در پی استفاده آمریکا از وتو برای منع صدور قطعنامه‌ای در محکومیت تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس که آمریکا را تنها مقابل موضع موافق ۱۴ عضو شورای امنیت قرار داد، مجمع عمومی سازمان ملل درخواستی را از جانب گروه عربی جهت برگزاری جلسه فوق‌العاده‌ای در زمینه تصویب قطعنامه‌ الزام‌آوری با هدف ابطال تدابیر آمریکا درباره قدس دریافت کرد.
کد خبر: ۸۹۶۴۱۳۹
|
۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج، به نقل از سایت شبکه الجزیره، این تحرک بعد از ناکام گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت در زمینه مخالفت با هر گونه تغییر در وضعیت شهر بیت المقدس است.

میروسلاو لایچاک، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل شب گذشته اعلام کرد، این درخواست را دریافت کرده است.

وی افزود: من در اسرع وقت خواهان نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل خواهم شد.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل پیش‌بینی کرد، نشست فوق‌العاده فردا (چهارشنبه) یا پنجشنبه باشد.

وی گفت: این درخواست همچنین به نام سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد ارائه شده است.

منصور افزود: در این درخواست آمده است، این نشست فوق‌العاده طبق اصل "متحدان به منظور صلح" در اشاره به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به شماره ۳۷۷ است که قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل را برای تمامی اعضای سازمان از جمله اعضای دائم شورای امنیت الزام‌آور می‌کند.

ریاض مالکی،‌ وزیر خارجه فلسطین نیز گفته بود، فلسطینی‌ها خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل بعد وتوی آمریکا در شورای امنیت خواهند شد.

وی ادامه داد، کشورهای عضو مجمع خواهان تایید این قطنامه خواهند شد.

آمریکا در جلسه رای گیری طرح مصر به درخواست فلسطین که در زمینه رد اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به آنجا بود، از حق وتو استفاده کرد. در حالی که ۱۴ عضو شورای امنیت به جز آمریکا به این پیش‌نویس قطعنامه رای مثبت دادند.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز وتوی آمریکا را بی‌توجهی به خواست جامعه جهانی خواند.

نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین این وتو را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول خواند که ثبات جهانی را تهدید می‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در ابتدای جلسه گسترده در رام الله تحرکات آتی در سایه وتوی آمریکا را اعلام کرد و گفت: طرف فلسطینی فورا برای پیوستن به ۲۲ سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل وارد عمل خواهد شد و همچنین هر هفته برای پیوستن به تعداد بیشتری از سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی تلاش خواهد کرد.

ارسال نظرات