دبستان «توحید»، یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهرستان درگز است که از ابتدای تاسیس تاکنون جمع زیادی از مشتاقان علم و معرفت در آن به تحصیل پرداخته اند، اما این مدرسه با وجود تاریخچه پر گهری که دارد با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۴۶۷۶
|
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ این روز‌ها در حالی که مدارس رو به هوشمند شدن می‌رود، هنوز هم در گوشه کنار‌های شهر مدارسی وجود دارد که دانش آموزان آن از امکانات اولیه تحصیلی محروم هستند و این مساله مشکلات بزرگی برای مدیران و معلمان این مدارس به وجود آورده است.

دبستان توحید، یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهرستان درگز است که از ابتدای تاسیس تاکنون خیل کثیری از مشتاقان علم و معرفت در آن به تحصیل پرداخته اند، دانش آموزانی که اکنون هر کدام از آن‌ها در موقعیت‌های اجتماعی متفاوت بار مسئولیت شهر را به دوش می‌کشند.

اما امروز، این دبستان که در شش پایه تحصیلی مشغول به تربیت قریب به ۹۰ دانش آموز می‌باشد، از برخورداری بسیاری امکانات آموزشی و تربیتی محروم مانده است

افسانه عیدی دلیر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: به دلیل اینکه این مدرسه در یکی از پایین‌ترین نقاط شهر قرار گرفته است و دانش آموزان آن عموما از خانواده‌های با وضعیت اقتصادی پایین هستند، برای تهیه نیاز‌های اولیه تحصیلی این دانش آموزان همچون کیف، دفتر و کتاب دچار مشکل هستیم.

وی افزود: برخی از مدیران مدارس با توجه به اینکه دولت سرانه هر دانش آموز را چیزی در حدود دو هزار تومان در نظر گرفته معتقدند بدون کمک‌های نقدی دانش آموزان فعالیت مدارس مختل می‌شود، اما از آنجایی که اعتبارات در نظر گرفته شده کفاف هزینه‌های جاری مدرسه را نمیدهد مدیران بر اساس قانون نانوشته مجبور هستند دانش آموزان را برای تأمین بخشی از هزینه‌های مدرسه مجاب کنند.

مدیر دبستان توحید تببین کرد: در مدارس مناطق محروم این مساله تبدیل به یک معضل شده است چرا که خانواده اکثر دانش آموزان از اوضاع مالی خوبی برخودار نیستند و در پاره‌ای از اوقات توانایی تامین درآمد کافی برای اداره منزل را ندارند و نمی‌توان انتظار داشت بتوانند در پیشبرد اهداف مدرسه کمکی داشته باشند.

عیدی دلیر تشریح کرد: در این مدرسه با توجه به وضعیت نامطلوب معیشتی خانواده‌ها هر روز و به طور مستمر در بین دانش آموزان صبحانه توزیع می‌شود که تمامی مخارج آن و هزینه‌هایی از قبیل: قبوض آب و برق و گاز از محل کمک‌های همشهریان خیر و نوع دوست شهر می‌باشد.

وی عنوان کرد: هر ساله با شروع فصل مدارس، خیرین گرانقدر بسته کامل لوازم التحریر و پوشاک دانش آموزان را به فراخور سن آن‌ها تهیه کرده و برای استفاده دانش آموزان در اختیار مدیران مدارس قرار می‌دهند

مدیر دبستان توحید تاکید کرد: دانش آموزان ابتدایی به دلیل قرار گرفتن در دوره شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی احتیاج زیادی به حضور مشاور و مربی پرورشی در مدرسه دارند، اما با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان این مدرسه از ۱۰۰ نفر کمتر می‌باشد هیچ نیروی انسانی تحت عناوین فوق به مدرسه تعلق نمی‌گیرد و بار این مسئولیت بر دوش معلمان قرار دارد.

عیدی دلیر توحید اضافه کرد: تمام تلاش یک معلم باید در جهت پرورش و تربیت دانش آموزان باشد، ولی به دلیل گستردگی مشکلات مدارس مناطق محروم، پرسنل مدرسه به دنبال رسیدگی و رفع مشکلات اقتصادی هستند و مساله آموزش عملا به فراموشی سپرده شده است

وی با اشاره به فرسوده بودن بافت فیزیکی و نبود امکانات آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای در مدرسه تاکید کرد: نیاز است با رسیدگی بیشتر و نوسازی مدارس از وقوع خطرات ناگوار جلوگیری کرده و همچنین با تجهیز آن گام موثری در پرورش و شکوفایی استعداد‌های دانش آموزان برداریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها