وقف علم و فناوری عینیت بخشی به اقتصاد مقاومتی است و باعث تسریع در روند تولید و اشتغال به عنوان دو رکن اساسی اقتصاد مقاومتی می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۵۱۲۳
|
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ با شناخت ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی می‌توان بیان داشت که رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان و تولید کالای دانش بنیان یکی از اصلی‌ترین رهیافت‌های نیل به اقتصاد مقاومتی و در صورتی که بتوان آن را در اقتصاد کشور نهادینه کرد، می‌توان گفت: بسیاری از راه اقتصاد مقاومتی را طی کرده‌ایم بطوریکه رهبر معظم انقلاب بار‌ها به تولید علم و فناوری و تجاری‌سازی تاکیدات فراوان داشتند و علم را کلید پیشرفت کشور می‌دانند.

دانش و فناوری به عنوان یکی از نیرو‌های بسیار مؤثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید و یک کالای عمومی محسوب می‌شود؛ زیرا می‌توان آن را بدون کاهش و استهلاک، با دیگران به اشتراک گذاشت. در حقیقت دانش، به عنوان یک منبع دائمی می‌تواند همواره در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد و با مشارکت مکرر در فرآیند‌های گوناگون تولیدی و خدماتی، سبب افزایش مزیت رقابتی و ایجاد ارزش افزوده شود. در نتیجه، این امر می‌تواند سبب گسترش رفاه اجتماعی و عامل کاهش فقر و بی عدالتی و موجب ارتقای روند اقتصاد مقاومتی گردد.

جایگاه تمدنی کشور ایران مدیون واقفانی است که در عرصه‌های مورد نیاز ان زمان وقف کردند. یکی از نیاز‌های مهم امروز جامعه وقف برای تولید علم و فناوری است و این امر مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری است و معظم له در جلسات خصوصی و خاص به این امر تاکید فراوان داشتند.

در نشست هم اندیشی وقف علم و فناوری صاحبنظرانی در خصوص فرهنگسازی وقف علم و فناوری در بین واقفان و خیران و ارتقای مشارکت آنان در پیشرفت حوزه علم و فناوری و همچنین جایگاه و نقش علم و دانش در حل مسائل جامعه به تبادل نظر می‌پردازند.
 

تسریع روند تولید و اشتغال با وقف علم و فناوری

محمد ذاکری؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد به تاریخچه وقف علمی اشاره کرد و اظهار داشت: اولین گام‌های وقف علمی با ظهور و بروز مکتب‌خانه ها، مدارس قدیم، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌هایی که توسط خیران احداث شده مشهود است.

وی یکی از مهم‌ترین رکن‌های اقتصاد مقاومتی را اقتصاددانش بنیان دانست و افزود: مؤلفه این نوع اقتصاد، علم و فناوری است.

وی بیان داشت: با وقف علم و فناوری می‌توان به روند تولید، اشتغال و توسعه تسریع داد.

ذاکری عنوان داشت: با توجه به پیچیدگی‌های جامعه امروزی نسبت به جوامع گذشته ضرورت دارد واقفین در توسعه علم و فناوری بیش از پیش همت کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۱ مشهد به ضرورت برجسته کردن نقش وقف در زندگی روزمره مردم به ویژه در حوزه ایجاد اشتغال پایدار اشاره کرد و گفت: وقف در حوزه علم و فناوری بر زندگی آن‌ها تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: در بخش تبلیغات و اجرایی شدن گفتمان علم و فناوری کار گسترده‌ای باید انجام شود.

ذاکری به وقف علم و فناوری در جامعه کنونی تاکید کرد و ابراز داشت: پژوهشکده رویان نیز نمونه بارزی از ورود خیران به عرصه وقف علم و فناوری است که در حوزه پژوهش به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اکثریت وقف‌ها در حوزه علم و فناوری توسط نخبگان صورت گرفته است که باید برای مشارکت مردم و ایجاد انگیزه در واقفان عام نیز باید در بخش تبلیغات و اجرایی شدن گفتمان علم و فناوری کار گسترده‌ای انجام شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۱ مشهد ضمن تاکید بر اینکه وقف‌ها باید متناسب با نیاز جامعه صورت بگیرد، افزود: نیات واقفان را باید به سمت نیاز‌های روز سوق دارد و این مهم یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه وقف علم و فناوری امروزه یک نیاز و یک ضروت محسوب می‌شود، بیان داشت: وقف جمعی ثمربخش‌ترین راه توسعه علم و فناوری است چراکه وقف منابع مورد نیاز برای تحقیق و پژوهش در همه زمینه‌های علمی را فراهم می‌کند.

ذاکری با بیان اینکه همیشه خیران در هر حوزه‌ای کمک حال بوده‌اند، افزود: نقش خیران در حمایت مالی به فعالان در عرصه‌های مختلف انکارناپذیر است و شاهد هستیم که در هر حوزه‌ای که فعالان مربوطه از ادامه کار به دلایل مالی ناامید می‌شوند به سمت خیران می‌روند و درخواست کمک از انان دارند.

وی در ادامه بیان داشت: نمونه بارزی از نقش پررنگ خیران در حوزه درمانی این است که از ۶۰ مرکز درمانی در مشهد ۵۷ مورد توسط خیران احداث شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۱ مشهد با اشاره به اینکه اوقاف شفاف‌ترین وضعیت مالی را دارد، اظهار داشت: سامانه جامع موقوفات که در سال ۹۰ راه اندازی شد بستری مناسبی را برای جمع‌آوری تمامی امورات وقفی فراهم آورد.
وی یادآور شد: ۲۰ درصد از عواید موقوفات برای احیا، بهره وری و توسعه موقوفات مورد نیاز روز جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسعه و تجاری‌سازی فناوری یکی از اهداف موقوفات علم و فناوری است

در ادامه جعفر زارع؛ مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری هدف از تشکیل کمیته یاوران وقف و فناوری در استان را محتوی‌سازی، ترویج و فرهنگ‌سازی و جهت‌دهی موقوفات به سمت نیاز‌های روز جامعه در زمینه توسعه علم و فناوری و ایجاد اشتغال دانش‌بنیان برشمرد.

وی بیان داشت: مقاوم‌سازی اقتصاد در کشورمان از سال ۸۹ با هدف رشد پویا در شاخصه‌های اقتصاد مطرح شد و در سال ۹۲ در قالب سیاست‌های اقتصادی مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری اظهار داشت: فعالیت‌های کمیته در چهار حوزه اصلی، چون نهادسازی، محتواسازی، ترویج و فرهنگسازی و همچنین بهره‌برداری تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور ورود حداکثری و مستمر به موضوع وقف علم و فناوری و به جهت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی موضوع، نهادسازی بحث مهم و راهبردی است. این حوزه شامل ایجاد کمیته‌های تخصصی یاوران وقف علم و فناوری ذیل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوده که این کمیته‌ها در شهرستان‌ها و استان‌های کشور باید حضور فعال داشته باشند و این کمیته توانسته در راه اندازی برخی از کمیته‌های یاوران وقف علم و فناوری در بجنورد، قم، اصفهان، امل، بابل و نیشابور و کاشمر نقش موثری داشته است.

زارع با اشاره به شاخص‌های اقتصادی دانش بنیان از منظر بانک جهانی، افزود: بنیان کسب و کار، توسعه منابع انسانی، نوآوری و ابتکار، توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات از جمله شاخص‌های اقتصاد دانش بنیان است.

وی با اشاره به سرعت رو به رشد کشور در پیشرقت و توسعه علمی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سرعت بخشیدن به این پیشرفت، بر اساس الگوی اسلامی ایرانی به لزوم گسترش موضوع وقف علم و فناوری تاکید کرد و گفت: ورود این بحث به حوزه‌های پژوهشی و حتی توسعه اشتغال دانش‌بنیان بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
 

نتایج وقف علم و فناوری برای واقف شفاف سازی شود

مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری عنوان داشت: در موضوع وقف علم و فناوری آن چیزی که بسیار مهم است شفاف‌سازی نتایج وقف علم و فناوری برای واقف است.

وی به برخی فعالیت‌های کمیته یاوران وقف علم و فناوری در حوزه ترویج و فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش‌های استانی وقف علم و فناوری از جمله این فعالیت‌ها است.

وی همکاری نهاد‌های مختلف در مدیریت طرح وقف علم و فناوری را در سه محور عنوان کرد و گفت: توسعه فناوری از محل موقوفات، جریان سرمایه‌ای وقف، همکاری در ترویج فرهنگ‌سازی، تولید محتوا و ایجاد زمینه‌های حقوقی و قانونی در حوزه تولید محتوا و برگزاری همایش وقف علم و فناوری در اسفند ماه جاری از جمله اقدامات پیش رو در زمینه توسعه وقف علم و فناوری است.

زارع بیان داشت: توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مورد نیاز کشور از محل گسترش جریان وقف علم و فناوری یکی از اهداف موقوفات علم و فناوری است.

وی توسعه فناوری را پیش نیاز تحقیق و توسعه عنوان کرد و ابراز داشت: رتبه ایران در اقتصاد دانش بنیان ۷۸ است بطوریکه می‌توان گفت: در سال ۲۰۱۶ رتبه ایران نسبت به سایر کشور‌ها در شاخص رتبه بندی اقتصادی دانش بنیان در دنیا بسیار ضعیف است.

مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری یکی از دلایل کسب چنین رتبه پایین را، نامطلوب بودن رژیم اقتصاد کشور دانست گفت: کشور ما قدرت انگیزشی لازم را برای تولید، انتشار و بکارگیری دانش ندارد.

وی تاکید کرد: خروجی اقتصاد دانش بنیان باید رفاه اجتماعی باشد.

زارع به فواید اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: نقش کمتر مواد اولیه در تولید، افزایش مستمر بهره‌وری نهاد‌های تولید، به کارگیری فناوری‌های بالا با کاهش آلودگی در جریان تولید، امکان بازیافت مواد زاید از جمله این فواید است.

وی در پایان گفت: با توجه به پتانسیل بالای موضوع وقف و به منظور تبیین جایگاه وقف علم و فناوری و نقش آن در حوزه تمدن سازی ایرانی اسلامی و کارکرد‌های موضوع وقف علم و فناوری در جریان توسعه علم و فناوری کشور، تولید محتوا نقش اساسی را داراست.

با توسعه فناوری مشکلات ناشی از کمبود منابع حل می‌شود

در ادامه سید جواد سخدری؛ مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یزد با کم‌ترین منابع کمترین میزان بیکاری را دارد گفت: این به خاطر آن است که فرهنگ کسب و کار در این استان نهادینه شده لذا در نظام‌های مالی نیازمند الگو‌های نقش هستیم.

وی تاکید کرد: باید الگو‌های نقش را برای رسیدن به موفقیت معرفی کرد.

سخدری اشاره داشت: نوآوری همراه با ریسک است و ایده‌هایی وجود داشته که با کمترین هزینه به نتیجه رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بودجه‌های جهاد دانشگاهی خودگردان است، گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز کشور است و مخرج مشترک اقتصاد مقاومتی توسعه و بهره‌برداری است.

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان داشت: نقش اقتصاد مقاومتی در توسعه بهره‌وری ۹۰ درصد است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ما به لحاظ منابع در آینده با کمبود روبرو هستیم لذا باید با توسعه فناوری از راه بروز مشکلات در کاهش منابع جلوگیری کنیم.

سخدری ابراز داشت: شرکت‌های مبتنی بر فناوری در جریان تاسیس و سازماندهی سه سال زمان می‌برد تا به جریان بیفتد و بعد از آن تا ۵ سال به بلوغ می‌رسد و پس از گذشت ۵ سال رشد اتفاق می‌افتد.

وی گفت: بیکاری دانش اموختگان طبق مطالعات در خراسان ۳۹ درصد و در کشور ۴۱ درصد است و پیش بینی می‌شود در سال آینده این آمار به ۵۰ درصد برسد.

مدیر مرکز کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: بیکاری دانش آموختگان بعنوان طلای خاکستری یک معضلی است که از ۱۸۰ هزار نفر در دو سال آینده به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد لذا سرمایه گذاری در خصوص علم و فناوری برای اشتغالزایی دانش اموختگان یک ضرورت محسوب می‌شود که پشتوانه مالی توسعه علم و فناوری با ورود خیران و وقف در این حوزه ضرورت می‌یابد.

در جمع‌بندی این نشست نسبت به فرهنگ سازی برای عامه مردم در خصوص ورود به بحث‌های علم و فناوری برای سرمایه‌گذاری تاکید شد.

همچنین به نقش رسانه‌ها در فرهنگسازی تبیین و توسعه نقشه راه در خصوص علم و فناوری اشاره شد.

در این نشست تاکید شد اطلاع رسانی عرصه‌های مورد نیاز نیاز سنجی شده و به واقفان معرفی شود تا واقفان که عامه مردم هستند و از بسیاری حوزه‌های مورد نیاز جامعه اطلاع ندارند، آگاه شوند.

گزارش از الهام اسماعیلی



ارسال نظرات
پر بیننده ها