خبرهای داغ:
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در حالی از تحقق 75 درصدی تعهد اشتغال شهرستان بیرجند در سال جاری خبر داد که برخی از دستگاه های اجرایی در عملیاتی کردن این تعهد ضعیف عمل کرده اند .
کد خبر: ۸۹۶۴۶۴۶
|
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، محمد سنجری در کارگروه اشتغال شهرستان بیرجند با نام بردن از دستگاه هایی که در زمینه ایجاد اشتغال به تعهد خود عمل نکرده اند از مدیران خواست علت عدم این تحقق را بیان کنند و در ادامه افزود: انتظار نداریم مدیران کلی گویی کنند چرا که گوش شنوایی وجود ندارد .

وی ادامه داد: مجموعه هایی مانند اداره کل زندان ها از میزان تعهد اشتغالش تا کنون 67 درصد ، سازمان حمل و نقل و پایانه ها69 درصد، صندوق کار افرینی امید 49 درصد، سازمان صنعت معدن و تجارت 58 درصد، علوم پزشکی 56 درصد و میراث فرهنگی 63 درصد عمل کرده اند که باید علت عدم تحقق 100 درصدی اشتغال را بیان کنند .

 سختگیری در پرداخت تسهیلات به بافندگان فرش

وی در ادامه از عملکرد سازمان صنعت و معدن خراسان جنوبی در حوزه فرش انتقاد کرد و گفت: صنعت فرش رشته اولویت دار استان است که در صدور مجوزها و پشتیبان ها سختگیری های زیادی صورت می گیرد چرا که اکثر فرش بافان تجربی اند و مدرک فنی و حرفه ای ندارند .

وی سقف پرداختی تسهیلات به بافندگان فرش را اندک دانست و با بیان اینکه این مبلغ باید در حدی باشد که بافنده سرمایه در گردش داشته باشد ، افزود: در حال حاضر با مبلغ 2 میلیون و 500 هزار تومان بافنده باید منتظر فروش فرشش باقی بماند که در فاصله زمانی سه تا 4 ماه بیکار می شود در صورتی که اگر این مبلغ به 5 میلیون افزایش یابد این مشکلات رفع و شغل پایداری ایجاد می شود .

افزایش سقف تسهیلات فرش به 5 میلیون تومان

 سنجری در ادامه از سازمان صنعت و معدن خواست با توجه به اینکه تسهیلات لازم در اختیارشان قرار می گیرد سقف تسهیلات فرش را به 5 میلیون تومان افزایش دهند که این درخواست در این جلسه مصوب شد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی هم چنین با اشاره به پرداخت تسهیلات 210 میلیاردی به بخش صنعت استان از محل کارگروه رفع موانع تولید از عدم ارائه آمار اشتغال در این حوزه انتقاد کرد و اذعان داشت: بعداز اعطای این تسهیلات وضعیت هر واحد باید مشخص میشد و اینکه این تسهیلات چقدر اشتغال ایجاد کرده یا باعث تثبیت اشتغال شده ولی کسی به این موضوع توجه نکرده و آماری هم ارائه نشده است .

وی خواستار شفاف سازی  این آمار شد و با تاکیدبر اینکه 50 درصد اشتغال استان در این حوزه است ، ادامه داد: بهزیستی استان هم در معرفی طرح های اشتغالزایی به بانک ها ضعیف عمل کرده است که با توجه به وجود مشکل ضامن معرفی شدگان به بانک انتظار می رود بانک ها بیشتر همکاری کنند .

 وی میزان اعتبارات مشاغل خانگی شهرستان  را در بانک ملی  2 میلیارد و 855 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون 170 طرح به مبلغ یک میلیارد و 239 میلیون ریال به بانک ها معرفی شده اند که 37 درصد انها پرداخت شده اند .

وی این تسهیلات را در بانک صادرات 1 میلیارد و 600 میلیون تومان اعلام کرده که از 35 طرح فقط 2 طرح تسهیلاتش پرداخت شده که جای انتقاد باقی است.

 از 160 واحد صنعتی 30 تا 40 واحد مشکل حاد دارند

 ناصری  فرماندار بیرجند نیز در ادامه با انتقاد از درج اخباری در مورد تعطیلی شهرک های صنعتی گفت: این گونه اخبار را نمی پذیریم چرا که از 160 واحد صنعتی بیرجند 30 تا 40 واحد با مشکل حاد مواجهند .

 افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی تا 20 میلیون تومان با یک ضامن

 معاون عمرانی فرمانداری بیرجند نیز به افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی به 20 میلیون تومان با یک ضامن اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه بانک مرکزی برای این تسهیلات یک ضامن معتبر کفایت می کند و حتما نباید ضامن کارمند باشد بلکه فرد  معتبر و سرشناس هم باید بعنوان ضامن پذیرفته شود .

 معاون مالی بانک ملی استان نیز در این جلسه از معرفی برخی طرح ها و افراد برای پرداخت تسهیلات اشتغال انتقاد کرد و گفت: برخی افراد معرفی شده یا کارمند هستند یا افراد بالای 60 سال سن اند که بهتر است دستگاه های اجرایی قبل از معرفی به بانک نظارت بیشتری داشته باشند .

 در میزان منابع مشکل نداریم در باز شدن منابع بانکی مشکل داریم

زرنگ در مورد پذیرش ضامن کارمند در پرداخت تسهیلات هم اذعان داشت: من هم با سختگیری های انجام شده توسط برخی از شعب بانک موافق نیستم اما گاها وقتی بطور مثال یک تاجر یابازاری را بعنوان ضامن می پذیریم در صورت تعویق در پرداخت تسهیلات و مراجعه به وی با شرایطی موجه می شویم که طرف حساب بانکی خود را از بانک خارج می کند و این به ضرر شبکه بانکی است .

وی به تاخیر در پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی استان و قفل شدن منابع بانکی اشاره کرد و گفت: ما در باز شدن منابع بانکی در استان مشکل نداریم نه در نبود منابع .

 رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان بیرجند نیز تعهد اشتغال شهرستان را در سال جاری 2475 نفر اعلام کرد و گفت: این تعهد بین 20 دستگاه اجرایی تقسیم شده است .

راستگو با بیان اینکه تاکنون از این تعداد 1853 شغل محقق شده که 360 شغل در زمینه صنعت ساختمان بوده ، افزود: تحقق اشتغال در برخی دستگاه های اجرایی مطلوب نبوده است .

 کارشناس حوزه فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز در ادامه بعد از طرح مباحث پیرامون مشکلات فرش بافان  از حل مشکل صدور مجوزها خبر داد و گفت: در صورت تزریق اعتبارات سقف تسهیلات تا 5 میلیون افزایش می یابد .

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها