رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان گفت: تلاش و هدف اصلی فرهنگیان بایستی تبدیل پژوهش به صنعت باشد، زیرا صنعت موتور محرکه توسعه کشور است.
کد خبر: ۸۹۶۳۶۱۴
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
به گزارش خبر گزاری بسیج از کردستان، رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان گفت: براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد و براساس نظر سرپرست این پایگاه، ایران از لحاظ کمیت در رتبه ۱۷ علمی جهان قرار دارد.

یحیی معروفی در آیین تجلیل از معلمان پژوهشگر و فعالان حوزه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش در سنندج، اظهار کرد: علیرغم اینکه در حوزه پژوهش و تحقیق به لحاظ کیفی کاستی‌هایی در کشور وجود دارد، اما از جهت کمی رشد خوبی داشته ایم.

وی با بیان اینکه عمده سیاست گذاران کشور هم حول محور پژوهش و آموزش اظهارنظر می‌کنند، گفت: تلاش و هدف اصلی فرهنگیان بایستی تبدیل پژوهش به صنعت باشد، زیرا صنعت موتور محرکه توسعه کشور است.

معروفی با عنوان اینکه از شاخص‌های بارز و مهم پژوهش، تعیین سهم بودجه برخی کشور‌های پیشرفته از تولید ناخالص ملی است؛ سهم کشور را در بخش پژوهش و تحقیق طی سال‌های اخیر حدود نیم درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طبق سیاست‌های اعمال شده با گذر از ۱۰ سال بایستی بودجه و سهم تحقیقات به چهار درصد ارتقا پیدا می‌کرد که این مهم تا کنون برآورده نشده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با اشاره به اینکه رسالت و اولویت پژوهشگران کشور تبدیل علم به ثروت است، تصریح کرد: دلیل عمده توسعه یافتگی جوامع پیشرفته، گسترش، تعمیق و بالندگی همه جانبه پژوهش و تحقیق است.



وی به جایگاه و رتبه علمی ایران اشاره کرد و افزود: براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد و براساس نظر سرپرست این پایگاه ایران از لحاظ کمیت در رتبه ۱۷ علمی جهان قرار دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان خاطرنشان کرد: نباید کمیت را ملاک موفقیت در پژوهش بدانیم، چرا که شاخص کاربردی بودن پژوهش می‌تواند حلال مشکلات فعلی این حوزه تلقی شود.

این مقام مسئول در ادامه با طرح این سوال که چرا به رغم رشد علمی، اما مشکلات کشور در سایر بخش‌ها همچنان پابرجاست، عنوان کرد: عدم تحقیق برای حل مسئله، عدم ختم تحقیقات به کاربست پژوهش، نقض روش شناختی و همچنین عدم درک اهمیت پژوهش و ابهام و بی دقتی در یافته‌های پژوهش و نیز ناهمخوانی منابع پژوهش‌های مختلف با همدیگر از اهم مشکلات پژوهش و تحقیق در کشور محسوب می‌شود.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات