کارشناس واحد سلامت دهان و دندان مرکزشیوه‌های صحیح مسواک زدن بهداشت شهرستان بویراحمد در کارگاه آموزشی یک روزه دهان و دندان، گفت:هدف اصلی از مسواک زدن، برداشتن و پاک کردن پلاک میکروبی از روی دندانها است.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۱۰
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
اعظم کاظمی با بیان اینکه پلاک میکروبی عامل بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها است، توصیه کرد: بهتر است مسواک کردن در فرصت مناسب، با زمان کافی و توأم با آرامش صورت پذیرد.
کارشناس واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: زمان ایده آل برای مسواک زدن، بعد از هر بار مصرف مواد غذایی یا مواد قندی است.
اعظم کاظمی با اشاره به اینکه مسواک کردن دندان‌ها حتما باید در دو نوبت شب، قبل از خواب و صبح بعد از صرف صبحانه که بهترین زمان است، صورت گیرد گفت: در شب به دلیل اینکه در زمان خواب، جریان بزاق و حرکات زبان برای تمیز کردن محیط دهان کاهش می‌یابد، دندان‌ها مستعد پوسیدگی می‌شوند.
وی ادامه داد: استفاده نابجا از قطره آهن باعث تغییر رنگ دندان‌های جلوی دهان کودک خواهد شد، برای جلوگیری از این موضوع حتماً قطره آهن در قسمت عقب دهان چکانده شود و پس از آن به کودک آب داده شود.
کارشناس واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد با بیان اینکه وقتی شربت‌های دارویی یا تقویتی به کودک می‌دهیم، به علت وجود مواد قندی در این دارو‌ها باید دهان و دندان‌های کودک را تمیز کنیم گفت: کودکانی که به طور مرتب از شیشه آب قند، آب میوه یا شیر شیرین شده استفاده می‌کنند، وقتی بزرگتر می‌شوند دندانهایشان دچار پوسیدگی می‌شوند.
کاظمی با عنوان اینکه کودکانی که هنگام خواب هم شیشه به دهان دارند، دندانهایشان بیشتر از بقیه کودکان پوسیده می‌شود افزود: از حدود دو سالگی یک مسواک مخصوص کودک برای فرزندتان تهیه و به اندازه یک نخود روی آن خمیردندان بگذارید، کودکان می‌توانند خودشان مسواک زدن را تمرین کنند، ولی وظیفه اصلی مسواک زدن آن‌ها به عهده والدین است.
وی ادامه داد: وقتی والدین در حضور فرزندشان مسواک بزنند، کودکان بهتر آموزش دیده و تمایل بیشتری به مسواک کردن دندان‌ها پیدا می‌کنند.
ارسال نظرات