشکلات بیشتری می‌شود؟ 

قطعاً مشکلات سخت‌تر نیز می‌شود زیرا این روش پیش گرفته شده از پایه غلط بوده و اصلاً مبنای علمی و تائید شده‌ای ندارد و همانطور که می‌بینید مشکلات در حال خودنمایی هستند و در صورت ادامه رویه پیش گرفته شده، خروج از آن نیز سخت‌تر خواهد بود زیرا هرقدر بر ادامه طرح پافشاری شود به همان میزان وضعیت خراب می‌شود.

طرح سلامت شکست‌خورده است

راه‌حل رفع مشکلات ناشی از طرح تحول سلامت چیست؟ 

تنها راه، تبعیت از قانون نوشته شده است که خودشان نیز قبول کرده و ما نیز کمک کردیم تا برای اصلاح وضعیت به قانون رجوع کنند و به‌تبع آن دغدغه‌ها حل شود.

البته قبول دارم قطع اجرای این طرح و بازگشت به حالت اجرای قانون برنامه توسعه ششم مشکلاتی از قبیل اینکه ایجاد یکسری محدودیت‌ها و قطع شدن برخی مسائل را در بر دارد و افراد زیادی شاید از این وضع ناراحت شوند ولی در مجموع اگر از اول این طرح شکست‌خورده اجرا نمی‌شد وضعیت نیز به این شکل درنمی‌آمد. 


علت اصلی مشکلات طرح تحول سلامت چیست و چرا آن را قبول ندارید؟ 

در مجموع عاقل فردی است که راه‌هایی که قبلاً افراد دیگر رفته و با شکست روبه‌رو شده را با راه‌هایی که منجر به پیروزی شده را بشناسد و راهی که منجر به پیروزی شده برگزیند و دقیقاً این مصداق انتخاب طرح تحول سلامت است که یک طرح شکست‌خورده‌ای بود که قبلاً کشورهای زیادی آن را اجرا کرده و با شکست روبه‌رو شده بودند و با این اوصاف انتخاب آن در کشور ما نیز جای سوال دارد زیرا کشورهایی که این راه رفته‌اند، هزینه‌های زیادی روی دستشان گذاشته شده و ما با وجود همه این موضوعات این طرح را در کشور اجرا کردیم.

متاسفانه راهی انتخاب شد که همه کارشناسان معتقد بودند که این راه را نروید و از نظر علمی روش صحیحی نیست و حتی قبل از اعلام و اجرای طرح، چندین بار در کمیسیون‌ها نسبت به این موضوع صحبت شد و مخالفت‌ها نیز با دلایل ارائه شده بود ولی با این وجود اجرای طرح اعلام شد که الان مشکلات پیش‌بینی شده خود را به نمایش گذاشته‌اند. 

این طرح نه از نظر قانونی و نه از نظر علمی مقبولیت نداشت ولی باز هم اجرا کردند در حالیکه سیاست کلی مقام معظم نیز به این‌گونه است که خارج از سطربندی و ارجاع پرداختی صورت نگیرد. 

بلد نیستیم به صورت کارشناسی با یکدیگر صحبت کنیم/همیشه در حالت جبهه‌گیری با هم حرف می‌زنیم و مسائل را تبدیل به سیاسی می‌کنیم

دلیل اصلی اجرای این طرح با وجود مخالفت‌ها چه چیزی بود؟ 

وقتی قرار نیست کار کارشناسی را گوش ندهیم و تجارب را نادیده بگیریم، پس مشکلات نیز به سراغمان می‌آید و این یک امر بدیهی است چه بسا که در حال حاضر با اجرای طرح تحول سلامت خود دولت و وزارتخانه نیز با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

البته این را هم بگویم که دولت نیز با نیت بد وارد این کار نشده بلکه نیت مرتفع‌سازی مشکلات بخش سلامت را داشت ولی مسائلی از قبیل عدم شناخت از ساختار، عدم توانایی برای صحبت کارشناسی با یکدیگر باعث چنین مشکلاتی شده است.

شکل اصلی این است که ما در کل بلد نیستیم به صورت کارشناسی با یکدیگر صحبت کنیم و همیشه در حالت جبهه‌گیری با هم حرف می‌زنیم و مسائل را تبدیل به سیاسی می‌کنیم در حالیکه بحث علمی هیچ‌وقت چپ و راست، مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد و اگر در این امر تجارب را نادیده بگیریم با کله زمین خواهیم خورد. 

حرف آخر؟ 

ما در قانون برنامه توسعه ششم مانند قبل قوانین را نوشته و حتی وزیر بهداشت نیز حضور داشت و اگر برای حل مشکلات موجود از این قانون تبعیت شود چالش‌ها رفع خواهد شد زیرا چالش زمانی ایجاد می‌شود که یک کار غیرعلمی و غیرکارشناسی پیش گرفته شود. 

ارسال نظرات