دکتر فاتح در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش گفت: حرکت به سوی کارآفرینی نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها و حمایت بیشتر دولت از دانشگاه‌ها دارد و اجرای برنامه اشتغال فراگیر دولت با هدف ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۹۶ جز با کارآفرین کردن دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۵۷
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمدمهدی فاتح شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شاهرود در سالن اجتماعات کوثر دانشگاه صنعتی به مناسبت هفته پژوهش، در سخنانی با اشاره به ۵۱ قرارداد جاری دانشگاه صنعتی با نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر، ۲۱ قرارداد مربوط به امسال است اظهار کرد: ۳۱ میلیارد ریال قرارداد توسط این دانشگاه با بخش‌های صنعتی جامعه بسته شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲۷ تفاهم نامه همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود با مجموعه‌های ملی و استانی بسته شده، افزود: هشت تفاهم نامه دیگر نیز در حال طی مراحل برای انعقاد است و ۴۱ طرح پژوهشی دانشجویی در سال جاری و حضور چهار طرح در مسابقات دانشجویی، داشته ایم و دانشجویان این دانشگاه مقام دوم مسابقات علمی حرارتی و مقام سوم مکانیک سیالات در ۲ دانشگاه تراز نخست کشور را هم از آن خود کردند.
فاتح خاطر نشان کرد: دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود پارسال در مسابقات روباتیک هند رتبه هشتم جهان را به دست آوردند و ۱۴ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه حضور دارند که خروجی این شرکت‌ها در سال جاری هشت محصول دانش بنیان بوده است.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به خرید ۱۵۰ میلیارد ریال تجهیزات آزمایشگاهی در ۲ سال گذشته گفت: علاوه بر دانشجویان، شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه هم می‌توانند از امکانات آزمایشگاهی این مجموعه بهره ببرند.
وی بر لزوم حمایت دولت از دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: حرکت به سوی کارآفرینی نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها و حمایت بیشتر دولت از دانشگاه‌ها دارد و اجرای برنامه اشتغال فراگیر دولت با هدف ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۹۶ جز با کارآفرین کردن دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود.
فاتح با بیان اینکه نیمی از بیکاران کشور، دانش آموختگان دانشگاهی هستند، افزود: دانشگاه صنعتی شاهرود در سال حدود سه هزار دانش آموخته دارد و می‌توان حدس زد که بیش از ۲۵ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه بیکارند.
وی با اشاره به خدمات اقتصادی این دانشگاه به استان، بیان کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار وارد شهرستان می‌کند، در قرارداد‌های خود خدمات بسیاری به دیگر استان‌ها و حتی استان‌های دوردست ارایه می‌کند، اما سهم ناچیزی از قرارداد با اداره‌های دولتی استان دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود درخصوص فعالیت این دانشگاه در سطوح بین المللی بیان کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه بخش بین الملل داشته و در این راستا بخش مدیریت همکاری‌های بین المللی تاسیس شده است.
وی ادامه داد: پذیرش دانشجویان و استادان خارجی و بستن قرارداد‌هایی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های خارجی و همچنین دعوت از متخصصان داخلی و خارجی از جمله برنامه‌های این دانشگاه است.
رییس دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به افزایش هشت درصدی نام نویسی دانشجویان در این دانشگاه در سال تحصیلی جاری به نسبت سال قبل، بیان کرد: دانشگاه صنعتی شاهرود به سطح دوم در میان ۱۲۰ دانشگاه کشور دست یافته است و دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه یکی از دانشمندان برتر یک درصد ISI را به دنیا معرفی کرده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود هم در این نشست، با اشاره به دستاورد‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش طی یک سال گذشته، بیان کرد: در سال ۲۰۱۶ تعداد مقاله‌های ثبت شده دانشجویان و استادان دانشگاه صنعتی شاهرود در scopus و ISI به ترتیب ۴۱۵ و ۳۸۴ مورد بوده و این تعداد با رشد بیش از ۲۰ درصدی امسال به ۵۲۷ و ۴۰۹ مقاله رسیده است.
علی دستفان اضافه کرد: امسال علاوه بر این تعداد، ۲۳۷ مقاله دانشگاه هم در مجلات علمی-پژوهشی منتشر شده است و شاخص مقبولیت علوم تولیدی دانشگاه (H_index) فاصله چندانی با دانشگاه‌های تراز نخست کشور ندارد.
وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی شاهرود در سال ۹۵ توانست بر اساس تعداد مقاله‌های نمایه شده خود، در جایگاه پنجم در میان دانشگاه‌های صنعتی کشور قرار گیرد و به همراه ۴۳ دانشگاه دیگر کشور در جمع موثرترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد.
دستفان بیان کرد: ارتباط با سازمان‌ها و صنایع ملی و بستن قرارداد‌های تحقیقاتی و پیوستن به شبکه آزمایشگاه‌های راهبردی کشور نیز از دیگر موفقیت‌های این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته است؛ دانشگاه صنعتی شاهرود شامل چهار پردیس و ۱۴ دانشکده بوده و ۱۱ هزار دانشجو و ۳۵۲ هیات‌علمی دارد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها