قطر بار دیگر بر آمادگی خود برای حل بحران خلیج‌فارس از طریق گفت‌وگو تأکید کرد

نخست‌وزیر قطر بار دیگر بر آمادگی کشورش برای حل بحران خلیج‌فارس از طریق گفت‌وگو، به گونه‌ای که حاکمیت و استقلال آن خدشه‌‌دار نشود، تأکید کرد.
کد خبر: ۸۹۶۳۳۰۱
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از «آناتولی»، «عبدالله بن‌ناصر بن‌خلیفه آل‌ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر، روز گذشته بار دیگر بر آمادگی کشورش برای حل بحران خلیج‌فارس از طریق گفت‌وگو، به شرطی که حاکمیت آن مخدوش نشود، تأکید کرد.

آل‌ثانی هرگونه تلاش‌ها برای تحمیل قیمومیت یا مداخله در امور داخلی کشورش را رد کرد.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در پنجم ژوئیه گذشته روابط‌شان با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع و سپس «اقدامات تنبهی» علیه آن اتخاذ کرده‌اند. دوحه می‌گوید آن «محاصره‌ای است که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند»، در حالی‌که این ائتلاف چهارگانه آن را «تحریم» توصیف می‌کند.

نخست‌وزیر قطر، که این سخنان را در نطق در تلویزیون رسمی و به مناسبت فرا رسیدن روز ملی قطر( 18 دسامبر) ایران می‌کرد، گفت: «روز ملی قطر امسال در زمانی از راه می‌رسد که کشور در محاصره ظالمانه قرار دارد؛ محاصره‌ای که همه اصول، مبانی بین‌المللی و الفبای تعامل میان کشورها را زیر پا می‌گذارد که هدف از آن، اعمال فشار بر قطر برای چشم‌پوشی از اصول و حاکمیت خود و نیز تحمیل قیمومیت بر این کشور است تا قطر کشوری تابع و فرمانبردار باشد.»

وی تأکید کرد: «این امر از نظر دولت و ملت قطر و حتی جامعه جهانی غیرقابل قبول است» و طرح ادعاهایی علیه قطر «افتراها و اتهاماتی نادرست است.»

وی افزود: «بحران محاصره نیات سوء و رفتار غیرمتمدانه کشورهای محاصره‌کننده قطر را برملا کرد.»

این دیپلمات قطری با اشاره به ضرب‌المثل « عدو شود سبب خیر، اگر خدا بخواهد»، گفت: «مکرشان به خودشان بازگشت و اقدام آنها برای مردم قطر که توانستند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند دارای منافعی بود.»

نخست‌وزیر قطر متذکر شد: «موضع قطر از زمان آغاز بحران واضح و ثابت است؛ گفت‌وگو تنها راهکار برای حل بحران است؛ مشروط بر این‌که حاکمیت کشور مخدوش و در امور داخلی آن مداخله نشود.»

وی تأکید کرد، قطر توانست «طبق طرح‌های بررسی‌شده» بحران را مدیریت و پیامدهای آن را مهار کند.

ارسال نظرات