وزیر دادگستری ترکیه در نامه‌ای به همتای آمریکایی‌اش نوشت به دادگاه اتهام دور زدن تحریم‌های ایران که در آمریکا و بر علیه معاون سابق هالک بانک ترکیه انجام می‌شود پایان دهد.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۰۷
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ینی‌سفک، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد نامه‌ای به همتای آمریکایی خود در باره دادگاهی مهمت آکان آتیلا، معاون سابق بانک دولتی هالک‌بانک ترکیه نوشت.

وی گفت: ما از همتای آمریکایی‌مان خواسته‌ایم تا به این اقدام غیرقانونی پایان دهد.

عبدالحمید گل به روزنامه نگاران گفت:‌ معاون سابق رئیس هالک‌بانک ترکیه اوایل امسال در آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های ایران دستگیر شد، اما وی این اتهام را رد کرده است.

وزیر دادگستری ترکیه گفت: این وظیفه دادگاه ترکیه است که قضاوت کند آیا این اقدام توسط ایشان انجام شده است یا نه و قضات ترکی در این باره قضاوت خواهند کرد.

در این نامه خطاب به جف سشن که در اوایل این هفته ارسال شد، نوشته شده است: «ما این مسئله را رصد می‌کنیم و این دادگاهی تنها به این دلیل انجام شده است که منافع آمریکا را در حمایت از سازمان تروریست‌های تکمیل کند.

وی اعلام کرد: در حالی که ترکیه انتظار دارد اعضای سازمان تروریستی فتح‌الله گولن (FETO) توسط آمریکا برگردانده شود، اما آنها چنین اقدامی را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: ترکیه برای بازگرداندن حسین کرکمز یکی از متهمان سازمان تروریستی فتح‌الله و یکی از مسئولان سابق پلیس ترکیه را خواستار شده بود. این شخص در فوریه 2016 غیرقانونی به آمریکا رفته است و در حال حاضر در دادگاه علیه مسئول بانک ترکیه شهادت می‌دهد.

وزیر دادگستری ترکیه همچنین اضافه کرد که این کشور برای استرداد فتح‌الله گولن که از سال 1999 در آمریکا زندگی می‌کند، نیز درخواست کرده است. آنکارا به دنبال استرداد گولن به دلیل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 است که موجب کشته شدن 250 نفر و مصدوم شدن حدود 2200 نفر شد.

ارسال نظرات