بانوی کارآفرین میبدی با تلفیق هنر و اقتصاد مقاومتی توانسته با آموزش و اشتغالزایی بانوان روستای رکن آباد میبد اقتصاد مقاومتی را در عمل معنا کرده باشد.
کد خبر: ۸۹۶۳۴۷۲
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج از میبد، فاطمه چوپان بانوی کارآفرین میبدی درباره ورودش به عرصه تولید محصولات چرمی بیان داشت: با شرکت در دوره های آموزشی کار چرم دوزی که در روستای رکن آباد برگزار شد و پس از پایان دوره متوجه شدم که این محصولات مورد استقبال عموم بوده و بازار خوبی نیز دارد برای همین با توکل بر خدا و تلاش و سرمایه اندکی که داشتم کار را بصورت محدود شروع کردم.
وی افزود: پس از مدتی کار و با توجه به افزایش و استقبال مشتریان بر آن شدم تا کار و تولید خود را افزایش و توسعه دهم به همین منظور به جهت بالا بردن مهارت و توانایی بیشتر خود در 2 دوره 4 ماهه فنی و حرفه ای شهرستان شرکت کرده و موفق شدم مدرک پایان دوره را اخذ کنم و با سراجی سنتی و معرق چرم دوزی آشنا شوم. در این میان با راهنمایی برخی از دوستان جهت اخذ کارت صنعتگری از صنایع دستی شهرستان اقدام کردم و توانستم از مزایا و تسهیلات آن استفاده کنم.
چوپان در ارتباط با برگزاری دوره های آموزشی برای بانوان روستایی اظهار داشت: با تسهیلاتی که گرفتم توانستم پارکینگ خانه خود را برای توسعه کار خود آماده و آن را به کارگاه تولید محصولات چرمی تبدیل کنم در همین روستا جهت آموزش و توانمند سازی بانوان و دختران روستا اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کردم که به لطف خدا توانستم در این دوره ها بیش از 270 را آموزش دهم. در حال حاضر نیز با همکاری خانم خواجه پور مشاور بانوان فرمانداری میبد در حال آموزش به 160 نفر از دانش آموزان مدرسه نمونه هستم. دوره های آموزشی روستا معمولا در پایگاه بسیج یا حسینیه روستا برگزار می کردم شاگردانی نیز از یزد و میبد داشتم. نزدیک به 6 سال است که به این کار مشغولم.
بانوی کارآفرین میبدی در ارتباط با اشتغال برخی از کارآموزان توضیح داد: در این دوره ها خوشبختانه همه خوب یاد می گرفتند و کار را به نحو مطلوب انجا می دادند ولی در این میان 4 یا 5 نفری را که بهتر از بقیه بودند انتخاب کرده و بعنوان شاگرد و کمک کار خود انتخاب می کردم. کار بدین صورت بود که من مصالح و مواد مورد نیاز و چرم برش زده را به آنها می دادم و آنها این مواد و مصالح را مونتاژ و محصولات اماده شده را تحویل می دادند. این کار باعث شد هم زمینه اشتغال تعدادی از بانوان روستا فراهم شده و هم با افزایش تولیدات بتوان در نمایشگاههای مختلف مثل یزد و شیراز برای عرضه محصولات شرکت کنم.
وی در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر 7 بصورت ثابت و 10 نفر بصورت پاره وقت یعنی در ایام خاص و یا دریافت سفارشات بالا با من همکاری می کنند. در ایام نوروز نیز جهت عرضه محصولات به گردشگران غرفه هایی را در نارین قلعه و یخچال خشتی میبد دایر کرده ام. در ابتدا تولیدات به صورت محدود بود ولی با دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی توانستم دو چرخ خیاطی تهیه و در کنار کار دست دوز کار چرخ دوز نیز داشته باشم.
چوپان در مورد محصولات تولیدی خود گفت: تولید کیف پول زنانه و مردانه در 5 مدل با حکاکی آرم خورشید خانم میبد و نقش ها و طرح های زیلو روی این محصولات که به ثبت نیز رسیده است، آئینه جیبی، جا کلیدی، کیف دسته چک، جا کارتی، کوله پشتی، کیف کمری و دوشی و کیف دیپلمات از جمله محصولات تولیدی کارگاه می باشد. یکی دیگر از محصولات ابداعی خودم که مورد استقبال نیز قرار گرفته تولید کاورهای زیلو در دو نوع ایستاده و تا شده می باشد. در ابتدا چون سرمایه کافی نداشتم از چرم مصنوعی در تولیدات خود استفاده می کردم ولی در حال حاضر با بهتر شدن شرایط از چرم طبیعی برای تولید محصولات استفاده می شود. البته هر کدام از اینها مورد استفاده اقشار مختلفی از جامعه می باشد چون محصولات تهیه شده از چرم طبیعی نرخ بیشتری نسبت به چرم مصنوعی دارد. در این زمینه اقدام به ثبت برندی با عنوان چرم میبد نیز کرده ام.

وی در مورد تهیه چرم مورد نیاز خود بیان کرد: چرمها را از تهران تهیه می کنم ابتدا چندین نوبت برای خرید مواد اولیه به صورت حضوری اقدام کردم ولی در حال حاضر مواد اولیه و چرم ها را سفارش داده و برایم ارسال می کنند.
بانوی کارآفرین میبدی درباره مشکلات کاری خود اذعان داشت: نداشتن سرمایه کافی، نقدینگی کم و بازار فروش، قیمت بالای چرم و مواد اولیه، عدم حمایت برخی نهادهای شهرستان در جهت خرید صنایع دستی تولیدی و بومی منطقه و خرید و سفارش کالاهای مشابه از شهرها و مراکز دیگر، کپی برداری از طرح های ابداعی، محیط کار کوچک و کمبود فضای مناسب جهت رونق این حرفه و نداشتن بیمه را از عمده ترین مشکلات کاری من می باشد.
وی نداشتن بیمه را اساسی ترین مشکل خود عنوان و توضیح داد: با توجه به اینکه فعالیت ما زیر نظر میراث فرهنگی و صنایع دستی بوده و کارت صنعتگری از این اداره را داریم و متولی بیمه ما نیز این سازمان است حدود 4 سال است که پیگیر بیمه خود بودم و بارها به این اداره مراجعه کردم ولی متاسفانه هنوز مشکل بیمه مرتفع نشده و همچنان بلا تکلیف هستم. امیدوارم این مساله هرچه زودتر پیگیری و حل شود.
چوپان با اشاره به اینکه ادارات مختلف شهرستان با حمایت و خرید محصولات تولیدی کارگاه می توانند گام موثری در جهت توسعه و اشتغال بانوان بردارند، عنوان کرد: ادارات و نهادی های دولتی و شرکتها و کارخانجات شهرستان با خرید و سفارش محصولات تولید شده برای تبلیغات، هدیه و موارد دیگر هم می توانند زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم آورده و از اینگونه مشاغل خانگی جهت ادامه حیات حمایت کنند و هم باعث تشویق و امید در دل تولید کننده شوند و با این کار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع مشکل بیکاری جوانان گام موثری بردارند. اگر این امر محقق شود می توانم زمینه اشتغال تعداد بیشتری از زنان روستا را فراهم کرده و هم با خرید دستگاههای تولیدی بیشتر و مورد نیاز مانند چرخ خیاطی و دستگاه دکمه زن، چسب زن و برش که قیمت بالایی دارند کار را توسعه داده و تولید انبوه داشته باشم. البته در این راستا از حمایتهای فرماندار میبد که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در من شد کمال تشکر و قدر دانی را دارم.
بانوی کارآفرین میبدی در پایان بیان داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تکیه به اقتصاد داخلی و حمایت از تولیدکنندگان انتظار داریم مسئولان حمایت جدی از ما کنند که بتوانیم امنیت شغلی بیشتری داشته باشیم و فعالیت اقتصادی خود را بیش از پیش رونق بخشیم و هیچگاه مشاغل خانگی را دست کم نگیرند چون می توان با اینگونه مشاغل قدمهای بزرگی برای بهبود تولید و اقتصاد و رفع مشکل بیکاری برداشت.

ارسال نظرات