خبرهای داغ:
گزارش/

راه روشن محرومیت زدایی از نیمه گذشت/ پیشرفت 70درصدی پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: قرارگاه حدود ۴۰ درصد از سهم خود را یعنی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را پرداخت کرده است و با این اعتبار ۶۵ پروژه در حال اجرا با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد است و حدود ۴۰ پروژه هم تکمیل شده است.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۷۷
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، با شروع به کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم، راه و افق روشنی برای از بین بردن روسیاهی محرومیتی که سال هاست چهره خراسان جنوبی به ویژه روستاهای آن را می خراشد در این استان پیش روی روستاییان و مناطق محروم آن قرار گرفت.در این خصوص مصاحبه ای کردیم با جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم استان که در ادامه میخوانید:

 

این چشم انداز روشن ابتدا در ۶ دهستان خراسان جنوبی استارت خورد. پروژه های عمرانی هم که در فاز اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان از ابتدای امسال شروع شده از نظر تعداد به نیمه رسیده و پیشرفت ۷۰ درصدی را در آن شاهدیم. به علاوه براساس آن چه قرار گاه تعهد کرده تا کنون حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای ۸۲ پروژه فاز اول که نیمی از اعتبارآن را متعهد شده در استان پرداخت کرده است.

  اما چرا قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم شکل گرفت و چه اهدافی را دنبال می کند؟

محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی و جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان در گفتگو با خبرنگار بسیج می گوید: قرارگاه پیشرفت و آبادانی مناطق محروم بنا به درخواست و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد هزار نقطه هم تراز انقلاب در سراسر کشور در سپاه تشکیل و راه‌اندازی شد. فاز اول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شامل ۱۲۰ دهستان در کشور بوده که از این تعداد ۶ دهستان در خراسان جنوبی است.

 

راه روشن محرومیت زدایی از نیمه گذشت/ پیشرفت 70درصدی پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی

 به علاوه این قرارگا‌ه در پنج حوزه زیرساخت و عمران، سلامت با رویکرد پیشگیری، توانمندسازی و اشتغال، تعلیم و تربیت و فرهنگی فعالیت می‌کند. دهستان های شوسف و میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، پترگان زیرکوه و منتظریه طبس خراسان جنوبی ۶ دهستان انتخاب شده در فاز اول قرارگاه است.

 آن چه فعالیت این قرارگاه را برای روستاییان و مناطق محروم ملموس تر می کند انجام کارهایی است که در کارگروه عمران و زیرساخت آن دنبال می شود حال که حدود ۹ ماه از شروع به کار قرارگاه و این کارگروه می گذرد سوال اینجاست که درکارگروه عمران و زیرساخت تاکنون چه اقداماتی انجام شده و به منصه ظهور رسیده است؟

۸۲ پروژه فاز اول قرارگاه در فاز اول قرارگاه ۸۲ پروژه به مبلغ ۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال را در دستور کار قرار داد که براساس تفاهم نامه منعقد شده سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای تامین اعتبار ۵۰ درصد و به همین میزان هم سهم استان است.

 

راه روشن محرومیت زدایی از نیمه گذشت/ پیشرفت 70درصدی پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی

 تاکنون آن طور که «زهرایی» می گوید: قرارگاه حدود ۴۰ درصد از سهم خود را یعنی ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را پرداخت کرده است و با این اعتبار ۶۵ پروژه در حال اجرا با میانگین پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد است و حدود ۴۰ پروژه هم تکمیل شده است. 

 

 وی این پروژه ها را شامل ۵ باب خانه عالم، ۵۹ رشته قنات، ۱۲ باب استخر ذخیره آب ، دو باب مسجد، یک باب حسینیه ، دو باب حمام و سرویس بهداشتی ، یک طرح مطالعاتی آبخیزداری و... اعلام می کند.

 

 وی ادامه می دهد:۲۰ پروژه (۱۷ رشته قنات و سه باب استخر ذخیره آب) قرارگاه پیشرفت با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال در هفته بسیج افتتاح  شد که از این مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان سهم قرارگاه و بقیه خودیاری اهالی ، خیران و کمک دولتی است.

راه روشن محرومیت زدایی از نیمه گذشت/ پیشرفت 70درصدی پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی

 

با توجه به تامین ۵۰ درصد اعتبار پروژه ها در استان مذاکرات و جلسات متعددی با ادارات مرتبط برگزار و تفاهم نامه ای با جهاد کشاورزی برای تامین اعتبار پروژه ها منعقد شده است.

                                   

اصلی ترین محور قرارگاه اصلی ترین محورفعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی به حوزه فرهنگ برمی گردد چرا که با تمرکز بر فرهنگ می توان موجبات رشد و تعالی انسان ها را فراهم کرد و به تبع آن بر اساس نگاه انقلاب اسلامی، جوامع اسلامی نیز رشد می کنند تا مردم خود برای رفع محرومیت منطقه شان اقدام کنند.

 

به گفته جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی بر این اساس مهم ترین اقدام کارگروه فرهنگی استقرار تسهیل گر روحانی در برخی نقاط دهستان است.

 

راه روشن محرومیت زدایی از نیمه گذشت/ پیشرفت 70درصدی پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی

در مجموع تاکنون ۲۰ تسهیل گر طلبه و روحانی شناسایی و مستقر شده اند که از این تعداد ۱۳ نفر در روستاهای شیعه نشین و بقیه اهل تسنن هستند. به علاوه بیشتر نیروهای مستقر شده، بومی بوده و ۱۴ نفر از طلاب شیعه دوره آموزشی را گذرانده اند.

دیگر کارگروه فعال قرارگاه پیشرفت و آبادانی کار گروه اشتغال است: برنامه های اشتغال قرارگاه بر پایه اصول اقتصاد مقاومتی به ویژه زنجیره ارزش محصولات در هردهستان و در راستای افزایش رفاه و تقویت بنیه اقتصادی مردم تعریف شده است.

 

امروزه از یک طرف دوری مردم از طب سنتی و سبک زندگی اسلامی و از یک طرف عرضه محصولات و مواد غذایی تراریخته بیماری ها و مشکلات مربوطه را در جامعه گسترش داده و گرفتاری های بسیاری را برای همه ایجاد کرده است بنابراین توجه به سبک زندگی اسلامی و پیاده سازی مبانی و روش های آن در زندگی مردم برای  پیشگیری نقش بسزایی در زندگی آن ها خواهد داشت.

 

تمرکز بر طب ایرانی - اسلامی بر اساس سیاست های ابلاغی نظام جامع سلامت از سوی رهبر انقلاب ، به ویژه توجه به اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه با تمرکز بر طب ایرانی – اسلامی و با هدف پیشگیری، برنامه های کارگروه سلامت تدوین شده است. 

 

همچنین در حوزه سلامت و سبک زندگی تلاش می شود مردم بیش از پیش به پتانسیل گیاهان دارویی موجود در استان توجه کنند و از آن بهره ببرند. به علاوه این کارگروه تلاش می کند بیش از امر درمان به مقوله پیشگیری بپردازد و دلیل آن نیز این است که عمده بیماری های غیر واگیر در کشور و به ویژه خراسان جنوبی به علت رعایت نکردن دستورات بهداشتی و اسلامی ایرانی است.  نمونه بارز آن همان دستورات غذا خوردن در توضیح المسائل مراجع تقلید است.

 

آخرین کارگروه هم تعلیم و تربیت است که به گفته وی این کارگروه با بررسی دقیق دهستان ها با همکاری دستگاه های مرتبط سعی دارد به رفع مشکلات تحصیل دانش آموزان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر بپردازد.

 

راه روشن محرومیت زدایی از نیمه گذشت/ پیشرفت 70درصدی پروژه های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها