مدیر حوزه علمیه اردکان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نباید فقط در حد شعار باشد و تشکیل حوزه دانشگاهی و مهندس طلبه در راستای وحدت این دو نهاد است.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۷۷
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، حجت الاسلام والمسلمین حمید کمالی در گفتگو با خبرگزاری بسیج، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و نام گذاری روزی به این نام اشاره کرد و افزود: این نام گذاری نشان از تیزبینی و آینده نگری است چرا که حوزه و دانشگاه تأمین کننده نصاب علمی یک کشور محسوب می شوند. هر چند ممکن است علومی که در این دو نهاد مقدس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد از یک سنخ نباشد ولی غرض هر دو یکی است و آن خدمت به جامعه اسلامی است.
وی گفت: از این رو بزرگانی مثل شهید مطهری اساساً علمی را دینی و اسلامی می دانند که نیاز جامعه اسلامی را بر طرف نماید. بنابراین حتی علومی مانند فیزیک، ریاضی، شیمی، مهندسی، پزشکی و مانند آن نیز می تواند علم دینی تلقی شود همانطور که علوم حوزوی علوم دینی هستند. اگر این دو نهاد بتوانند وحدت و همدلی بیشتری داشته باشند از جهت رشد علمی می توانند آثار زیادی بر جامعه داشته باشند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق (علیه السلام) اردکان تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه نباید در حد لفظ و چند کار شعاری باقی بماند. یکی از جلوه های این وحدت می تواند حضور روحانیت در فضای دانشگاه و ارتباطبا دانشجویان برای پاسخگویی به شبهات و سؤالات آنان باشد. همانطور که دانشجویان می توانند با حضور در حوزه ها علوم حوزوی را یاد بگیرند. تشکیل حوزه دانشگاهی و مهندس طلبه در همین راستاست که دانشجویان عزیز می توانند از این طریق با علوم حوزوی آشنا شوند و ما الآن شاهد علاقمندی رو به رشد دانشجویان به سمت حوزه هستیم.
وی، جلوه دیگر از این وحدت را وحدت جبهه ای دانست و افزود:این موضوع مورد توجه خاص امام و رهبری بوده و هست. وحدت جبهه ای به این معناست که با همه تمایزات فکری و رفتاری که بین حوزه و دانشگاه ممکن است وجود داشته باشد، این دو نهاد در عرصه اجتماعی و سیاسی در یک جبهه در مقابل دشمن مشترک قرار گیرند.
حجت الاسلام کمالی گفت: دشمنان نظام اسلامی قطعاً به دنبال اختلاف بوده و هستند. این اختلاف، گاهی بین شیعه و سنی، گاهی بین احزاب و گروههای سیاسی و گاهی بین حوزه و دانشگاه ممکن است ایجاد شود.از این رو دانشجویان، روحانیون و طلاب باید در مقابل دشمن مشترک در یک جبهه واحد قرار بگیرند و نگذارند که وسواسان خنّاس، حوزه را نزد دانشگاهیان و دانشگاه را نزد حوزویان تخریب نمایند.
ارسال نظرات