خبرهای داغ:
مسئله مهم این است که هیچ دستگاهی متولی نظارت و تایید سلامت شیر خام و محصولات لبنی سنتی که بسیار رایج در سوپرمارکت ها توزیع می شود نیست.
کد خبر: ۸۹۶۴۶۲۱
|
۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، صبح امروز شورای قشر بسیج مهندسین کشاورزی با موضوع « سلامت مواد غذایی» تشکیل شد.

جمعی از نمایندگان دستگاه های دولتی متولی سلامت و بهداشت مواد غذایی و اساتید دانشگاه و صاحبنظران دور هم جمع شدند تا در نشستی غیر اداری با انجام تکلیف انسانی گره یکی از مشکلات جامعه را باز کنند.

مسئله مهم این است که هیچ دستگاهی متولی نظارت و تایید سلامت شیر خام و محصولات لبنی سنتی که بسیار رایج در سوپرمارکت ها توزیع می شود نیست.

امیدواریم از این پس شاهد جدی تر گرفتن مسئله مهم و حیاتی سلامت مردم که در گرو سلامت مواد غذایی است و افزایش سرانه مصرف لبنیات و شیر در استان خود باشیم.

 مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این جلسه اظهارداشت: جلوی عرضه شیر خام و فرآورده های آن را به شیوه سنتی نمی توانیم بگیریم و باید عرضه لبنیات به شیوه سنتی و محلی ساماندهی شود .

وی با بیان اینکه نظارت ما بر محصولات پاستوریزه است و شیر و لبنیاتی که بسته بندی و مجوز بهداشت دارند مورد تایید هستند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در صورتی که محصول غذایی بدون پروانه بهداشت عرضه شود.  بازرسین ما بر محصولات نظارت دارند و چنانچه گزارش یا شکایت دریافت کنیم برخورد می شود.

وی با بیان اینکه تحت قوانین و تابع دستورالعمل های وزارت بهداشت کارمان را دنبال می کنیم. تصریح کرد: نظارت بر فروش شیرخام درب مغازه ها وجود ندارد و این موضوع سلامت مردم را به خطر می اندازد.

تشکیل کمیته متولیان برای تضمین سلامت شیر فله/ ساز وکار اجرای جایگزینی شیرکامل

محمد اصغر زاده سرپرست اداره کل دامپزشکی استان در این جلسه گفت: از نظر ما عرضه شیر خام و لبنیات سنتی در سوپر مارکت ها ممنوع است.

 وی اضافه کرد: پروانه کسب مغازه ها با اصناف است و ما نظارتی بر آنان نداریم. مشکلی که بوجود آمده نوعی تداخل صنفی است.

اصغر زاده تصریح کرد: اگر شیر مشکل دارد لبنیات هم مشکل دارد و جایی برای عرضه لبنیات محلی مورد تایید و  نظارت شده وجود ندارد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: شیر خام را میتوان گفت با 20 دقیقه جوشاندن میکروب زدایی می شود اما ماست، پنیر، کره و غیره را که به طور سنتی به فروش می رسد چطور باید میکروب زدایی کرد؟

وی پیشنهاد داد: اگر قرار است شیر خام و لبنیات سنتی در مغازه ها عرضه شود  شیر از گاوداری های مورد تایید دامپزشکی تهیه و در اختیار تولیدکنندگان برای تهیه لبنیات سنتی قرار گیرد.

اصغر زاده با بیان اینکه باید مشارکتی کار ساماندهی شود اظهارداشت: کمیته ای با مشارکت علوم پزشکی، اصناف و دامپزشکی تشکیل شود و باید قانونی برای نظارت بر محصولات غیر پاستوریزه وجود داشته باشد.

وی متذکر شد: با وجود اینکه برای عرضه شیرخام مجوز نمی دهیم اما حاضریم نظارت بر فروش  شیرخام از صفر تا صد را برعهده بگیریم.

 تشکیل کمیته متولیان برای تضمین سلامت شیر فله/ ساز وکار اجرای جایگزینی شیرکامل

مهندس شاطر زاده مسئول گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با انتقاد از عرضه شیر و لبنیات بدون نظارت های بهداشتی گفت: این عمل تهدید کننده سلامت جامعه است و نمی توانیم جلوی توزیع شیرخام و غیر پاستوریزه را  به خاطر میل و ضایقه مردم بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ما در حوزه سلامت مردم دنبال مجوز نیستیم اظهارداشت: سلامت مواد غذایی دغدغه وزارت بهداشت است و سایر ارگان ها باید در اجرا و نظارت کمک کنند.

شاطر زاده با بیان اینکه برای نظارت بر عرضه شیرخام نباید دنبال مجوز یا پروانه باشید تصریح کرد: در حال حاضر مکان هایی هم برای عرضه شیرخام بهداشتی نداریم.

وی اظهارداشت: با وجود اینکه  مجوز سوپر مارکت ها و لبنیاتی ها با اصناف است اما تنها نظارت های قیمتی و بهداشت محیط بر عهده اصناف است.

 تشکیل کمیته متولیان برای تضمین سلامت شیر فله/ ساز وکار اجرای جایگزینی شیرکامل

دکتر ناصری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست اظهارداشت: مجوز لبنیاتی را هیچ کدام از حوزه های دانشگاه صادر نمی کنند و برعهده اصناف است.

وی خاطرنشان کرد: در بعد نظارتی همکاران بهداشت محیطی انواع نمونه های سنتی و صنعتی غیرمجاز برای آنالیز می آورند، دستورالعمل ها انجام می شود.

 ناصری ادامه داد: دانشگاه بر حسب مورد برخوردهایی داشته است. از بستنی ها، پنیر و کره های سنتی نمونه برداری هایی داشتیم که در آزمایشگاه کنترل کیفیت معاونت غذا و دارو ارزیابی و اعلام نظر می شود.

 وی تصریح کرد: اما در شیر خام تنها کار تحقیقاتی انجام می شود و در حد مقاله است.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اذعان داشت: اینکه ما با لبنیات سنتی موافق هستیم یا نه چون ما مجوز نمی دهیم پس در اختیار ما نیست که اظهار نظر کنیم.

وی ادامه داد: اگر بسته بندی و لیبل محصول انجام شود این در قالب فرآورده ها و کارگاه مواد غذایی است که اصول دارد و با وجود سیر صعودی لبنیاتی ها  برای انجام انواع فعالیت ها در لبنیاتی ها  دستورالعمل دارد.

 تشکیل کمیته متولیان برای تضمین سلامت شیر فله/ ساز وکار اجرای جایگزینی شیرکامل

دکتر روستا رئیس شورای بسیج مهندسین کشاورزی استان در این جلسه گفت: این مسئله که چون هیچ سازمانی متولی پروانه نیست پس جایی برای نظارت و برخورد وجود ندارد اشتباه است.

وی خطاب به مسئولین توصیه کرد: همه باید کمک کنیم و همدیگر را مقصر ندانیم و بدور از تعصب راه حلی پیدا کنیم.

روستا افزود:  خاطرنشان کرد: در نشست بعدی اصناف را هم دعوت می کنیم تا با ساماندهی که صورت گیرد اشکالات عرضه شیرخام و لبنیات محلی مرتفع شود.

مسئول شورای بسیج مهندسین کشاورزی استان گفت: از کادر اداری و تعلق به سازمان خارج شوید و به عنوان متخصص و دلسوز جامعه نظر دهید و اطلاعات خود را به دیگران منتقل کنید .

در پایان این نشست مقرر شد کمیته ای متشکل از نمایندگان اصناف، معاونت بهداشت، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، امور دام جهاد کشاورزی، سازمان صنعت و معدن، نماینده استانداری و تعزیرات نسبت به بررسی جوانب عرضه شیر فله و اقدامات مورد نیاز برای تضمین سلامت شیر را مهیا نمایند.

مقرر شد عرضه شیر کامل که قبلا در کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مصوب شده است در دستور کار معاونت غذا و دارو قرار بگیرد و سازوکار اجرایی شدن آن فراهم شود.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها