یادداشت /

سلام گرم یلدا به طعم تلخ گرانی

افزایش قیمت مایحتاج شب یلدا شادی بلندترین شب سال را برای مردم تلخ کرده است.
کد خبر: ۸۹۶۴۸۵۰
|
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در آخرین روز‌های پاییز بازار حال و هوای عید را به خود می‌گیرد، از آجیل فروشی‌ها و میوه فروشی‌ها گرفته تا مرغ فروشی‌ها همه و همه پر است از مشتریانی که می‌خواهند بلندترین شب سال را دور خانواده باشند و برای همین از چند روز قبل به فکر تامین مایحتاج و خوراکی‌های این شب هستند که فقط چند دقیقه‌ای از دیگر شب‌ها بلندتر است.

برگزاری مراسم یلدا، آیینی خانوادگی است و ایران کشوری با فرهنگی غنی است که مردمانش بنا به ذوق و سلیقه و طبیعت منطقه‌ای که در آن زیست می‌کنند هر یک برای برگزاری سنت‌های کهن آداب خاص خود را دارند.

شب یلدا شبی برای نشستن پای حدیث بزرگان و بزرگ منشی و احترام گذاشتن به آن‌ها و پاس داشتن درس وفا و زندگی برای کوچکتر‌ها و نسل جدید و باز گفتن محبت و همدلی به نسل نوپا است.

اما آنچه موجب رنجش خاطر مردم در این ایام می‌شود افزایش سرسام آور قیمت‌ها است.

آشفته بازار و اقدام برخی از سودجویان در بازار که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند زخم‌های کهنه‌ای است که در مناسبت‌های مختلف سال مانند شب یلدا و روز‌های پایانی سال و عید نوروز سر باز می‌کند و چرکین‌تر می‌شود.

در آخرین فرصت‌های باقی مانده تا شب یلدا، بازار عرضه میوه، شیرینی و آجیل رنگ و بوی دیگری به‌خود گرفته است، اما آنچه که در این میان خودنمایی می‌کند تفاوت قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر است.

در یکی از شیرینی فروشی‌ها بازار بیجار گفت: وگویی با چند شهروند بیجاری داشتیم، یکی از بانوانان بیجاری که در حال خرید شیرینی شب یلدا بود گفت: قیمت‌ها به ویژه قیمت میوه و مرغ نسبت به هفته پیش خیلی بالا رفته و متاسفانه هستند افرادی که قادر به خرید یک کیلو میوه با این قیمت برای شب یلدا نیستند.

یکی دیگر از شهروندان بیجاری بیان داشت: این گرانی‌ها چیز عجیبی نیست گرانی مهمان ناخوانده و همیشگی چله نشینان ایرانی بوده و تا یادم می‌آید همیشه در این فصل سال و با نزدیک شدن به شب یلدا قیمت هندوانه، انار و پرتقال چندین برابر ماه‌های قبل می‌شود.

این روز‌ها اقشار آسیب پذیرتر جامعه شاید به این فکر می‌کنند تا دیگر در مراسم شب یلدا از نشانه‌ها و نماد‌های آن استفاده نکنند یا در بهترین حالت آن تعداد این نشانه‌ها را به حداقل برسانند.

مردم ما همچنان منتظر کاهش تورم و گرانی‌های حاکم بر بازار هستند، اما این اتفاق میمون اتفاق نیفتاد که هیچ، بلکه موجب افزایش چند برابری اقلام مورد نیاز مردم در مناسبت‌های مختلف سال شد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار