۶۲ آزمایش بمب اتمی آمریکا از دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلادی از حالت محرمانه خارج شده است. این اقدام به درخواست لابراتوار ملی لورنس لیورمور (LLNL)،‌ یک مرکز تحقیقات و توسعه با بودجه فدرال در کالیفرنیا انجام شد.
کد خبر: ۸۹۶۴۱۵۸
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
بمب هسته‌ای

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ مرکز تحقیقاتی ال‌ال‌ان‌ال، بسته پیشین از ویدیوهای مربوط به آزمایش هسته‌ای را مارس منتشر کرد. از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۲ ال‌ال‌ان‌ال محل ۲۱۰ آزمایش هسته‌ای بوده است که برخی از آنها به صورت همزمان با ۵۰ دوربین مختلف فیلمبرداری شدند.

ظاهرا این تصاویر تا ۲۰۰۷ بایگانی مانده بود تا اینکه گرگ اسپریگز، فیزیکدان هسته‌ای ال‌ال‌ان‌ال موظف شد تا مدل جدیدی از انفجارهای هسته‌ای ایجاد کند. اسپریگز در ادامه به یک مشکل اشاره کرد؛ گرچه مدل او به لحاظ ریاضی درست بود اما با داده‌های آزمایش‌های هسته‌ای ال‌ال‌ان‌ال در گذشته مطابقت نداشت. همین مساله او را تحریک کرد تا درخواست کند تصاویر مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای پیشین برای مطالعه از حالت محرمانگی خارج شود. این روند منجر شد تا اسپریگز متوجه شود که بسیاری از اطلاعات در گذشته تا حدود ۳۰ درصد نادرست وارد سیستم شده است.

اسپریگز در بیانیه ال‌ال‌ان‌ال گفته است: اینها تسلیحات ویرانگری است و امیدوارم که هرگز در جنگ مورد استفاده قرار نگیرند اما این ذخایر یک بازدارندگی موثر برای بیش از ۷۰ سال بوده است. امید دارم این پروژه بتواند به کمک کند تا اطمینان حاصل کنیم این رویه در آینده هم معتبر است.

کشف این فیزیکدان هسته‌ای موجب شد تا ال‌ال‌ان‌ال مجددا تمامی تصاویر آزمایش‌های هسته‌ای خود را مورد بازنگری قرار دهد تا مشخص شود که آیا داده‌های جمع‌آوری شده در طول نیم قرن پیش دقیق است یا خیر. فناوری مدرن اسکن فیلم اجازه می‌دهد داده‌های دقیق از تصاویر سیاه و سفید مربوط به جنگ جهانی دوم استخراج شود.  

ارسال نظرات